تحریر رساله الولایه (شماره 121)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: اخلاق و عرفان
- منتشر شده در 22 اسفند 1399
- نوشته شده توسط محمد مهدی افشاری
- بازدید: 599
فصل 5: مقصد نهایی و کمال حقیقی انسان
مقام دوم (دلیل نقلی)
تحریر تفصیلی
ویژگی های مقامات اولیاء الهی (ادامه)
9. تبدیل حیات مادی به زندگی معنوی و حیات نورانی
«أَوَمَنْ كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُمَاتِ لَيْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا كَذَلِكَ زُيِّنَ لِلْكَافِرِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» (سوره انعام، آیه 122)
آيا كسى كه مرده[دل] بود و زنده اش گردانيديم و براى او نورى پديد آورديم تا در پرتو آن در ميان مردم راه برود چون كسى است كه گويى گرفتار در تاريكي هاست و از آن بيرون آمدنى نيست اين گونه براى كافران آنچه انجام مى دادند زينت داده شده است.
تحریر رساله الولایه (شماره 120)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: اخلاق و عرفان
- منتشر شده در 24 بهمن 1399
- نوشته شده توسط محمد مهدی افشاری
- بازدید: 947
فصل 5: مقصد نهایی و کمال حقیقی انسان
مقام دوم (دلیل نقلی)
تحریر تفصیلی
ویژگی های مقامات اولیاء الهی (ادامه)
7-دستیابی به مقام سابقان و مقربان
یکی از وعده های نوید بخش و مدال های افتخاری که خدای سبحان به اولیای خاص خود عطا نموده آن است که ایشان را به تقرب به حضرت قدسی خویش نوید داده است و آنها را جزو مقربان درگاه خود خوانده است.
«و السّابقون السّابقون* اولئک المقرّبون» (سوره واقعه آیات 10 و 11)
و سابقان! سابقان! آنان مقربان(درگاه) هستند.
تحریر رساله الولایه (شماره 119)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: اخلاق و عرفان
- منتشر شده در 02 بهمن 1399
- نوشته شده توسط محمد مهدی افشاری
- بازدید: 981
فصل 5: مقصد نهایی و کمال حقیقی انسان
مقام دوم (دلیل نقلی)
تحریر تفصیلی
ویژگی های مقامات اولیاء الهی
کسی جز خود ذات اقدس الهی به جزئیات مقامات اولیاء الهی و به ویژه اسراری که بین خدا و آنهاست احاطه علمی ندارد، زیرا خود حق تعالی همه شئون آنها را اداره میکند و ایشان از خود هیچ نام و نشانی ندارند و در واقع، شئون و مقامات آنان چیزی جز تجلیات و اسماء حق تعالی نیست.
طبق آیه کریمه «و لا يحيطون به علما» کسی به خدا احاطه علمی ندارد، پس هیچ کس هم به شئون و مراتب و مقامات اولیاء خاص او که فانی در اویند نیز احاطه علمی ندارد.
تحریر رساله الولایه (شماره 118)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: اخلاق و عرفان
- منتشر شده در 29 آذر 1399
- نوشته شده توسط محمد مهدی افشاری
- بازدید: 1041
فصل 5: مقصد نهایی و کمال حقیقی انسان
مقام اول (دلیل عقلی)
تحریر اجمالی
انسان در سیر و سلوکش تا حق تعالی با مراتب گوناگون رو به رو است و باید از همه مراتب افعال و اسماء و ذوات بگذرد تا به توحید خالص در هر سه مرحله (فعلی، اسمی و ذاتی) برسد.
انسان به هیچ مرتبه از کمال واقعی اش نمی رسد مگر از طریق فناء تعیّن امکانی آن مرحله و بقاء اسم حق تعالی در آن موضع به جای آن، پس به هر مرحله از کمالات واقعی که برسد، عین فیض و وجه الله در همان مرحله شده و بر انواع فیوضاتی که از آن مرتبه به مراتب پایین تر ترشح می کند واقف خواهد بود و به همه کمالات آن مرحله متحقّق و متلبّس خواهد گردید. این فرایند تکاملی همواره ادامه دارد تا جایی که سالک به توحید ذاتی برسد و هیچ اسم و رسم و حدّ و تعیّن امکانی برایش باقی نماند و نیک دریابد که «المُلکُ یومئذٍ لله»
تحریر رساله الولایه (شماره 117)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: اخلاق و عرفان
- منتشر شده در 20 آذر 1399
- نوشته شده توسط محمد مهدی افشاری
- بازدید: 563
جمع بندی و سخن پایانی فصل 4
1. جاذبه و دافعه و فعل و ترک اصلی سالک
طريقت عملی عرفانی مرکب از دو جزء است:
1. رفض و ترک مطلق ماسوى الله؛
۲. گرایش و جذب و توجه تام به الله تبارک و تعالی.
به بیان دیگر، سلوک عملی متشکل از دو عنصر اصلی جاذبه و دافعه یا گرایش و گریز يا أخذ و رفض است. این دو رکن