تفسیر انسان به انسان (نشریه هادی شماره 58)
- توضیحات
- دسته: فلسفه و حکمت
- تاریخ ایجاد در 18 اسفند 1392
- نوشته شده توسط محمدرضا الله بیگی
- بازدید: 1692
به نام خدا
سطوح تواناییهای انسان
رسول گرامی اسلام (ص) می فرمایند : «النّاس معادن کمعادن الذّهب و الفضّة»(انسانها معادنی هستند مانند معادن طلا و نقره)(بحار الانوار، ج58 ، ص 65)
این حدیث اشاره به دفائن علمی و عملی در وجود انسان دارد و نشان می دهد افراد گوناگون در تواناییهای مختلف علمی و عملی سطوح متفاوتی دارند.برخی استعداد راقی دارند، بعضی میانی و گروهی نازل.
تفسیر شریف تسنیم (نشریه هادی شماره 58)
- توضیحات
- دسته: تفسیر آیات
- تاریخ ایجاد در 18 اسفند 1392
- نوشته شده توسط علی جزینی
- بازدید: 1537
لطایف و اشارات
...
2- قداست و بركت نام خدا
قرآن كريم معارف و احكامى را براى اسماى خداى سبحان بيان مى كند؛ مانند اين كه نام خدا همانند ذات اقدس او منزه و مقدس و همچنين مبدأ و منشأ بركات فراوانى است و بر اين اساس، انسانها را با دو وظيفه اى كه در برابر نام خدا دارند آشنا مى كند:
وظيفه اول تسبيح نام خداست: «فسبح باسم ربك العظيم» (سوره واقعه، آيات 74 و 96) «سبح اسم ربك الاعلى» (سوره اعلى، آيه 1). تسبيح، تقديس و تنزيه نام خدا آن است كه نه آن را در امور باطل به كار برند و نه در كار حق از آن غفلت كنند و نه در كنار آن نام ديگرى را ياد كنند.
همان طور كه خداى سبحان در مقام ذات خود منزه از هر عيب و نقص است و بايد تنزيه شود، در مقام اسم نيز كه نشانه ذات اقدس اوست بايد تقديس و تنزيه شود و يكى از مراتب تنزيه اسم خدا آن است كه نه در عرض نام او نامى ذكر شود و نه در طول آن. بنابراين، هم آنچه برخى منحرفان مى گفتند: به نام خدا و به نام خلق... نارواست و هم آنچه ناآگاهان مى گويند: اول به نام خدا بعد به نام... چنين ذكرى از نام خداوند، توهين است، نه تنزيه.
سلام علی آل یاسین (178)
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 18 اسفند 1392
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1107
مقدمه نشریه هادی شماره 58
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...
و کهف الوری؛
و پناهگاه مردم
{«كهف»: غاري كه پناهگاه باشد، كهف ناميده ميشود.}
بهترين پناهگاه
در اين جمله، ائمه اطهار(عليهمالسلام) به غاري تشبيه شدهاند كه پناهگاه مردم است. امام صادق(عليهالسلام) در جواب نامه محمد بن الحسن بن شمّون نوشت: ما پناه براي هر كسي هستيم كه به ما پناه آورد: «نحن كهف لمن إلتجأ إلينا».[ بحار، ج50، ص299؛ ج69، ص44.] ...روزي پيامبر اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) نشسته بودند، امام حسن، امام حسين، فاطمه زهرا و علي(عليهمالسلام) به ترتيب بر او وارد شدند. با ديدن هر يك از آنان، اشك از ديدگان پيامبراكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) جاري شد و آنان را اطراف خويش نشاند. برخي از اصحاب از علت گريه سؤال كردند. آن حضرت با بيان فضايلي از هر يك از آن حضرات، اشارهاي به ماجراي شهادت آنان كردند. در ضمن فضايل امام حسين(عليهالسلام) فرمود: حسين از من است... و پناهگاه پناهجويان است: «أما الحسين فإنّه منّي... و كهف المستجيرين».[ همان، ج28، ص39.]
