سیر فلسفه

بسم الله الرّحمن الرّحیم

نام سیر : فلسفه                 سرپرست سیر: محمد علی صدری

تعریف:

" شبهات زیاد است. شما اگر در میان جوانان بروید، مى‌بینید جوان خوبِ ما هم گاهى در ذهنش شبهه وجود دارد. ایرادى هم ندارد؛ شبهه به ذهن همه مى‌آید؛ نباید به جوان ایراد گرفت كه تو چرا شبهه دارى. وقتى ذهن فعال و كارگر شد، شبهه به ذهن مى‌آید چالش عمده‌ى امروز شما این است.... .كسى مثل مرحوم علامه‌ى طباطبایى (رضوان‌اللَّه‌تعالى‌علیه) در حوزه‌ى علمیه‌ى قم پیدا شد؛ ایشان، هم فقیه بود و هم اصولى؛ هم مى‌توانست درس خارج فقهِ مفصلى بدهد؛ هم مى‌توانست درس خارجِ اصول مفصلى ترتیب دهد و فضلا را جمع كند؛ اما او به كارى پرداخت كه آن روز آن را لازم مى‌دانست بعد هم حوادث و وقایع شهادت داد بر این‌كه اینها لازم است. او گفت من مى‌بینم كه دارند تفكرات و فلسفه‌ى كاذب ماركسیستى را در ذهنها جا مى‌دهند؛ نمى‌شود با توضیح‌المسائل اینها را پاسخ دهیم؛ توضیح‌المسائل جاى خودش را دارد؛ جواب این شبهه‌ها را با چیز دیگرى باید داد ایشان «اصول فلسفه و روش رئالیسم» را نوشت. یكى از تربیت‌شده‌هاى او مرحوم شهید مطهرى (رضوان‌اللَّه‌علیه) است. كارى كه شهید مطهرى كرد، امروز باید همه‌ى فضلاى جوان درصدد باشند خود را براى آن آماده كنند؛ و اگر آماده هستند، اقدام كنند."(از بیانات مقام معظم رهبری)

آری اهمیت فلسفه حقیقی به همان اندازه‌ی اهمیت اندیشیدن و درست اندیشیدن در زندگانی انسان است، فلسفه یعنی جهان‏بینی، یعنی اینکه چه هست و چه نیست. فلسفه از «بود و نبود» خبر می‏دهدو...
وآدمی كه از سویی پیوسته دستخوش تمایلات پنهان خود است و از سوی دیگر زیر تأثیر گفته ها و شنیده های گوناگون، برایش اهمیت روكردن به اندیشیدن خردمندانه و جستجوی اصول داوری درست ـ كه معنای حقیقی فلسفه است ـ آشكار می گردد و بروشنی دیده می شود كه اگر خرد مزین شده به حکمت ناب بكار نیاید نه تنها جهل آدمی و انگیزه های حیوانی، بلكه چه بسا توانایی های برتر آدمی ـ از احساسات گرفته تا هوش ـ نیز می توانند به راحتی مایه‌ی تباهی و گمراهی شوند.
واز آن سو تفكر سیری ناپذیر آدمی که همواره در حال تكاپو می باشد می تواند با توجه به بهره گیری از میانی ناب فلسفه اسلامی و به خصوص حکمت متعالیه (مانند کار مهمی که مرحوم صدرالمتألهین برای ما انجام می‏دهد که در جهان‏بینی برهان را با عرفان در خدمت قرآن قرار میدهد، و تاکید می کند که در برهان باید قضایای مبیّن به بیّن ختم شود، یعنی تا مسائل نظری به بیّن ختم نشود مفید یقین نیست. در شهود هم این چنین است، تا شهود شاهدان به کشف معصوم که منزه از هر خطا و آسیب است ختم نشود سودمند نیست، به همین جهت است که در اسفار دارند که: قول معصوم، می‏تواند حد وسط قرارگیرد. وقتی حد وسط قرار گرفت صبغه‏ی برهانی پیدا می‏کند) در عرصه های مختلف به جولان درآمده و به برکت فلسفه ناب فرآورده های سالمی را مانند «فلسفه‌ی علم»، «فلسفه‌ی دین»، «فلسفه‌ی اخلاق»، «معرفت شناسی»، «فلسفه‌ی تعلیم و تربیت»، «هستی شناسی» و بوجود آورد؛ انشاالله تعالی

 

هدف: رهرو آن است که پیوسته و آرام رود.....

