جلسه 80 حکمت متعالیه (استاد یزدان پناه)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: فلسفه و حکمت
- منتشر شده در 11 آذر 1392
- نوشته شده توسط مصطفی حسینی کوپایی
- بازدید: 1667
به نام خدا
حکیم بودن حضرت حق از نگاه بوعلی
بوعلی در متون دینی حکیم بودن حضرت حق را دیده است. حکیم بودن به دو مقام تقسیم می شود: 1-درمقام ذات 2-در مقام فعل
در مقام ذات یعنی علم به اشیا و کائنات و حکیم حقیقی در مقام ذات خداوند است چون علم به خود و علم به هستی دارد آنگونه که هست.
حکیم در مقام فعل یعنی حضرت حق هر چه در مورد اشیا انجام داده محکم انجام داده است. فعل محکم به این معنی است که حکیم هر چه را که شی برای وجود نیاز دارد به او بدهد.
جلسه 78 حکمت متعالیه استاد یزدان پناه
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: فلسفه و حکمت
- منتشر شده در 26 آبان 1392
- نوشته شده توسط محسن رهبر
- بازدید: 1882
جلسه 77 حكمت متعاليه (استاد يزدان پناه)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: فلسفه و حکمت
- منتشر شده در 12 آبان 1392
- نوشته شده توسط سید عمران امامی
- بازدید: 1839
به نام خدا
جلسه 77
اشاره شد که در مقام فهم متون دینی جناب بو علی قائل است که متون دینی اشاره به اسراری از حقایق هستی است ولی با زبان مثالی و تمثیل و لذا یک زبان رمزی پدید می آید و زبان رمزی هم نیازمند تاویل است. برای کامل شدن بحث دو متن باقیمانده که اشاره می شود و سپس به بحث بعدی پرداخته می شود.
جلسه 76 حكمت متعاليه (استاد يزدان پناه)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: فلسفه و حکمت
- منتشر شده در 12 آبان 1392
- نوشته شده توسط محسن رزم جو
- بازدید: 1771
جلسه ی هفتاد و ششم از مباحث حكمت متعاليه استاد يزدان پناه
روش بوعلي در فهم متون ديني
در بحث بوعلی پس از مبحث وحی که از ایشان عرض کردیم و از آن نتایجی را گرفتیم ، به کیفیت فهم متون دینی از سوی بوعلی میرسیم در جلسه ی قبل عرض شد که جناب بوعلی اساساً همان دیدگاهی را در باب متون دینی دارند که فارابی دارد و می گوید : دین آمده برای سعادت همه ی انسانها و مخاطبش را همه ی انسانها قرار داده با اینکه سطوح فهم هر یک متفاوت است لذا مباحث اعتقادی که دین میگوید باید به زبان عرفی باشد .
جلسه 75 حکمت متعالیه استاد یزدان پناه
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: فلسفه و حکمت
- منتشر شده در 08 آبان 1392
- نوشته شده توسط علیرضا نیلی
- بازدید: 1610