غروب خورشید جماران

  ساعت ۲۲ و ۲۵ دقیقه ۱۳ خرداد ۱۳۶۸ خورشیدی برابر با شوال ۱۴۰۹ هجری قمری جهان شاهد عروج روح بلند مردی آسمانی به سوی معبود خویش بود. مردی از عالم خاک به سرای ابدی پیوست که آزادی را برای ایرانیان به ارمغان آورد و در جهان شور آفرید.

رسانه های جهان جمعیت حاضر در مــراسـم تشـییـع را تا ۹ میلیـون تن تخمیـن زدند، ایـن در حالی بـود که آنها تصور می کردند مردم ایران به واسطه ی جنگ هشت ساله سخـتی ها و مشکلات فـراوانـی را تحـمـل کرده و عزیزان بی شماری را از دست داده بـودند و مـی بـایـست بـه تدریج خسته و دلسرد شـده باشنـد، امـا هرگز این چنیـن نشـد. گـوشـه هـایـی از این مـراسـم به وسـیـله ی خبرنگـاران بـه جهان مخابره شـد و رسانه های دنیا به بازتاب این رویداد بزرگ پرداختند.

**خبرگزاری فرانسه به گستردگی حضور مردم اشاره کرد و گزارش می‏دهد: با آنکه یک روز از تشییع پیکر امام خمینی می‏گذرد، هنوز هم هزاران تن بر گرد آرامگاه او در بهشت زهرا اجتماع کرده، دعا می‏خوانند و با دو دست بر سر و سینه می‏زنند و همه متقاعد شده‏اند که این محل به یکی از اماکن والامقام جهان اسلام تبدیل خواهد شد.

**روزنامه ی تایمز مالی چاپ لندن با تأکید بر باطل بودن نظر کارشناسان غربی نوشت: همه کسانی که انتظار داشتند با فوت آیت اللّه خمینی سیاست های ایران ناگهان تغییر کند، باید با دیدن صحنه‏های پر هیجان و خروشان جمعیت تشییع‏کننده پیکر آیت اللّه خمینی همه امیدهای خود را بر باد رفته ببینند.



**شبکه سراسری تلویزیون بلژیک ضمن نشان دادن فیلمی از انبوه جمعیت عزادار اعلام کرد: این گردهم آیی با تمامی اجتماعات گذشت در ایران فرق داشت و این تعداد جمعیت تا به حال در ایران سابقه نداشت.

**روزنامه ی الرایه چاپ ابوظبی در مقاله‏ای به مناسبت رحلت امام خمینی نوشت: امام خمینی رهبر، فرمانده و عالمی بزرگ بود که در برابر شاه و سیاست های غرب گرایانه محکم ایستادگی و انقلاب مردم بی‏نظیری را رهبری کرد.

** روزنامه ی گلف نیوز چاپ امارات عربی متحده با گرامی داشت یاد رهبر بزرگ انقلاب اسلامی نوشت: امام خمینی رهبر یک کشور اسلامی بود که بخودی خود بخش مهمی از جهان اسلام به شمار می‏آید. امام خمینی در تغییر شیوه تفکر این کشور و به تبع آن جهان اسلام تأثیر شگرفی گذاشت.

**روزنامه ی لبنانی السفیر نوشت: دریای بیکران جمعیت شرکت‏کننده در مراسم تشییع پیکر مقدس امام امت بیانگر ارتباط عمیق ملت ایران با رهبر قهرمان و تاریخی‏اش و انعکاسی از اثرات انقلاب اسلامی در وجدان این ملت بود.

سرانجام در بعدازظهر همان روز مردم عزادار ایران با پیکر امام خود وداع کردند. رحلت امام خمینـی نیز همچـون حیاتـش منـشأ بیـداری و نهضتـی دوباره و این چنین راه و یادش جاودانه شد.