 

انشاالله در راستای تعالی صیرورت برادران به سمت موفقیت در سلوک عرفانی شان و برای در امان ماندن آنها  از انواع شبهات درونی و بیرونی و و مبرا داشتن آن از گزند مغلطه های گوناگون بهره گیری از نعمت تعقل و توجه به مبانی حکمت متعالیه لازم است و همچنین امید است که با کمک مبانی به دست آورده از سفره حقیقی تعقل و فلسفه و در راستای هم افزایی آن با کمک نقل جان ما معارف را درست و عمیقتر بچشد و سوم باز به برکت آشنایی همه برادران عزیز با مبانی ناب فلسفه و سپس فراخور آشنایی آنها با علوم دیگر و مطالعات شخصیشان و همچنین تحصیلات حوزوی و دانشگاهیشان با ایجاد گفتمان بین برادران سعی در تحقق یا تکمیل فلسفه های مضاف بنماییم؛ انشاالله تعالی

برنامه های انجام شده:

با توجه به همت دوستان دو برنامه همگانی در رابطه با فلسفه در هیات انجام شده است یکی در قالب گردانهای فعال در طول سال با پیگیری دروس اسفار حجت الاسلام مرتضی جوادی(حفظه الله) و توارهای استاد عبودیت(حفظه الله) در رابطه با اصالت وجود و آخرین آن دروس حکمت متعاییه استاد یزدان پناه(حفظه الله) می باشد. و یکی برنامه فشرده هر ساله در ایام نوروز می باشد. که در ایام نوروز با توجه به تنوع روشهای مختلف دوستان به صورت جمعی و برادرانه الحمدلله کتابهای زیر را در حد بضاعتشان کار کرده اند (البته برای هیات شهید عبدالحمید هادیزاده (رضوان الله علیه) بعضی از موضوعات مانند درک درست از برهان صدیقین اهمیت خاصی دارد که برای تکرار آن در راستای فهم عمیقترشان گردانی به نام گردان توحید و گردان علم النفس شکل گرفته اند و ...)

1. در آمدی بر فلسفه ی اسلامی عبودیت

2. فلسفه ی مقدماتی (برگرفته از آثار شهید مطهری) عبودیت

3. آموزش فلسفه ی آیه الله مصباح یزدی دو جلدی

4. در آمدی بر فلسفه ی اسلامی آیه الله مصباح غرویان

5. خطوط حکمت متعالیه عبودیت

منابع فرعی:

6. شرح بدایه الحکمه

7. ایضاء الحکمه

 

برنامه‌های آینده:

امید است که با توجه به مطالب مندرج در قسمت هدف که در بالا ذکر شده است اولا به طور مرتب  سعی شود که همه دوستان و مخصوصا دوستانی که در یکی دوسال اخیر به جمع برادرانشان پیوسته اند با مبانی تاکید شده در فلسفه ناب و حکمت متعالیه که یا در سالهای گذشته اشاره شده و یا بعدا اضافه شده را به درستی و بدون جزم گرایی با توضیح و تبینشان انس ذهنی عمیق داشته باشند تا انشاالله در راستای کمک به سیرهای دیگر هیات مانند سیرتفسیر، سیر کلام و سیر عرفان و سیر اسلامی کردن دانشگاهها و... با توجه به یک برنامه ریزی سیال و با کمک برنامه های مندرج در طول سال و همچنین در ایام نوروز و با کمک تحصیلات و مطالعات شخصی یا پیشنهادی در قالب برنامه های هیات به دوستان به آرامی در دو قسمت فهم عمیقتر معارف و دفاع عقلانی و بسط صحیح فلسفه های مضاف انشاالله نقش آفرینی بنماییم (مثل بحث اسلامی کردن یا اسلامی بودن علوم و فلسفه علم و فلسفه هنر و فلسفه تعلیم و تربیت و...)؛ انشاالله تعالی.