ولایت فقیه (نشریه )
- توضیحات
- دسته: مطالب نمونه
- تاریخ ایجاد در 15 آذر 1392
- نوشته شده توسط محمودرضا نیلی
- بازدید: 1529
بسم الله الرحمن الرحیم
3- دلایل نقلی محض بر ضرورت ولایت فقیه
بعد از بیان دلایل عقلی و دلایل ملفق از عقل و نقل به بیان دلایل نقلی محض بر ضرورت ولایت فقیه میپردازیم:
الاولی) المروی فی الفقه الرضوی(ع): منزلة الفقیه فی هذه الوقت کمنزلة الانبیاء فی بنی إسراییل
الثانیه) قیل لامیرالمؤمنین(ع): من خیر خلق الله بعد ائمة الهدی و مصابیح الدجی؟ فقال : العلماء اذا صلحوا
الثانیه) عن النّبی (ص): فضل العالم علی الناس کفضلی علی أدناهم
الرابعه)الملوک حکّام علی الناس و العلماء حکّام علی الملوک
الخامسه) التوقیع الرفیع فی کتاب کمال الدین : ... و اما الحوادث الواقعة فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجّتی علیکم و انا حجّة الله علیهم
السادسه) عن النّبی(ص): العلماء ورثة الانبیا
السابعه) قال ابوعبدالله(ع): أنظرو الی رجل منکم شیئا من قضایانا فاجعلوه بینکم فإنی قد جعلته علیکم حاکما
الثامنه) مقبوله عمر بن حنظله
خطوط کلی مستفاد از روایات
یکم: بررسی اجمالی این احادیث نشان می دهد که مدار اصلی ولایت فقیه در اداره شئون و امور مسلمین بر منهاجِ شریعت و بر مدار دیانت ، اصلی ترین هدفی است که روایات مأثور و فتاوی مزبور رسالت ابلاغ آنرا بر عهده دارند.
دوم: برداشتهای مهمی که از حدیث العلماء ورثة الانبیا میشود :
الف) علما وارثان علوم انبیا الهی می باشند نه درهم و دینار
ب) منظور از علما خصوص ائمه(ع) نیست.
ج) انبیا در شعب مختلف، علم الهی را به جا گذاشتند و هرکس در هر شعبه ای وارث انبیا خواهد بود.
د) میراث برحسب پیوند معنوی وارث با مورّث تُوریث می شود.
سوم: عنوان نبی برای کسی است که نبإی را از خداوند میآورد و عنوان رسول به معنای رساننده این پیام است و عنوان ولی اللهی برای کسی است که لیاقت چنین دریافت و بلاغی را دارا می باشد و جنبه باطنی نبوت و رسالت را تأمین میکند و از آن جهت که مجری احکام الهی و عهدهدار تأمین امور امت است به او "ولی امر مسلمین" گفته میشود.
نکته: عنوان کلمه انبیا جدای از حمل معنای خاص خود، در ادیات قرآنی صفت مشیری به رهبران و زمامداران جامعه می باشد.
چهارم: تفکیک نبوت از رهبری و ولایت امور امت با برهان عقلی و نقلی مخالف بوده و هر نبی و پیامبری جدای از ابلاغ امر خداوند مسئولیت اجرا نیز داشته و امتش را هدایت کرده است.
پنجم: وظیفه اصلی انبیا(ع) تدبیر امور امت اعم از فرهنگی،سیاسی،اقتصادی ، نظامی و...بوده است مانند فرمایش موسی کلیم(ع): «أن أدّوا الیّ عبادَ الله» [دخان،18]و یا در زمان غیبت چهل روزه ایشان : «وَ قالَ موسی لِأخیهِ هارونَ أخلُفنی فی قَومی وَ أَصلِح و لاتَتَّبِع سَبیلَ المُفسِدین» [اعراف،192]
ششم: علومی که از انبیا به ارث میرسد همچنین وظیفه علما را مشخص میسازد زیرا ارث چنین احکام اجرایی بدون اعمال و اجرای آنها معنا و مفهومی ندارد.
هفتم: اصل اولی در استنباط احادیثِ مأثور از معصومین(ع) این است که این احادیث ظهور در تشریع دارند.
هشتم: همانگونه که آیات قرآن کریم مفسّر یکدیگرند، احادیث نیز مبیّن یکدیگرند. (با توضیح نسبت حدیث العلماء ورثة الانبیا و مقبوله عمر بن حنظله)
نهم: نصب فقیهان جامع الشرایط مخصوص صورتی است که دسترسی به امام معصوم(ع) سهل نباشد.
دهم: روند تفقّه فقیهان ناور بر آن است که معیار در حجیت اثر منقول تنها وثاقت محدّث نیست؛ بلکه هرچه مایه وثوق به صدور حدیث باشد کافی است و هر کدام به نوبه خود نوعی از "تبیّن" اند که در آیه نبأ به آن پرداخته شد: «فاتبیّـنوا» [حجرات،6]
یازدهم: قدر متیقّن در وراثت علما از انبیا؛ وراثت آنها از نبی زمان خودشان است.
دوازدهم: شرح حدیث اللهم ارحم خلفائی قیل فمن خلافئک فقال : الذین یأتون من بعدی یرون حدیثی و سنتی
سیزدهم: تفسیر حدیث فضل بن شاذان
چهاردهم: خطوط کلی دین اسلام در هر عصر و مصری ثابت است مانند جریان رهبری جامعه ، تدبیر امور امت ، تشکیل حکومت بر مبنای اسلام و ...
نکته: جریان تشکیل حکومت، در صورت حضور مردم و نصرت جمهور، دارای وجوب مطلقی است که شرط آن حاصل شده مانند وجوب نمازکه مطلق است گرچه خود نماز مشروط به طهارت است؛ لذا تحصیل طهارت واجب خواهد بود.