حکمت متعالیه استاد یزدان پناه 64
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: فلسفه و حکمت
- منتشر شده در 06 مرداد 1392
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1023
در پس هر ملّت و شریعتی فلسفه است!
بسم الله الرّحمن الرّحیم
برداشت خلاصه ی جلسه ی 64 حکمت متعایه
در جلسه ی گذشته در باب تحقق فلسفه ی اسلامی نکاتی چند پیرامون فیلسوف اسلامی، کِندی بیان شد.فیلسوف بعدی فارابی است که در باب وحی و معجزه دارای دیدگاه خاصی است که به نوعی آغازگر این سبک دیدگاه می باشد. طبق آنچه بیان شد به نظر ایشان اساسا در پس هر ملّت و شریعتی فلسفه است، چه آنکه آن فلسفه اللهی باشد یا غیر اللهی، ویژگی دین و ملّت آسان سازی و ساده کردنِ زبانِ حقایق نظری و عملی است، تا بدین شیوه همگان را مخاطب قرار دهد و حتی سطوح نازلی از مردم نیز بتوانند آن را بفهمند و استفاده کنند، از این جهت داشتن فلسفه به عنوان «مقدمه ی زمانی» ملّت و شریعت بشری(غیر اللهی) الزامی است ولی برای دین اللهی و وحیانی، خود نبی فیلسوف است. ولی در مقام ابراز اعم از وحی و آنچه نبی از خود میگوید، برای عموم مردم گفته شده و آسان سازی می گردد، همچنین توضیح داده شد که در مقام فهم و تصوّر بسیاری از حقایق برای درک عموم مردم به شکل تمثیلی بیان می شود، نبی با درک معارف و حقایق زبان عرفی مردم را بر می گزیند. به طور مثال عَرش، کُرسی، رئیس الملائکه و ... .
حکمت متعالیه استاد یزدان پناه 63
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: فلسفه و حکمت
- منتشر شده در 05 مرداد 1392
- نوشته شده توسط محسن
- بازدید: 1457
بسم الله الرحمن الرحیم
نسبت دین و فلسفه از نظر فارابی
ایشان نگاه تمدنی به خیلی از این علوم از قبیل فقه و کلام و .. دارد. ایشان دین را شامل دو بخش میداند . بخش نظری و بخش عملی.و این مجموعه یعنی دین مبتنی بر یک فلسفه ای است . دین و ملت خواه الهی خواه بشری مبتنی بر فلسفه ای است . منتها بناست این امور نظری و عملی برای عموم قابل فهم باشد و همه سطوح را در بر بگیرد . پس باید نوع القای این آرای نظری و عملی همه فهم باشد تا همه بدان عمل کنند .پس زبان دین نباید یک زبان فلسفی خالص باشد بلکه باید همه حقایق را بیان کند در عین آنکه همه فهم است. لذا زبان دین زبان فلسفی نیست و حتی روش هم فلسفی نیست اما مطالب فلسفی را نیز بیان کرده است.لذا فارابی میگوید دین باید نوعی تنزل در بیان داشته باشد.در دین بشری ابتدا فلسفه شکل میگیرد و بعد تنزل رخ میدهد. اما در دین الهی نبی خودش فیلسوف است ولکن در مقام بیان ، سطح را تنزل میدهند و همه فهم بیان میکند حقایق را.
حکمت متعالیه استاد یزدان پناه 62
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: فلسفه و حکمت
- منتشر شده در 26 تیر 1392
- نوشته شده توسط مهدی افشاری
- بازدید: 1321
بسم الله الرحمن الرحیم
دین و نسبت آن با فلسفه از دیدگاه فارابی
در باب تحقق فلسفه اسلامی به فارابی رسیده بودیم. گفته شد که فارابی در عصر خود در بین اساتید آن روزگار از همه برتر بود و فیلسوف مسلمان و بلکه شیعی است و به لحاظ منطق چنان قوتی دارد که حتی متا بن یونس نیز به پای او نمی رسید. یکی از دلایلی که به فارابی معلم ثانی گفته اند، همین محقق در منطق بودن ایشان است. پس از آن رسیدیم به این مسئله که فارابی چه نگاهی به دین و نبوت دارد. در جلسه قبل بخشی از مسئله نبوت و وحی مطرح شد و در این جلسه موارد باقیمانده گفته می شود؛ البته بدون توضیح چون فقط می خواهیم آدرس داده باشیم.