اشارات
سیر فلسفه
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 17 اسفند 1392
- نوشته شده توسط محمد علی صدری
- بازدید: 1227
بسم الله الرّحمن الرّحیم
نام سیر : فلسفه سرپرست سیر: محمد علی صدری
تعریف:
" شبهات زیاد است. شما اگر در میان جوانان بروید، مىبینید جوان خوبِ ما هم گاهى در ذهنش شبهه وجود دارد. ایرادى هم ندارد؛ شبهه به ذهن همه مىآید؛ نباید به جوان ایراد گرفت كه تو چرا شبهه دارى. وقتى ذهن فعال و كارگر شد، شبهه به ذهن مىآید چالش عمدهى امروز شما این است.... .كسى مثل مرحوم علامهى طباطبایى (رضواناللَّهتعالىعلیه) در حوزهى علمیهى قم پیدا شد؛ ایشان، هم فقیه بود و هم اصولى؛ هم مىتوانست درس خارج فقهِ مفصلى بدهد؛ هم مىتوانست درس خارجِ اصول مفصلى ترتیب دهد و فضلا را جمع كند؛ اما او به كارى پرداخت كه آن روز آن را لازم مىدانست بعد هم حوادث و وقایع شهادت داد بر اینكه اینها لازم است. او گفت من مىبینم كه دارند تفكرات و فلسفهى كاذب ماركسیستى را در ذهنها جا مىدهند؛ نمىشود با توضیحالمسائل اینها را پاسخ دهیم؛ توضیحالمسائل جاى خودش را دارد؛ جواب این شبههها را با چیز دیگرى باید داد ایشان «اصول فلسفه و روش رئالیسم» را نوشت. یكى از تربیتشدههاى او مرحوم شهید مطهرى (رضواناللَّهعلیه) است. كارى كه شهید مطهرى كرد، امروز باید همهى فضلاى جوان درصدد باشند خود را براى آن آماده كنند؛ و اگر آماده هستند، اقدام كنند."(از بیانات مقام معظم رهبری)
آری اهمیت فلسفه حقیقی به همان اندازهی اهمیت اندیشیدن و درست اندیشیدن در زندگانی انسان است، فلسفه یعنی جهانبینی، یعنی اینکه چه هست و چه نیست. فلسفه از «بود و نبود» خبر میدهدو...
وآدمی كه از سویی پیوسته دستخوش تمایلات پنهان خود است و از سوی دیگر زیر تأثیر گفته ها و شنیده های گوناگون، برایش اهمیت روكردن به اندیشیدن خردمندانه و جستجوی اصول داوری درست ـ كه معنای حقیقی فلسفه است ـ آشكار می گردد و بروشنی دیده می شود كه اگر خرد مزین شده به حکمت ناب بكار نیاید نه تنها جهل آدمی و انگیزه های حیوانی، بلكه چه بسا توانایی های برتر آدمی ـ از احساسات گرفته تا هوش ـ نیز می توانند به راحتی مایهی تباهی و گمراهی شوند.
واز آن سو تفكر سیری ناپذیر آدمی که همواره در حال تكاپو می باشد می تواند با توجه به بهره گیری از میانی ناب فلسفه اسلامی و به خصوص حکمت متعالیه (مانند کار مهمی که مرحوم صدرالمتألهین برای ما انجام میدهد که در جهانبینی برهان را با عرفان در خدمت قرآن قرار میدهد، و تاکید می کند که در برهان باید قضایای مبیّن به بیّن ختم شود، یعنی تا مسائل نظری به بیّن ختم نشود مفید یقین نیست. در شهود هم این چنین است، تا شهود شاهدان به کشف معصوم که منزه از هر خطا و آسیب است ختم نشود سودمند نیست، به همین جهت است که در اسفار دارند که: قول معصوم، میتواند حد وسط قرارگیرد. وقتی حد وسط قرار گرفت صبغهی برهانی پیدا میکند) در عرصه های مختلف به جولان درآمده و به برکت فلسفه ناب فرآورده های سالمی را مانند «فلسفهی علم»، «فلسفهی دین»، «فلسفهی اخلاق»، «معرفت شناسی»، «فلسفهی تعلیم و تربیت»، «هستی شناسی» و … بوجود آورد؛ انشاالله تعالی
هدف: رهرو آن است که پیوسته و آرام رود.....
سلام علی آل یاسین...!(177)
- توضیحات
- دسته: اخبار جهان
- تاریخ ایجاد در 16 اسفند 1392
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 7386
مهدويت از ديدگاه آيتالله بهجت (رضوان الله علیه)-(3)
اسباب ظهور امام (علیه السلام)
آسيب اصلي در نظرگاه آيتالله بهجت(ره)، آسيب رابطة امام و مأموم است. از اين رو راه حلّ محوري ايشان اصلاح اين رابطه و تعميق آن است. تصريح ميكنند: «تا رابطة ما با وليّ امر ـ امام زمان(عج) ـ قوي نشود كار ما درست نخواهد شد.»
اما قوي شدن اين رابطه چگونه است؟ ايشان در اينباره رويكرد اخلاقي خويش را بيشتر آشكار كرده، ادامه ميدهند: «قوت رابطة ما با وليّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است. آيا واقعاً تا خودمان را اصلاح نكنيم كار درست ميشود؟»19
لذا اصلاح نفس، تحكيم ايمان و تطبيق عقيده و عمل بر عقيده و عمل امام(ع) در بيانات ايشان از درخشش و تأكيد خاصي برخوردار است.
