شاگرد اول کلاس ما شهيد "عبدالحميد هاديزاده"

{سلام عزیزان، اصل این مصاحبه مربوط به سال 91 می باشد ولی بنده آن را ندیده بودم وامروز یکی از عزیزانم برایم ارسال کرده بود البته مثل این مطالب را در جاهای دیگر شنیده یا دیده بودم اما دوست دارم این یکی را برای شما با ذکر یک صلوات بیاد همه شهدای دانشجو بگذارم}

به گزارش مهندسين برتر بام ايران به نقل از پايگاه خبري دانشگاه صنعتي اصفهان ،اين مراسم بهانه ­اي بود براي انتشاريک خبر افتخارآميز؛ خبري که دگر بار، پيامي از توانمندي­ ها، قابليت­ها وشايستگي­ هاي محققان و اعضاي هيئت علمي دانشگاه صنعتي اصفهان را مخابره مي ­کرد.

اين بار نوبت يکي از اساتيد برجستة مهندسي عمران دانشگاه صنعتي اصفهان بود که ضمن برخورداري از دانش، تخصص و تجربه، اخلاق، تعهد و پشتکار از ديگر امتيازات وي بوده وبدين ترتيب عنوان استاد نمونة کشور در سال تحصيلي 90-89 ، افتخاري ديگر براي او به شمار مي­ آمد.

دکترداود مستوفي نژاد عضو هيئت علمي دانشکدة مهندسي عمران دانشگاه صنعتي اصفهان است که با برخورداري از شاخص­ هاي 27 گانة آموزشي، پژوهشي، فرهنگي و اجرايي، امسال در بيست و دومين آيين نکو داشت اعضاي هيئت علمي نمونة دانشگاه­هاي کشور به عنوان يکي از 16 استاد برترکشور، مورد تجليل رئيس جمهور قرار گرفت.

وي به جز سمت استادي، مسئوليت­ هايي چون رياست دانشکدة مهندسي عمران، معاون دانشجويي دانشگاه، سرپرستي تحصيلات تكميلي دانشكدة مهندسي عمران، مسؤليت هستة تحقيقاتي بتن، دبير هيئت امناي كنگره‌هاي مهندسي عمران، دبير ششمين کنگرة بين‌المللي مهندسي عمران، دبير قطب علمي علوم و فناوري زير دريا و دبيرعلمي نهمين کنگرة بين المللي مهندسي عمران را در کارنامه خود دارد.

در اين گفتگو، لحظاتي همنشين دکتر داود مستوفي نژاد شديم تا با اين استاد نمونه بيشتر آشنا شويم.

با سلام و عرض تبريک صميمانه به مناسبت اين انتخاب شايسته، لطفاً مختصري از سوابق خانوادگي و تحصيلات قبل از دانشگاه خود را ارائه فرمائيد.

با سلام و عرض تشکر از  شما. بنده متولد سال 1339 شهر تهران، اما اصالتاً اصفهاني هستم.

دوران تحصيل قبل از دانشگاه را در اصفهان سپري کردم. مقطع متوسطه را در دبيرستان سعدي که آن زمان به عنوان دبيرستان جامع استان و محل تحصيل نخبگان علمي به شمار مي رفت گذراندم و در نهايت در سال 1357 موفق به اخذ ديپلم رياضي- فيزيک از اين دبيرستان شدم

از دوران دبيرستان چه خاطرة به ياد ماندني براي شما به يادگار مانده است؟

تحصيل در دبيرستاني که اغلب دانش آموزان آن از نخبگان استان اصفهان بودند و اکنون نيز مسئوليت­ هاي مهمي در بخش ­هاي گوناگون کشور دارند،  قطعاً بسيار خاطره انگيز است. در سال فارغ التحصيلي بنده تقريباً همة دانش آموزان پشت کنکوري اين دبيرستان در دانشگاه قبول شدند. از جمله اين دانش آموزان، شاگرد اول کلاس ما شهيد "عبدالحميد هاديزاده" بود که رتبة 3 کنکور سراسري را به دست آورد و در رشتة الکترونيک دانشگاه صنعتي اصفهان حضور يافت. او که از همکلاسي­ هاي بسيار خوب و از دانشجويان بسيار نخبه و توانمند اين دانشگاه بود، در عمليات آزاد سازي خرمشهر به شهادت رسيد.

