سلام علی آل یاسین...!310)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 01 آذر 1401
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1072
مقدمه نشریه هادی شماره 122
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...
وأشهد أنّ محمّداً عبده المنتجب ورسوله المرتضي أرسله بالهدي و دين الحق ليظهره علي الدّين كلّه ولوكره المشركون..(و شهادت ميدهم كه محمّد (صلي الله عليه و آله و سلم) بنده خالص و برگزيده خدا و رسول پسنديده اوست. او را با هدايت و آيين حق فرستاد تا بر جميع اديان و مذاهب، پيروز گرداند؛ هر چند مشركان را خوش نياید)
اشارات
....
مراتب ذات و اسم
با توجه به آنچه در تفاوت بين نامهاي محمود، محمّد و احمد گفته شد، ميتوان نتيجه گرفت كه اسامي آن حضرت داراي مراتب متفاوت است. اين مراتب در اسماي الهي نيز وجود دارد كه از آنها به عنوان اسماي كلّي يا كلّيتر و جزئي يا جزئيتر تعبير ميشود؛ مثل اينكه «قيّوم» كلّيتر از «خالق» و «خالق» كلّيتر از «رازق» و «رازق» كلّيتر از «شافي» و... است. ليكن تفاوت مثال و مُمَثّل در اين است كه اختلاف مراتب در ذات اقدس الهي راه ندارد و فقط در اسماي حسناي او مطرح است، در حالي كه درباره رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) اختلاف مراتب در ذات او نيز راه دارد. سرّش آن است كه حضرت رسول (صلي الله عليه و آله و سلم) ممكن الوجود است و تكامل در ممكن ـ در هر مرحلهاي از كمال كه باشد ـ راه دارد، ولي درباره واجب تعالي كه كمال مطلق است، تكامل فرض صحيح ندارد. بنابراين، اختلاف مراتب در اسامي رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) ميتواند ناظر به درجات مسمّا، يعني مراتب وجودي خود آن حضرت باشد، اما اختلاف مراتب در اسامي باري تعالي ناظر به افعال خارجي و مظاهر متفاوتي است كه افعال الهي و فيوضات او به آنها تعلّق دارند.
نام «احمد» از آن جهت بر آن حضرت اطلاق شده كه في نفسه داراي خصال پسنديده است، امّا «محمّد» از آن جهت است كه مورد حمد واقع شده است.[1] مؤيد اين معنا اشتهار اين نام در آسمانهاست[شايد به سبب همين اشتهار است كه آن حضرت در حديث معراج، جز يك بار در ابتداي آن، كه محمّد (صلي الله عليه و آله و سلم) ناميده شد، با خطاب «يا أحمد» مخاطب خداي سبحان واقع شده است (بحار الانوار، ج74، ص21؛ به نقل از ارشاد القلوب، ج1، ص373)]؛ چون آسمانيان به درون مينگرند و از آن باخبرند و بر اساس مشاهداتي كه از درون افراد دارند، نامگذاري ميكنند.
همچنین عيسي بن مريم(عليهماالسلام) كه سالها پيش از تولّد حضرت رسول (صلي الله عليه و آله و سلم) به ظهور آن حضرت بشارت داده، بر اساس مشاهدات دروني از اين نام او استفاده كرده است: و إذ قال عيسي بن مريم يا بني إسرائيل إنّي رسول اللَّه إليكم مصدقاً لما بين يدي من التوراة و مبشّراً برسول يأتي من بعدي اسمه أحمد(سوره صف، آيه 6.).
(برخي گفتهاند: پيش از رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فقط يك نفر به اسم احمد مسمّا شده بود و آن هم حضرت خضر (عليهالسلام) است.)()
چند نكته درباره نامگذاري و...