اندیشه و مکتب سیاسی امام در انقلاب اسلامی تجلی یافت و تحولات شگرفی را در داخل و خارج از مرزهای ایران پدید آورد که نشان از توانمندی و عظمت ایشان داشت. امام اعتقاد داشت که «نه شرقی و نه غربی» یک اصل عملی و ممکن است. زیرا دیگران خیال می کردند که یا به شرق باید متکی بود و یا باید به غرب، یا باید نان این قدرت را خورد و ستایشش کرد یا آن قدرت! امام تمامی معتدلات را برهم زد و گفت یک ملت هم می تواند به شرق و هم به غرب نه بگوید و خود را روز به روز ریشه دارتر کند.

امام خمینی از همان روز پیروزی انقلاب، با هوشیاری فراوان توطئه های داخلی و خارجی را علیه کشور عالمانه خنثی و کشور را به سلامت از مسیرهای پر چالش و توفان زا هدایت کرد. توطئه هایی چون حوادث کردستان، آذربایجان، گنبد، خوزستان، کودتای نوژه، حمله آمریکا به طبس، انفجارها و شهادت مسوولان نظام، محاصره اقتصادی، انزوای سیاسی، جنگ تحمیلی هشت ساله، ورود اعضای پیمان ناتو در جنگ و منطقه خلیج فارس و... دهها توطئه کوچک و بزرگ دیگر که بدون درایت و دوراندیشی عمیق ایشان، راه عبور از هر یک از آنها ممکن نبود.

امام که به حق روح خدا در میان تشنگان راه حق بود، در کنار همه این گذارها، رهبری راهگشا و هدایت بخش برای مسلمانان دیگر کشورها نیز بود، به گونه ای که بسیاری از مسلمانان و آزادگان جهان در دهه ۶۰ به تاسی از حرکت بزرگ ایشان به رویارویی با استبدادهای داخلی و به ویژه رژیم صهیونیستی پرداختند که امروز ثمره ی آن نمایان است.

مجلس خبرگان رهبری عصر همان روز تشکیل شد و پس از خواندن وصیت نامه ی سیاسی- الهی امام خمینی به وسیله ی آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب بحث و تبادل نظر برای تعیین جانشینی امام راحل و رهبر انقلاب اسلامی آغاز شد. حاضران در این مجلس سرانجام حضرت آیت الله خامنه ای رییس جمهوری وقت را که از شاگردان امام خمینی و از چهره های درخشان انقلاب اسلامی بود و در تمام دوران نهضت امام لحظه ای این انقلاب و دستاوردهایش را رها نکرده بود به اتفاق آرا برای این رسالت بزرگ برگزیدند.

مردم ایران در بیست و پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی بار دیگر با آرمان های امام تجدید میثاق می کنند تا به دنیا نشان دهند، جمهوری اسلامی ایران برای همیشه پایدار خواهد ماند.

در پایان فرازهایی از وصیت نامه امام راحل را با هم مرور می کنیم: وصیت من به همه آن است که با یاد خدای متعال به سوی خودشناسی و خودکفایی و استقلال، با همه ابعادش به پیش، و بی تردید دست خدا با شما است، اگر شما در خدمت او باشید و برای ترقی و تعالی کشور اسلامی به روح تعاون ادامه دهید.

اینجانب با آنچه در ملت عزیز از بیداری و هوشیاری و تعهد و فداکاری و روح مقاومت و صلابت در راه حق می بینم و امید آن دارم که به فضل خداوند متعال این معانی انسانی به اعقاب ملت منتقل شود و نسلاً بعد نسل بر آن افزوده گردد.

با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا از خدمت خواهران و برادران مرخص و به سوی جایگاه ابدی سفر می کنم. به دعای خیر شما احتیاج مبرم دارم و از خدای رحمان و رحیم می خواهم که عذرم را در کوتاهی خدمت و قصور و تقصیر بپذیرد.

از ملت امیدوارم که عذرم را در کوتاهی ها و قصور و تقصیرها بپذیرند و با قدرت و تصمیم اراده به پیش روند و بدانند که با رفتن یک خدمتگزار در سدّ آهنین ملت خللی حاصل نخواهد شد که خدمتگزاران بالا و والاتر در خدمتند و الله نگهدار این ملت و مظلومان جهان است.
منبع: ایرنا

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

شما اینجا هستید: خانه اخبار اخبار ایران اخبار اخبار ايران غروب خورشید جماران