قرآن و عترت

سلام علی آل یاسین...!(175)

مهدويت از ديدگاه آيت‌الله بهجت (رضوان الله علیه)-1

بي‌ترديد حضرت آيت‌الله العظمي محمدتقي بهجت (ره) كه از مفاخر زندة تشيع است، براي بسياري شناخته شده‌اند. ايشان كه شيخ الفقهاء اين عصرند از بزرگان اهل عرفان عملي نيز به شمار مي‌آيند. شهادت بزرگان معرفت چون ميرزا علي آقاي قاضي، امام خميني، آيت‌الله بهاءالديني و ... بر اين مطلب صحّه نهاده و ده‌ها نقل كرامت عملاً ايشان را بين خاص و عام شهرة اين مقامات نموده است. لكن سلوك خاصّ ايشان؛ كم حرفي و فقدان تأليفات موجب شده كه سخناني از ايشان نقل و گاه به شكل گلچين چاپ شود كه نوعاً فاقد نظمي منطقي و ارائة يك نظام منسجم به خواننده مي‌باشد.
نبودن چنين تقدير نظام‌مندي از فرمايشات ايشان منجر شده گاه شايعاتي پيرامون موضوعات مختلفي از جمله مسائل پيرامون مهدويت در بين مردم رواج يابد و پس از مدتي انكار و تكذيب گردد. در اين مقاله به دنبال دسته‌بندي و ارائه فرمايشات به ظاهر پراكندة معظمٌ له دربارة موضوع مهدويت هستيم. علي‌القاعده منابع اصلي ما نيز همان كتاب‌هايند لذا نمي‌توان ادعا كرد توانسته باشيم به همة ابعاد نظر ايشان دربارة اين موضوع مهم دست يافته باشيم. اما اهميت مطلب از يك سو، و اهميت، ارجمندي و وجاهت صاحبِ نظر از سوي ديگر ما را بر آن داشت تا همين اندك را هم دريغ نورزيم و آن را توشة راه نماييم. بدين منظور، مطالب را در چهار بخش مرتبط به هم تقديم مي‌داريم.
1. وضعيت امام غائب (عجل الله تعالی فرجه)

سلام علی آل یاسین...!(172)

 

اعتقادات اهل سنت درباره امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)

اگر از من سنی، سوال شود....

گفتاري از مولوي دکتر سيد محمد شيخ الاسلام
اشاره:
دکتر سيد محمد شيخ الاسلام کردستاني، از علماي اهل سنت و مفتي برجسته شافعي، دبير شوراي افتاي کردستان، منتخب اول مردم استان در مجلس خبرگان رهبري و عضو شوراي عالي مجمع تقريب بين مذاهب اسلامي بود. نسبش به سيد محمد زاهد، مشهور به پير خضر از نسل امام موسي (ع) مي رسيد، مادرش از سادات حسني عراق بود و خود، بارها با فخر و مباهات از نسب و سيادتش سخن مي گفت.
شيخ الاسلام، علاوه بر درک محضر علمي پدر، از مجلس درس و بحث «ملا باقر مدرس بالک»، « ملا عبدالکريم مدرس مشهور اربيل و ديگر علماي برجسته کرکوک، مريوان، موصل و ساير شهرهاي عراق بهره برد و بيش از پنجاه سال به امر تدريس و تبليغ آموزه هاي ديني، مشغول و علاوه بر عضويت در هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي سنندج، عهده دار امامت جماعت مسجد سيد قطب اين شهرستان نيز بود. وي در سال 1388 توسط وهابي ان کوردل ترور شدد. متن زير بخشي از اعتقادات اهل سنت در مورد امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) از زبان ايشان است.

سلام علی آل یاسین...!(171)

مقدمه نشریه هادی شماره 57


السلام علیکم یا اهل بیت التبوه و ...

ذوي النهي وأولي الحجي؛

و صاحبان خرد و فرمانروايان عقل كامل

«ذو»  به معناي صاحب و مالك مي‌آيد.

«نُهي» جمع «نُهيه» از ماده «نهي»، به‌معناي عقل است كه از زشتي نهي مي‌كند.

«أُولوا» نيز به‌معناي صاحب و مالك است كه مفردي از ريشه خود ندارد، بلكه براي مفرد آن از «ذو» استفاده مي‌شود.

«حجي» در كتاب‌هاي لغت به‌معناي عقل آمده است.

سلام علی آل یاسین (170) به مناسبت ایام شروع امامت حضرت حجت(علیه السلام)

به امید بهتر انجام دادن برنامه خواندن با تدبر قرآن کریم

سلام عزیزانم ضمن آرزوی کسب حقیقت سربازی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه، همان طور که مستحضرید سری پنجم خواندن کلام الله مجید که همراه با تدبر باید باشد در هیاتمان شروع شده است به نظرم آمد تذکر زیر از حضرت آیت الله آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه برای شما جوانان عزیز انشاالله بسار سودمند است:

اگر انسان کامل بخواهد به شکل مکتوب در آید صورتش می شود قرآن کریم 

همانگونه که امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام قرآن ناطق بودند. 

حال اگر این قرآن قرائتش و تفکر در آیاتش قلوب ما را متحول نمی کند شک نکنید که زیارت انسان کامل، حضرت حجت هم قلوب ما را متحول نخواهد کرد!!

