تفسیر انسان به انسان (نشریه هادی شماره 61 و 62)
- توضیحات
- دسته: معرفت النفس
- تاریخ ایجاد در 04 مرداد 1393
- نوشته شده توسط محمدرضا الله بیگی
- بازدید: 1297
به نام خدا
فصل سوم
اوصاف انسان در قرآن
گفتار دوم: کرامت و برتری انسان
ب) جلوه های فضیلت انسان
2. غضب قویتر در انسان: ستاد جهل و سپاه غضب و لشکر شهوتِ انسان، بیش از نیروهای تهاجمی و تدافعی حیوانهای دیگر است، لذا توانمندی اسارت همهی آنها را دارد و قفسههای باغوحش که اسارتگاه انواع وحوش و طیور و اقسام مارهای سمی است، گواه صادق صلابت انسان و ضعف جانوران است. راز این درنده خویی و ستبری، نه آن است که انسان بدتر از دیگر مهاجمان حیوانی است، بلکه رمز این سطوت و سیطرت را باید در گنجینهی نهایی و نهانی هویت او جست، زیرا تمام این نیروهای مهاجم، حجاب آن گوهر ثمین و دُرّ یتیم است، تا از گزند سارق درون و آسیب رهزن بیرون مصون بماند.
تفسیر شریف تسنیم (نشریه هادی شماره 61 و 62)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 04 مرداد 1393
- نوشته شده توسط میثم
- بازدید: 1179
الرَّحمَنِ الرَّحِیم
گزیده ی تفسیر
رحمتِ فراگیر الهی (رحمت رحمانیه) و رحمت خاص او (رحمت رحیمیه) در این آیه ی کریمه دو دلیل بر انحصار حمد به خداوند است؛ زیرا رحمت فراگیرکه مؤمن و کافر را در بر میگیرد و همچنین رحمت خاص که ویژهی مؤمن است، در انحصار خداست و چنین رحمتی سبب استحقاق ِ حمد است.
تفسیر
از آیه کریمه ی ((الحمد لله ربّ العالمین)) دو برهان بر اختصاص حمد به خدای سبحان استفاده شد. آیه ی کریمه ی ((الرّحمن الرّحیم)) نیز حاوی دو برهان دیگر بر محمود بودن ذات اقدس الهی و ربوبیت مطلق او و حصر حمد در اوست؛ زیرا دو صفت جمالی ((الرّحمن)) و ((الرّحیم))، هر یک میتواند حدّ وسط برهانی بر اختصاص حمد برای ذات مقدس پروردگار قرار گیرد.
سلام علی آل یاسین...!(195)
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 02 مرداد 1393
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 975
مقدمه نشریه هادی شماره 61 و 62
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...
و الدعوة الحسني؛ و حجج الله علي أهل الدنيا والاخرة ورحمة الله و بركاته؛
و الدعوة الحسني؛
و دعوت نيكوتر
«دعوة» از ريشه «دعو» به معناي دعوت كردن و خواندن است.
«حُسني» اسم تفضيل و مؤنث احسن است؛ مثل اكبر و كبري، اصغر و صغري. ريشه اين واژه كه «حسن» است، به هر چيزي كه بهجتآور، مطلوب و نيكو باشد، اطلاق ميگردد .
براي برتري ائمّه(عليهمالسلام) در دعوت، توجيهات مختلفي ميتوان ذكر كرد:
سلام علی آل یاسین...!(194)
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 27 تیر 1393
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1065
خداوند متعال در چهارمين آيه سوره مباركه قدر ميفرمايد:
تنزل الملائكه والروح فيها باذن ربهم من كل امر.
فرشتگان و روح، در آن شب به دستور پروردگارشان با هر فرماني (براي تقدير هر كاري) فرود آيند، فعل مضارع «تنزل» دلالت بر تكرار و بقاي شب قدر دارد، و در آيات سوم و چهارم سوره دخان نيز ميفرمايد؛ فيها يفرق كل امر حكيم.