الف. محلّ تجلّي فرهنگها
اسم در عرف و لغت به معناي «لفظ دالّ بر شخص يا شيء» است. احزاب، جمعيتها، مراكز تجاري، اقتصادي، حكومتها و... سعي ميكنند، نامي را انتخاب كنند كه بيانگر طرز فكر، شيوه عمل و هدف آنها هر چند به صورت كلّي باشد.[4] از اين رو نامگذاريها يكي از اسبابي است كه ميتواند بيانگر روحيه، فرهنگ، طرز تفكر، طريقه عمل ملتها، امتها، اشخاص و افراد باشد. وقتي از عالم آل محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) حضرت علي بن موسي الرضا (عليهالسلام) سؤال كردند، چرا اعراب جاهلي نام سگ، يوزپلنگ، پلنگ و امثال آن را بر اولاد خود ميگذاشتند؟ فرمود:
چون عرب، اهل جنگ بود، اسم درندگان را روي فرزندان خود ميگذاشت تا با نام بردن فرزندان خود در عرصه نبرد، هول و اضطراب به دل دشمن بيندازد... (وسائل الشيعه، ج21، ص390.)
ب. آثار ايمان
ايمان، نوري است كه اگر در اندرون كسي بتابد، آثار آن در جوارح و جوانح او قابل مشاهده است. امير عارفان حضرت علي(عليهالسلام) ميفرمايد: ايمان، معرفت قلبي، اقرار زباني و عمل به جوارح و اركان است؛ «الإيمان معرفة بالقلب و إقرار باللسان و عمل بالأركان».( نهجالبلاغه، حكمت 227.) توصيه اسلام اين است كه همراه با التزام به هر سه مرحله، تلاش كنيد تا در هر مرحلهاي به عاليترين مرتبه آن برسيد. از اين جهت به مؤمنان نيز سفارش كرده است كه ايمان بياوريد: يا أيّها الّذين ءامَنوا ءامِنوا [ سوره نساء، آيه 136.]؛ يعني در هر مرحلهاي از ايمان كه هستيد، سعي كنيد به مرحله بالاتر آن ايمان بياوريد
از مجموع اين بحثها ميتوان نتيجه گرفت كه خواست اسلام، سير انسان در بالاترين مراحل اعتقادي، اخلاقي و عملي است تا آثار ايمان در همه شئون فكري، عملي، سياسي،اجتماعي، اقتصادي و... او نمايان باشد. انتخاب نام، يكي از ميدانهايي است كه التزام عملي انسان در آن به نمايش گذاشته ميشود. امام باقر(عليهالسلام) فرمود:
راستترين و صادقانهترين اسمها آن است كه بيانگر عبوديت باشد و بهترين آنها اسم انبياست: «أصدق الأسماء ما سمّي بالعبودية و أفضلها أسماء الأنبياء».( كافي، ج 6، ص 18؛ وسائل الشيعه، ج21، ص391)
ج. اهتمام اسلام به حفظ ظواهر و تغيير نامهاي ناپسند
حفظ ظواهر جامعه اسلامي يكي از امور مورد اهتمام دين مقدّس اسلام است. مرحوم صاحب شرايع ميگويد:
اگر كافر ذمّي كه در پناه حكومت اسلامي زندگي ميكند، تظاهر به شرابخواري كند، حدّ بر او جاري ميشود، ولي اگر به آن تظاهر نكند، حدّ ندارد. (مرحوم صاحب جواهر در شرح كلام او ميگويد) اين مسئله نه در بين فتاوا مخالف دارد و نه در روايات.
اين مسئله نشان ميدهد كه حفظ ظواهر و صيانت شئونات جامعه اسلامي از جايگاه ويژهاي برخوردار است.
يكي از نشانههاي اهتمام اسلام به حفظ ظواهر و شئونات جامعه اسلامي، سيره رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در تغيير اسمهاي نامناسب است
بر امام صادق (عليهالسلام) وارد شدم، ديدم بر سر گهواره حضرت كاظم (عليهالسلام) ايستاده، اسراري را با او در ميان ميگذارد؛ نشستم تا از كارش فارغ شد. به سويش رفتم، به من فرمود: به مولايت نزديك شو و بر او سلام كن. نزديك شده، سلام كردم. از ميان گهواره به كلام فصيح جوابم را داد و فرمود: برو اسمي را كه ديروز بر دخترت نهادي تغيير بده؛ چون اسمي است كه مبغوض خداست. يعقوب سرّاج ميگويد: صاحب دختري شده بودم و نام «حميراء» را براي او برگزيده بودم. آن گاه امام صادق (عليهالسلام) به من فرمود: فرمان اين طفل را اجابت كن كه رشد و صلاح تو در آن است. من نيز آن را اجابت كردم و اسم دخترم را تغيير دادم