سلام علی آل یاسین...!(160)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 03 آبان 1392
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1383
هوالسلام
مقدمه نشریه هادی شماره 55
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...
و أعلام التّقي؛
ونشانههاي پرواپيشگي.
عَلَم اسم براي هر چيزي است كه به وسيله آن مطلبي دانسته شود. از اين رو به تابلوها و نشانههايي كه در راهها نصب ميشود تا علامت باشد و مايه هدايت گردد، عَلَم گفته ميشود و در مسيرهاي معنوي مهلكههايي وجوددارد، بلكه از لحاظ كميت بيشتر و از لحاظ كيفيت خطرناكتر هم است.اين خطرات و مهالك همان است كه در بيان شرع مقدّس به صورت احكام واجب، حرام، حلال و... بيان شده و سالك اين مسير موظّف به انجام واجبات، پرهيز از محرّمات و رعايت ساير احكام است. هر عالِم ديني كه احكام الهي را بيان و مردم را با مرزهاي واجب و حرام آشنا ميكند، در حدّ خود عَلَم هدايت و تقواست، ليكن ائمّه اطهار (عليهمالسلام) در اين زمينه نيز مانند ساير زمينهها در مرتبه و مرحلهاي هستند كه ديگران را نميتوان با آنها مقايسه كرد؛ زيرا:
اوّلاً، ديگران هر چه دارند از آنها آموختهاند و فقط واسطهاي هستند كه علوم الهي و احكام و حِكَم را از آنها ميگيرند و به مردم منتقل ميكنند ولي ائمّه (عليهمالسلام) در مكتب كسي تتلمذ نكردهاند، بلكه علومشان را به صورت ارثي و با واسطه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) از خداي سبحان گرفتهاند.
ثانياً، ديگران در آنچه دارند، ناقصند، يعني نسبت داناييهايشان از آنچه نميدانند بسيار اندك است، در حالي كه ائمّه اطهار (عليهمالسلام) نقصي در اين جهت ندارند.
ثالثاً، ائمّه (عليهمالسلام) گذشته از عصمت در مقام علم، در مقام عمل نيز معصوم هستند و نه تنها گفتارشان حجّت شرعي و مبيّن احكام الهي است، اعمالشان نيز حجّت شرعي و مبيّن احكام است، چنان كه سكوتشان در مقام امكان تكلّم و قدرت بر نفي و اثبات كه اصطلاحاً تقرير معصوم ناميده ميشود حجّت و مبيّن احكام است.
رابعاً، يگانگي و پيوند ائمّه اطهار (عليهمالسلام) با قرآن كه آن نيز عَلَم تقواست و مبيّن و مفسّر آن بودن، خصوصيّت ديگري است كه ائمّه (عليهمالسلام) را از ديگران ممتاز ميكند.
افزون بر آنچه گذشت، عَلَم و پرچم نشانه تعلّق و وابستگي است وائمّه اطهار (عليهمالسلام) که مصداق كامل و نمونه بارز عَلَم تقوا و معيار ايمان هستند. از اين جهت تعلّق و وابستگي به آنان نشانه ايمان و تقواست
اشارات
1- دايره تقوا
تقوا بر حسب لغت، مطلق صيانت و نگهداري هر چيزي از هر امر ناپسندي را شامل ميشود، خواه ناپسند بودن آن، شرعي باشد يا عرفي. و اعم از آن كه دليل آن عقلي باشد يا نقلي. نيز عبارت است از توجّه به حق و جريان طبيعي و روال عادي عمل. چنان كه فجور كه در مقابل تقوا قرار دارد: (فألهمها فجورها وتقويها) [سوره شمس، آيه 8] دريدن اين اعتدال و خارج نشدن از جريان طبيعي و روال متعارف است. بنابر اين، تلاش براي حفظ اعتدال و خارج نشدن از جريان طبيعي و روال متعارف كه با اطاعت از اوامر و نواهي الهي تحقق پيدا ميكند، همان تقوا، صيانت و سپر گرفتن است. همانگونه كه مواظبت بر اوامر و نواهي عقلي و عرفي چنين است. از اين جهت امام صادق (عليهالسلام) فرمود: تقوا آن است كه خدا تو را در واجبات و اوامر خودش حاضر و در منهيّات و محرّمات خود غايب ببيند؛ أن لا يفقدك الله حيث أمرك ولا يراك حيث نهاك[بحار، ج67، ص285. ].بدين ترتيب تقوا، عصاره و خلاصه تمام فضايل و پرهيز از هرگونه رذيلت است. در نتيجه ميتوان گفت: عَلَم تقوا در حقيقت عَلَم هرگونه فضيلت و به عبارت ديگر مرز ارتكاب حلال و اجتناب حرام است و اين، همان است كه در زيارت حضرت علي (عليهالسلام) از آن حضرت به عنوان ميزان اعمال ياد شده است: «السلام علي ميزان الأعمال»[ همان، ج97، ص287.].