به جز اين شهيد سرافراز، ديگر دوستاني از آن زمان هستند که خاطرات به ياد ماندني را براي من تداعي مي کنند.

 

دوران دانشگاه چطورگذشت؟ مقاطع مختلف تحصيلي را چگونه و درکجاها گذرانديد؟

من در همان سال 1357 در رشتة مهندسي راه و ساختمان دانشگاه تهران (کارشناسي ارشد پيوسته) پذيرفته شدم و پس از انقلاب فرهنگي و تعطيلي دانشگاه­ها، به دانشگاه صنعتي اصفهان انتقالي گرفتم و در نهايت سال 1364 مقطع کارشناسي را در اين دانشگاه به پايان رساندم.

پس از آن موفق به ادامة تحصيل و اخذ مدرک کارشناسي ارشد گرايش سازه، در سال 1366 از همين دانشگاه شدم؛ که به دليل کسب رتبة نخست آن دوره، به پيشنهاد دانشگاه و در همان سال با مرتبة مربي به عضويت هيئت علمي دانشکدة مهندسي عمران دانشگاه صنعتي اصفهان در آمدم.

در سال 1372 جهت ادامه تحصيل به کانادا عزيمت کردم ودر نهايت در سال 1376 موفق به اخذ مدرک دکتري در رشتة مهندسي عمران ­- گرايش سازه هاي بتني از دانشگاه کارلتون کانادا شدم. 

 

کتاب­ها و تأليفات جنابعالي از جمله سوابق درخشان شما و از جمله منابع درسي مهندسي عمران در سطح کشور به شمار مي رود. لطفاً به اين تأليفات و افتخارات کسب شده در اين حوزه نيز اشاره­اي فرمائيد.

تا کنون 6 کتاب­ از اينجانب منتشر شده که به لطف الهي تقريباً همگي به چاپ­هاي متعدد رسيده است.

کتاب "تکنولوژي وطرح اختلاط بتن" نخستين کتاب تأليفي بنده است که تا کنون قريب به 30 مرتبه چاپ شده وهم اينک به عنوان متن درسي در رشتة مهندسي عمران اغلب دانشگاه­هاي کشور مورد استفاده قرار مي­گيرد.

همچنين کتاب­هاي "سازه­ هاي بتن آرمه - جلد اول و جلد دوم" از ديگر تأليفات بنده (شامل دو جلد) است که جلد اول آن تا کنون 25 بار و جلد دوم آن تا کنون 16 بار به چاپ رسيده و به عنوان متن درسي در بسياري از دانشگاه­ها قرار گرفته است. هر 2 جلد اين کتاب در سال 1386 به عنوان کتاب سال جمهوري اسلامي برگزيده شد.

کتاب "بارگذاري و سيستم­ هاي باربر" نيز پس از 10 بار انتشار، با تأليف و تدوين مجدد بر مبناي آيين­نامه­ها و روش­هاي جديد مهندسي سازه، با عنوان جديد "بارگذاري سازه­ها" منتشر شد که اين کتاب نيز ضمن کسب عنوان کتاب برگزيدة استان در سال 1389، طي دو سال گذشته شش بار تجديد چاپ شده است.

همچنين کتاب " مصالح ساختماني" از انتشارات دانشگاه تهران قابل ذکر است، که بنده در تأليف آن با تعدادي از اساتيد بتن و مصالح کشور همکاري داشتم.

 

سوابق جنابعالي در حوزة تأليف مقالات علمي پژوهشي و هدايت پايان نامه­ها و رساله­ هاي تحصيلات تکميلي چگونه بوده است؟

 

مجموع مقالات بنده تا کنون در حدود 140 عنوان است که شامل حدود 45 مقالة علمي- پژوهشي و يا ISI (ارائه شده در مجلات داخلي و يا ژورنال­هاي خارج از کشور)، و حدود 95 مقالة ارائه شده در کنگره­هاي داخلي وخارجي مي­باشد. همچنين تا کنون بيش از 40 پايان نامه کارشناسي ارشد و رسالة دکتري با سرپرستي اينجانب به عنوان استاد راهنما به انجام رسيده است.

 

وضعيت فعلي مهندسي عمران کشور و پيشرفت هاي صورت گرفته در اين رشته طي سال­هاي اخير را چطور ارزيابي مي­کنيد؟

پاسخگويي به اين سؤال نيازمند توجه وتأمل در دو حوزة مباني تئوريک و تکنولوژي اجرا مي­باشد.