«ما ميخواهيم هر كاري دلمان ميخواهد بكنيم؛ به نزديكانمان به دوستانمان هر كاري ميخواهيم بكنيم اما ديگران، دشمنان حق ندارند به ما اسائهاي بكنند. ما اگر به راه بوديم و در راه ميرفتيم چه كسي اميرالمؤمنين(ع) را ميكشت؟ چه كسي امام حسين(ع) را ميكشت؟ چه كسي همين امام حيّ حاضر را كه هزار سال است از ديدهها غائب است مغلولاليدين (دست بسته) ميكرد؟20
سیر زیارت جامعه
- توضیحات
- دسته: کارگروه ها
- تاریخ ایجاد در 14 اسفند 1392
- نوشته شده توسط محمد علی صدری
- بازدید: 1448
بسم الله الرّحمن الرّحیم
نام سیر : تفسیر زیارت جامعه سرپرست: محمد علی صدری
سیر: زیارت جامعه کبیره
تعریف: از رهگذر خاک سر کوی شما بود/ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد
زیارت جامعه کبیره از برترین زیاراتی است که زمینه معرفت برتر و عرفان کاملتر را فراهم میکند و نیز ادب حضور در فضا و آستان مقربان معصوم(علیهم السلام) را به سالک و زائر میآموزد. معارف فراوان، عمیق و گستردهای در این زیارت نهفته است که به تشریح و تبیین نیاز دارد تا هم مقام حقیقی آن ذوات مقدس مبرهن و روشن شود و هم میزان تأثیر و کارآمدی آنان در همه عوالم وجود و شئون هستی دانسته شود و همچنین در اين زيارت رابطه دقيق توحيد و امامت متجلی است و خواننده زيارت از سويی عظمت و يكتايی پروردگار را حس میكند و از دگر سو ويژگیهای عبادی، سياسی، اجتماعی و اخلاقی امامان را برمیشمرد و در برابر خود تصويری كامل از اوصاف عالی عبادی و اخلاقی را میيابد كه میتواند براساس آن به سمت قله معارف ناب حركت كند. و همانطور هم که مستحضرید قرآن کریم، کتاب انسان سازى است؛ انسانى که مى تواند مظهر اسما و صفات الهى شود و خلیفةُ اللّه گردد، و امام نیزدر این سیر کامل ترینِ انسان ها است. این سخن، بدین معنا است که انسان، اگر قرآن را به طور کامل در زندگى خویش جریان بخشد، به مرتبه انسان کامل مى رسد. از این رو، امام، تحقّق عینى و کاملِ قرآن، در انسان است و بدین سان، خاتم پیامبران و اهل بیت ایشان که کامل ترینِ انسان ها و الگوی انسانیتند، قرآن ناطق هستند پس در راستای بهترین امام شناسی که توسط زیارت جامعه تیین می شود ما با تبیین ویژگى هاى اهل بیت علیهم السلام، در واقع، تشریح عینىِ قرآن در زندگى را هم می آموزیم؛ انشاالله تعالی.
هدف:
سیر زبان انگلیسی
- توضیحات
- دسته: زبان
- تاریخ ایجاد در 14 اسفند 1392
- نوشته شده توسط مهدی افشاری
- بازدید: 1364
بسم الله الرّحمن الرّحیم
نام سیر: زبان انگلیسی سرپرست: مهدی افشاری
تعریف سیر(+ضرورت سیر):
شکوفایی درون و سعادت فردی و اجتماعی بشر امروز، تنها در سایه ی معارف دینی و نورانیت قرآنی حاصل می شود. مخاطب معارف قرآنی نیز همه ی انسان ها هستند. لذا به منظور زمینه سازی برای ظهور و نورانی کردن انسان ها باید این معارف ذی قیمت را به همه ی انسان ها رساند و تنها در این صورت است که ما به رسالت فرهنگی خود عمل نموده ایم.از طرف دیگر از همه ی ظرفیت فرهنگی خود در جهت زمینه سازی ظهور استفاده کرده ایم. چه بسیار استعدادهای نابی که به دلیل نرسیدن حقیقت به آنها به دلیل کوتاهی ما در زیر چرخ عادات زمان از دست می روند. بنابراین هیات شهید هادیزاده به عنوان یک هیات فرهنگی در جهاد فرهنگی خود را موظف می داند که معارفی را که خود به آن رسیده و یقین یافته و چشیده، به زبان قابل فهم در دنیای امروز ارائه نماید.
برنامه های گذشته:
کتاب کالج رایتینگ (College writing from paragraph to essay- Dorothy e zemach & lisa a rumisek)
برنامه های فعلی
3000 لغت آکسفورد: هر لغت می بایست 5 بار مرور شود که 2 بار در یک چله و 3 بار در 3 چله بعدی مرور می گردد.
برنامه های آینده و اهداف:
1-3000 لغت آکسفورد(تا اردوی مشهد 1393)
iric 2-ارتباط با
3- وضع معادل های انگلیسی برای لغات دینی که در انگلیسی معادلی ندارند.
4- ترجمه محصولات هیات به زبان انگلیسی
5- راه اندازی قسمت انگلیسی زبان سایت هیات
6- ....
که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها...
- توضیحات
- دسته: ادب و هنر
- تاریخ ایجاد در 13 اسفند 1392
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1434
نگاه كردن به سه چيز عبادت است: به صورت پدر و مادر، به قرآن و به دريا.بحار الأنوار، ج 10، ص 368
....کجا دانند حال ما را سبکباران ساحلها