در آن شب، هر فرماني، بر حسب حكمت صادر ميشود.
اين آيه نيز دلالت بر تجدد و دوام دارد. زيرا هيئت نحوي باب «تفعل» اگر دلالت بر پذيرش يا تكلف يا هر دو مينمايد. ظاهر اين فعلها، خبر از تفريق و تنزل امر در شبهاي قدر آينده ميدهد.
اين امر كه در زمان رسول خدا (ص) و امامت، ناشي از اين معني و مبتني بر همين اساس است. هنگامي كه كسي قرآن را بهعنوان كلام خدا پذيرفت به اين معني است كه همه سورهها و آيات آن را پذيرفته است و يك مسلمان واقعي هم كسي است كه تسليم همه آيات قرآن باشد، پس هر مسلماني الزاما بايد سوره قدر، و از آن سوره شب قدر، و استمرار آن را تا قيامت بپذيرد و لازمه پذيرفتن آن، آيه (تنزل الملائكه...) كه هر فرد با ايماني ناگزير از قبول آن است، اين است كه بپذيرد در شب قدر فرشتهها و روح از جانب پروردگار با هر امري فرود ميآيند و اين امر يك متولي و ولي ميخواهد كه متولي و ولي آن امر باشد. اينكه خداوند در آيات سوم و چهارم سوره دخان ميفرمايد:
اهمیت شب قدر
- توضیحات
- دسته: اخلاق و عرفان
- تاریخ ایجاد در 27 تیر 1393
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1399
شب قدر آن است که انسان طیّار گونه دست هزارها نفر را بگیرد و به بهشت ببرد.
متن کامل سخنان مرجع تقلید بزرگ شیعیان، حضرت آیت الله جوادی آملی(دامت برکاته) به شرح زیر است:
در شب قدر، سخن از «لَیلَة القَدرِ خِیر مِنْ ألفِ شَهر است» که انسان یک شبه ره هشتاد ساله میرود، این راه دشوار نیست. اگر دشوار بود ما را امر نمیکردند، دعوت نمیکردند. دشواری مال کسی است که کوله بار خود را بر دوش دارد. اگر بار خودبینی را به زمین بگذارد، سبک میشود. وقتی سبک شد، پروازش آسان است! این پرکشیدن با سنگین بال و سنگین بار بودن ممکن نیست.
اگر قرآن به سر میگذاریم، هدف تنها این نباشد که خدا گناهان ما را بیامرزد، ما را به جهنم نبرد، ما را به بهشت ببرد. اینها ریخت و پاش سفره شب قدر است. وقتی یک دوستی سفرهای پهن میکند، مائده الهی و مَأدبة الهی میچیند، مهمانهای خود را به بهترین وجه پذیرایی میکند. وقتی مهمانها برخاستند، سفره برچیده میشود، آن ریزههای سفره را میریزند؛ مرغها آن ریزههای سفره را میچینند.
ریزه سفره شب قدر این است که کسی نسوزد، به جهنم نرود. اینها شب قدر نیست. شب قدر آن است:
یوتیوب ویدئو «فردوسیپور» را سانسور میکند، ریحانا توییترش را
- توضیحات
- دسته: اخبار جهان
- تاریخ ایجاد در 26 تیر 1393
- نوشته شده توسط محمدرضا الله بیگی
- بازدید: 25629
در حالی که هفته دوم حمله نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه هم رو به پایان است، حجم واکنشهای جهانی به رخدادهای فلسطین در سرتاسر دنیا در حال گسترش است؛ اما به رغم ایجاد یک جو بینالمللی به این حوادث، گویا این روزها اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی چندان هم بیهزینه نیست.
به گزارش «تابناک»، صبح امروز چهار کودک فلسطینی در ساحل غزه در حال بازی فوتبال بودند که با موشکباران ساحل جان باختند؛ اما این تنها باری نیست که فوتبال با جنگ پیوند میخورد.