در بخش مباني تئوريک، از نظر بنده پيشرفت­هاي مهندسي عمران در ايران در مقايسه با سايرکشورها بيانگر اين واقعيّت است که ما هم اکنون حداقل در سطحي برابر با کشورهاي پيشرفتة جهان قرار گرفته­ايم.

از دلايل عمده اين ادعا کيفيت بسيار بالاي مقالات محققان مهندسي عمران کشور در مقايسه با مقالات پژوهشگران خارجي است؛ به نحوي که به نظر بنده هم اينک در رشتة مهندسي عمران ما در مرزهاي اين دانش قرارداريم که اين توانايي­ها در فعاليت­هاي تئوريک محققان و اعضاي هيئت علمي دانشگاه­هاي سراسر کشور و از جمله دانشگاه صنعتي اصفهان به خوبي قابل مشاهده است.

در بخش تکنولوژي اجرا، اين حوزه وابسته به علوم مختلف است و صرفاً معطوف به رشتة مهندسي عمران نيست.

مهندسي مکانيک، کنترل، رباتيک و... ، و نيز برخورداري از ماشين آلات پيشرفته در مهندسي عمران، بخش­هاي مهمي از تکنولوژي اجرا هستند که بر خلاف توانايي مطلوب مهندسين ايراني در تئوري­ها و مباني لازم جهت اجراي پروژه­هاي عظيم عمراني، بخش قابل توجهي از اين فرآيندها وابسته به اين تجهيزات است.

طبيعتاً برخورداري از اين تجهيزات منجر به کسب تکنيک­ها و دانش­هاي برجستة نوين و اجراي طرح­هاي عظيم عمراني خواهد شد؛ که در اين حوزه نياز به فعاليت بيشتر و تلاش در جهت بومي سازي تجهزات وماشين آلات، بيش از گذشته احساس مي شود.

در مجموع به جرأت مي­توان گفت امروز قدرت متخصصان مهندسي عمران کشور در حوزه­هاي مختلف فني و اجرايي در مقايسه با سال­هاي گذشته رشد فوق العاده­اي داشته است که دستاوردهاي حاصل از اين پيشرفت­ها در حوزه­هاي اجرايي و در سرتاسرکشور قابل مشاهده است.

 

دانشکده مهندسي عمران دانشگاه صنعتي اصفهان و محققان و اعضاي هيئت علمي اين دانشکده در کسب اين موفقيت­ها چه نقشي داشته­اند و جايگاه اين دانشکده در بخش مهندسي عمران کشور را چگونه مي­بينيد؟

حضور اعضاي هيئت علمي دانشکدة مهندسي عمران دانشگاه صنعتي اصفهان در طراحي و اجراي بسياري از پروژه­هاي کلان ملي و استاني به وضوح قابل مشاهده است.

 به عنوان نمونه طراحي و اجراي بخش قابل توجهي از پروژه­هاي عظيم عمراني که در حال حاضر در سطح استان در حال ساخت است، همواره با بهره گيري از مشاوره­ها و نظرات کارشناسي متخصصان مهندسي عمران دانشگاه صنعتي اصفهان استمرار يافته که از جمله اين پروژه­ها مي­توان به پروژة متروي اصفهان، پروژة بزرگ قطاراصفهان- تهران، پل امام خميني، ميدان امام علي(ع) و... اشاره کرد.

همچنين در بخش خصوصي نيز حوزه هاي مهمي چون مراکز توليد بتن، شرکت هاي پيمانکاري و ... همواره از مشاورة اعضاي هيئت علمي دانشگاه صنعتي اصفهان بهره جسته­اند؛ به طوري که در بخش­هاي طراحي، اجرا، کيفيت بتن، طرح هندسي مسير و...، در تعداد قابل توجهي از پروژه­هاي کلان ملي در استان­هاي مختلف کشور، همکاران دانشکده حضور داشته­اند؛ که اين حضور از طرفي سبب ارتقاي سطح آموزشي و پژوهشي دانشکدة مهندسي عمران دانشگاه صنعتي اصفهان و قرارگرفتن آن در زمرة برجسته­ترين دانشکده­هاي مهندسي عمران کشور نيز شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

شما اینجا هستید: خانه اخبار اخبار داخلی هیأت اخبار اخبار داخلی هیأت شاگرد اول کلاس ما شهيد "عبدالحميد هاديزاده"