اخبار جهان

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری: درباره حوادث سوریه صادقانه و شفاف صحبت نکردیم

چندی پیش کاروان بین‌المللی کمک‌رسانی به مردم جنگ زده سوریه با عنوان زائران صلح سوریه از سوی اتحادیه بین‌المللی امت واحده و با همکاری مشارکت برخی تشکل‌های بین‌المللی، سازماندهی شد که بیشتر اعضای این کاروان فعالان مدنی و فرهنگی و غیرسیاسی بودند.

حجت الاسلام محمدرضا زائری در بخشی از گفت‌وگوی مفصل با «تابناک» با توجه به اینکه در این کاروان حضور داشتند، درباره اینکه چرا حرکت و کار آن‌ها با توجه به اهمیتی که داشت، به خوبی مورد توجه رسانه‌های داخلی قرار نگرفت، می‌گوید: شاید دلیل این بی‌توجهی آن باشد که در کشورمان عادت کرده‌ایم ‌همه کار‌ها ‌‌رسمی و دولتی و حاکمیتی انجام شود‌ و چون این حرکت دولتی و حاکمیتی نبود دیده نشد.

یو.اس.ای تودی: رؤیای سرنگونی نظام سوریه شکست خورد

ه گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی «یو.اس.ای تودی» در گزارشی با اشاره به تحولات اخیر سوریه نوشت: تسلیم نیروهای شورشی در شهر حمص که به عنوان پایتخت انقلاب در سوریه شناخته می‌شود، قدرتمندترین نشانه است برای شکست رویای سرنگونی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه.

این روزنامه آمریکایی نفوذ هزاران فرد مسلح به خاک سوریه با کمک‌ کشورهای عربی و غربی به خاک سوریه و فعالیت علیه ارتش و نظام و مردم سوریه را جنگ داخلی توصیف کرد و نوشت: شاید بتوان گفت که اسد پیروز جنگ داخلی سوریه شده است.

اعتراف این روزنامه آمریکایی به شکست جبهه غربی-عربی علیه سوریه، در فاصله کمتر از یک ماه به انتخابات ریاست جمهوری سوریه مطرح شد. انتخاباتی که دولت‌های غربی بشدت مخالف برگزاری آن هستند.

تشکیل اولین ائتلاف ضدشیعی جهان در پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این گردهمایی، جبهه مدافعین اسلام بود که اعضای آن با ماسک‌ها سیاه، پیراهن‌هایی پوشیده بودند که عبارت «شکارچیان ارتداد» بر روی ان نقش بسته بود.

هفته گذشته گردهمایی اولین ائتلاف ضد شیعی جهان در جاکارتا پایتخت اندونزی تشکیل شد و هزاران شرکت‌کننده در آن خواستار جهاد علیه شیعیان شدند. در حالی که چندین مقام دولتی نیز در این گردهمایی حضور داشتند، یک خبرنگار وابسته به موسسه اهل البیت اندونزی که برای اطلاع از محتوای گردهمایی در ان حاضر شده بود، مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

به گزارش «تابناک»، در حالی که کشور مالزی در جنوب شرقی آسیا در ماه‌های اخیر شاهد ظهور موج شیعه‌ستیزی شبه رسمی بود، اکنون رسانه‌های اندونزی از تشکیل ائتلافی خبر می‌دهند که دلیل تشکیل آن مبارزه با شیعیان است.

این ائتلاف چندین گروه با برنامه کاری شیعه‌ستیزانه و از جمله جبهه ضد ارتداد به رهبری احمد بن زین الکف را در بر می‌گیرد.

نتیجه این گردهمایی، صدور اعلانیه ضد شیعه بود که در آن به موارد زیر اشاره شده است:

سلام علی آل یاسین...!(184)

  

نشانه های آخرالزّمان از نگاه علامه

علاّمه طباطبایی ذیل بعضی از آیات، پس از مطرح کردن تفسیر عقلی خود، با توجه به روایات متناسب، مواردی از علائم ظهور را از باب جری(1) تطبیق بر آن آیات، منطبق می کند؛ برای نمونه، در آیه 54 سوره ی سبأ خداوند فرموده است:
                            « وَ حِیلَ بَینَهُم وَ بَینَ ما یَشتَهونَ کَما فُعِلَ بِأشیاعِهِم مِن قَبلُ»
سرانجام میان آنها و خواسته هایشان جدایی افکنده شد؛ همان گونه که از پیش با پیروان آنها عمل شد».
وی، معنای آیه را فاصله افتادن بین مشرکان و خواسته ها و آمال دنیوی آنان - که آنها را پناهگاه خود تصور می کردند - می داند. سپس با اشاره به روایات مستفیضه از شیعه و سنی، جریان خسف بیداء( فرو رفتن سپاه سفیانی در سرزمین بیداء) را از باب جری، به این آیه مرتبط می داند و از تفاسیر اهل سنت، به « درالمنثور» سیوطی اشاره می کند و می گوید که در روایتی از اهل سنت ذیل آیه، جریان سفیانی را از قول پیامبر(ص) نقل می کنند: « خداوند سفیانی و همراهانش را وقتی به بیداء می رسد، در زمین فرو می برد، پس هیچ کدام از آنها نجات نمی یابند، جز یکی که این خبر را برای انسان ها نقل می کند».
می توان گفت که مرحوم علامه، در بحث علائم ظهور نیز مانند مباحث دیگر، روایات مستفیض و قابل اعتماد را مطرح می کند و به طور قطع و یقین - مانند بعضی از مفسران - آیات را بر آن وقایع یا علائم، حمل نمی کند؛ اما چون قرآن، در همه ی زمان ها جاری است، در زمان متّصل به ظهور امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه) نیز این گونه آیات، با وقوع آن علایم، جریان دارد و مصداق می یابد.

سلام علی آل یاسین...!(177)

مهدويت از ديدگاه آيت‌الله بهجت (رضوان الله علیه)-(3)

   اسباب ظهور امام (علیه السلام)
آسيب اصلي در نظرگاه آيت‌الله بهجت(ره)، آسيب رابطة امام و مأموم است. از اين رو راه حلّ محوري ايشان اصلاح اين رابطه و تعميق آن است. تصريح مي‌كنند: «تا رابطة ما با وليّ امر ـ امام زمان(عج) ـ قوي نشود كار ما درست نخواهد شد.»
اما قوي شدن اين رابطه چگونه است؟ ايشان در اين‌باره رويكرد اخلاقي خويش را بيشتر آشكار كرده، ادامه مي‌دهند: «قوت رابطة ما با وليّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است. آيا واقعاً تا خودمان را اصلاح نكنيم كار درست مي‌شود؟»19
لذا اصلاح نفس، تحكيم ايمان و تطبيق عقيده و عمل بر عقيده و عمل امام(ع) در بيانات ايشان از درخشش و تأكيد خاصي برخوردار است.
«ما مي‌خواهيم هر كاري دلمان مي‌خواهد بكنيم؛ به نزديكان‌مان به دوستان‌مان هر كاري مي‌خواهيم بكنيم اما ديگران، دشمنان حق ندارند به ما اسائه‌اي بكنند. ما اگر به راه بوديم و در راه مي‌رفتيم چه كسي اميرالمؤمنين(ع) را مي‌كشت؟ چه كسي امام حسين(ع) را مي‌كشت؟ چه كسي همين امام حيّ حاضر را كه هزار سال است از ديده‌ها غائب است مغلو‌ل‌اليدين (دست بسته) مي‌كرد؟20