2 ـ مراتب در تقوا
اگر چه تقوا رئيس اخلاق و ريشه همه فضايل است، ليكن همانند ساير فضايل و كمالات اخلاقي سه درجه دارد: عام، خاص و اخصّ. تقواي عامّ پرهيز از محرّمات، تقواي خاص اجتناب از مشتبهات و تقواي اخص دوري از مباحات در پرتو اشتغال به واجبات و مستحبّات است.
3 ـ آثار تقوا
كمتر موضوعي را ميتوان يافت كه همانند تقوا مورد تأكيد آيات و روايات قرار گرفته باشد. قرآن كريم و روايات اهل بيت عصمت و طهارت (عليهمالسلام) آثار تقوا را در چند محور مطرح كرده كه به برخي از آنها اشاره ميشود:
1 ـ بهرهبرداري از هدايت قرآن و موعظه و تذكّرات آن: (ذلك الكتاب لاريب فيه هديً للمتّقين)[سوره بقره آیه 2]، (هذا بيانٌ للنّاس و هديً و موعظةٌ للمتّقين)[ سوره آل عمران، آيه 138].
2 ـ برخورداري از معيّت خاصّه خدا: (واتّقوا الله واعلموا أنّ الله مع المتّقين)[ سوره بقره، آيه 194]، البتّه معيّت قيّومي خداوند همگاني است و اختصاص به اهل تقوا ندارد: (وهو معكم أين ماكنتم والله بما تعملون بصير)[ سوره حديد، آيه 4].
3 ـ محبوب خدا شدن: (إنّ الله يحبّ المتّقين)[ سوره توبه، آيات 4 و7]. تقواي كامل در تبعيت كامل از رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) است و تبعيت از آن حضرت موجب ميشود كه انسان اگر دوست داريد محبوب خدا شويد از من كه حبيب خدا هستم، تبعيت كنيد، خدا شما را دوست خواهد داشت؛ (قل إن كنتم تحبّون الله فاتّبعوني يحببكم الله)[سوره آل عمران، آیه 31].
4 ـ گشايش امور و وسعت روزي انسان از راهي كه گمان نميبَرَد: (ومن يتّق الله يجعل له مخرجاً و يرزقه من حيث لا يحتسب)[ سوره طلاق، آيات 2 و3]. حضرت علي (عليهالسلام) در شرح اين آيه كريمه تقوا را مايه گشايش و نجات از فتنهها و نورانيّتي در تاريكيها معرّفي كرده است: «واعلموا أنّه من يتّق الله يجعل له مخرجاً من الفتن ونوراً من الظُّلَم»[ نهج البلاغه، خطبه 183، بند 11]
5 ـ بينش صحيح در تشخيص حق و باطل: (إن تتّقوا الله يجعل لكم فرقاناً ويكفّر عنكم سيّئاتكم ويغفر لكم)[ سوره انفال، آيه 29]، قدرت كامل در تشخيص نهايي حق از باطل با درس و بحث عادي حاصل نميشود؛ زيرا انسان در بسياري از موارد دچار اشتباه ميشود و در مواردي كه در تمييز حق و باطل اشتباه نميكند در تشخيص اهمّ و مهم گرفتار خطا ميگردد، ولي كسي كه با چراغ تقوا حركت ميكند به تناسب تقوايي كه دارد در تشخيص حق از باطل و تمييز اهمّ از مهم از ارتكاب خطا و اشتباه نجات مييابد.
و ...(جهت آگاهی بیشنر رجوع کنید به جلد اول ادب فنای مقربان)