اگر می خواهید حال خود را هنگام ملاقات حضرت حجت بدانید ببینید الان در ملاقات با قرآن چه حالی دارید!

اگر مشتاق قرآنید می توانید امیدوار باشید که مشتاق حضرت حجت حقیقی هم هستید و گرنه اگر قرآن نزد شما مهجور است و با آن انسی ندارید و فکر می کنید که مشتاق حضرت حجت هستید، آن شخص امام زمان، زاده وهم و خیال خودتان است.

 

اصلا حسین جنس غمش فرق می‌کند

اصلاً حسين جنس غمش فرق مي کند
اين راه عشق پيچ و خمش فرق مي کند
 
اينجا گدا هميشه طلبکار مي شود
اينجا که آمدي کرمش فرق مي کند
 
شاعر شدم براي سرودن برايشان
اين خانواده، محتشمش فرق مي کند
 
“صد مرده زنده مي شود از ذکر يا حسين”
عيساي خانواده دمش فرق مي کند
 
از نوع ويژگي دعا زير قبه اش
معلوم مي شود حرمش فرق مي کند
 
تنها نه اينکه جنس غمش جنس ماتمش
حتي سياهي علمش فرق مي کند
 
با پاي نيزه روي زمين راه ميرود
خورشيد کاروان قدمش فرق مي کند
 
من از "حسينُ منّي" پيغمبر خدا
فهميده ام حسين همش فرق مي کند
 
 
شاعر: علي زمانيان

سلام علی آل یاسین...!(165)

هوالسلام                                                         

    مقدمه نشریه هادی شماره 56

السلام علیکم یا اهل بیت التبوه و ...

ذوي النهي وأولي الحجي؛

و صاحبان خرد و فرمانروايان عقل كامل

صاحبان عقل كامل

همه انسان‌ها به لحاظ اصل آفرينش، داراي اين دو نعمت الهي (حجي و نهي) هستند و به آنها «اُولي الحجي» و «ذوي النهي» مي‌توان گفت، ليكن غير معصومان، گرفتار مخالفت و فرمانروايي نيروي مخالف (هواي نفس و طبيعت) در مقام انديشه و انگيزه هستند و به لحاظ معصوم نبودن، ممكن است گرفتار انحراف و لغزش شوند، اما امامان معصوم(عليهم‌السلام) مصون از كژانديشي و محفوظ از كج‌رفتاري هستند.

بدين ترتيب، در اين دو جمله به يكي از برجسته‌ترين كمالات ائمّه اطهار(عليهم‌السلام) يعني برخورداري آنان از عقل ويژه توجه شده است.

سلام علی آل یاسین...!(161)

         

 

    امام حسین(علیه السلام) می‌فرمایند:میان ما اهل‌بیت ۱۲مهدى وجود دارد که اولین آنها امیرمؤمنان على‏بن‏ ابى‏طالب(علیه السلام) و آخرین آنها نُهمین فرزند من است؛ و اوست قیام کننده به حق… براى او غیبتى است که گروهى در آن از دین خدا برمى‏گردند و گروهى دیگر بر دین خود ثابت مى ‏مانند.(كمال الدين و تمام النعمة، ج1، باب 30، ص317، ح3.)

«أین الطالب بدم المقتول بکربلا؟»

   وجود مقدس امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در رابطه با واقعه سخت کربلا:

نشانه مجلس حقیقی سیدالشهدا

   

(در دیدار از خبرگزاری فارس)حضرت آیت الله فاطمی نیا:عزاداران امام حسین(علیه السلام) قبل از ورود به مجلس روضه این فراز زیارت اربعین که توسط امام صادق(علیه السلام) بیان شده را بخوانند و زمزمه کنند:

سلام علی آل یاسین...!(160)

    هوالسلام                                                         

    مقدمه نشریه هادی شماره 55

السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...

و أعلام التّقي؛

ونشانه‏هاي پرواپيشگي.

عَلَم اسم براي هر چيزي است كه به وسيله آن مطلبي دانسته شود. از اين رو به تابلوها و نشانه‏هايي كه در راه‏ها نصب مي‏شود تا علامت باشد و مايه هدايت گردد، عَلَم گفته مي‏شود و در مسيرهاي معنوي مهلكه‏هايي وجوددارد، بلكه از لحاظ كميت بيشتر و از لحاظ كيفيت خطرناك‏تر هم است.اين خطرات و مهالك همان است كه در بيان شرع مقدّس به صورت احكام واجب، حرام، حلال و... بيان شده و سالك اين مسير موظّف به انجام واجبات، پرهيز از محرّمات و رعايت ساير احكام است. هر عالِم ديني كه احكام الهي را بيان و مردم را با مرزهاي واجب و حرام آشنا مي‏كند، در حدّ خود عَلَم هدايت و تقواست، ليكن ائمّه اطهار (عليهم‏السلام) در اين زمينه نيز مانند ساير زمينه‏ها در مرتبه و مرحله‏اي هستند كه ديگران را نمي‏توان با آنها مقايسه كرد؛ زيرا:

شما اینجا هستید: خانه مقاله ها قرآن و عترت