همین هفته گذشته بود که وقتی آلمان در نیمهنهایی برزیل را گلباران کرد، بار دیگر، رژیم صهیونیستی، نوار غزه را آماج موشکباران خود قرار داد تا از حواسپرتی جهانی به یاری جامجهانی بهره برده و اهداف جنگطلبانهاش را در فلسطین مظلوم پیش ببرد.
نامهای از آیتالله بهجت(رضوان الله علیه)
- توضیحات
- دسته: اخلاق و عرفان
- تاریخ ایجاد در 26 تیر 1393
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1438
باسمه تعالی
آقایانی که طالب مواعظ هستند از ایشان سؤال میشود: آیا به مواعظی که تا حال شنیدهاید عمل کردهاید یا نه؟ آیا میدانید که هرکس به معلومات خود عمل کرد، خداوند مجهولات او را معلوم میفرماید؟ آیا اگر عمل به معلومات-اختیاراً- ننماید شایسته است توقع زیادتی معلومات؟
سلام علی آل یاسین...!(193)
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 20 تیر 1393
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1073
حضرت آیتالله مکارم شیرازی در این باره میگوید: این که به امام زمان (عج) اباصالح میگویند به سبب این نیست که فرزندی به نام صالح دارد؛ زیرا «اب» در لغت عرب، تنها به معنای پدر نیست بلکه به معنای صاحب نیز هست. «اباصالح» یعنی کسی که صُلَحایی در اختیار دارد. لقب اباصالح از آیه قرآن گرفته شده است: (وَ لَقَد کتبنا فِی الزَّبُور مِن بَعد الذَّکر أنّ الأرض یرثها عبادی الصالِحُون). (انبیاء: آیه 15)
البته امام صادق (علیه السلام) در روایتی میفرماید: «هرگاه راه را گم کردی، صدا بزن «یا صالح» یا بگو «یا اباصالح ما را به راه راست هدایت کنید» تا خدا شما را مورد رحمت قرار دهد.»
علامه مجلسی از پدر خویش نقل میکند: وقتی فردی به نام امیراسحاق استرآبادی در راه گم میشود، همین جمله روایت بالا را به زبان میآورد. آن گاه کسی میآید و به او کمک میکند. امیراسحاق میفهمد که او امام زمان (عج) بوده است، همچنین محدث نوری در حکایت دیگری از ملاعلی رشتی نقل میکند: یکی از اهل تسنن، مادری شیعه داشت و از او شنیده بود که لقب امام زمان (عج) «اباصالح» است و راه گم کردهها را هدایت میکند. روزی او راه را گم میکند و از «اباصالح» کمک میطلبد، آن گاه کسی را مییابد که وی را تا نزدیکی روستایشان هدایت میکند و او نیز شیعه میشود.
بنابر دو حکایتی که سند معتبری دارند، «اباصالح» شامل امام زمان (عج) نیز میشود. حتی میتوان گفت ایشان مصداق اصلی این روایت هستند و جنیان و دیگران به فرمان ایشان، مردم را هدایت مینمایند و گاهی نیز خود حضرت این امر را عهدهدار می شوند و گمراهان را هدایت میفرمایند.منبع: شیعه آنلاین
مقالات دیگر...
- سیره و بینش بزرگان در ماه مبارک رمضان
- آیا می توان با سعودی همکاری کرد؟ نوشتاری ازحجت الاسلام رسول جعفریان
- ماجرای مکاشفه علامه جعفری و دیدن امام علی(علیه السلام)
- سلام علی آل یاسین...!(192)
- این نامرد 254 ایرانی را 26 سال پیش کشت و اکنون در سن دیه گو زندگی می کند
- برنامه فشرده زبان انگلیسی در ماه مبارک رمضان
- ثانیه هایی از درس اخلاق 93/3/22