یو.اس.ای تودی: رؤیای سرنگونی نظام سوریه شکست خورد

ه گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی «یو.اس.ای تودی» در گزارشی با اشاره به تحولات اخیر سوریه نوشت: تسلیم نیروهای شورشی در شهر حمص که به عنوان پایتخت انقلاب در سوریه شناخته می‌شود، قدرتمندترین نشانه است برای شکست رویای سرنگونی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه.

این روزنامه آمریکایی نفوذ هزاران فرد مسلح به خاک سوریه با کمک‌ کشورهای عربی و غربی به خاک سوریه و فعالیت علیه ارتش و نظام و مردم سوریه را جنگ داخلی توصیف کرد و نوشت: شاید بتوان گفت که اسد پیروز جنگ داخلی سوریه شده است.

اعتراف این روزنامه آمریکایی به شکست جبهه غربی-عربی علیه سوریه، در فاصله کمتر از یک ماه به انتخابات ریاست جمهوری سوریه مطرح شد. انتخاباتی که دولت‌های غربی بشدت مخالف برگزاری آن هستند.

 

روزنامه الاخبار لبنان 15 اردیبهشت به نقل از یک مسئول اروپایی که هویتش را فاش نکرد، نوشت که مسئولان آمریکایی در آستانه نشست ژنو-2 برای سوریه،‌ به روسیه و ایران پیشنهاد کرده بودند که آنان با باقی ماندن بشار اسد در قدرت موافقند اما بدون برگزار کردن انتخابات.

بنا بر گزارش یو.اس.ای تودی، «اورخان غازی» یکی از تروریست‌های سوریه در گفت وگو با این روزنامه اعتراف کرد: ما مدت طولانی تحت محاصره بودیم. مردم حمص نیز دیگر در اندیشه انقلاب نیستند. آنها می‌خواهند زندگی کنند.

این گزارش افزود: در حال حاضر اسد در شرایطی برای انتخابات ریاست جمهوری 3 ژوئن (13 خرداد) اقدام کرده است که به نظر می‌رسد در نهایت نیز تنها کاندیدای حقیقی این انتخابات باشد چرا که معارضانی که سه سال تلاش کردند با رژیم اسد مقابله کنند به دلیل شکست‌های پیاپی بشدت ضعیف شده‌اند.

روز پنجشنبه گذشته نیز جان کری وزیر خارجه آمریکا در نشستی محرمانه با معارضان سوریه در واشنگتن با اشاره به عدم هماهنگی کشورهای مخالف سوریه، در جنگ با دمشق، اعتراف کرده بود: یک سال از وقت خود را به این شکل تلف کردیم.

روزنامه دیلی بیست با اعلام این خبر نوشت: کری در این دیدار همچنین گفت که کشورهای مختلفی که سعی کردند با کمک به [گروهک] «ارتش آزاد» بر [نظام سوریه و رئیس جمهور آن]‌ بشار اسد فائق آیند، در حقیقت در نیل به هدف خود شکست خوردند. عدم هماهنگی میان این کشورها به طرز چشمگیری تلاش برای مقابله با اسد را ناکام کرده است.

به گزارش یو.اس.ای تودی،‌ همچنین «جاشوا لندیس» مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه اوکلاهما نیز گفت: معارضان سوریه در وضعیت بدی قرار دارند. آنها نمی‌توانند در این جنگ پیروز شوند. از سوی دیگر شکست آنها برای دولت اسد دشوار است؛ چرا که آنها کمک‌های مالی و تسلیحات از خارج دریافت می‌کنند.

این روزنامه آمریکایی در پایان تأکید کرد: حدود یک سال پیش شاید اینطور به نظر می‌رسید که احتمال دارد اسد نیز راه دیگر رؤسای سرنگون شده کشورهای عربی را در پیش گیرد. اما هم اکنون با پیروزی‌های پیاپی علیه معارضان به نظر می‌رسد که اسد پیروز این جنگ داخلی باشد.

هفته گذشته طی توافقی بی‌سابقه میان ارتش سوریه و افراد مسلح در منطقه «حمص قدیم» در استان حمص، جایی که مخالفان و معارضان آن را مرکز «انقلاب» خود می‌دانند، بیش از 1400 فرد مسلح سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین و مهمات خود را تسلیم کردند و تنها با سلاح شخصی آن را به خارج از حمص ترک کردند.

با این توافق حمص از گروه‌های مسلح پاک شد و پیش از آن نیز مناطق گسترده‌ای از ریف دمشق بخصوص در مناطق مرزی لبنان پاکسازی شده بود؛ امری که شریان تغذیه سلاح و نیروی افراد مسلح از مرز لبنان را به کلی مسدود کرد.

انتهای پیام/ی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

شما اینجا هستید: خانه اخبار اخبار جهان اخبار اخبار جهان یو.اس.ای تودی: رؤیای سرنگونی نظام سوریه شکست خورد