ثانیه هایی از درس اخلاق 93/3/22
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: اخلاق و عرفان
- منتشر شده در 06 تیر 1393
- نوشته شده توسط فرزاد
- بازدید: 1437
بسم الله الرحمن الرحیم
از وجود مبارك امام رضا(صلوات الله و سلامه عليه) نقل ميكند كه به يكي از اصحابش فرمود كه بحث رسمي مردم خراسان چيست؟ عرض كردند يابن رسول الله! آنها درباره امامت و اينها بحث ميكنند كه آيا انتخابي است يا انتصابي است، امام را ما چطور انتخاب كنيم فرمود همين! اينها چه ميدانند امامت چيست، «اَلإِمَامُ وَاحِدُ دَهرِهِ لا يُدَانِيهِ أَحَدٌ» يك موجود كامل در اين عالَم هست به نام امام, احدي همتاي او نيست: «أَينَ الإِختِيِارُ مِن هَذَا وَ أَينَ العُقُولُ عَن هَذَا»؛[6] عقل كه امامت را نميشناسد, امام را نميشناسد تا او را انتخاب كند «اَلإِمَامُ وَاحِدُ دَهرِهِ لا يُدَانِيهِ أَحَدٌ» اين نكره در سياق نفي است؛ يعني احدي همتاي امام نيست «أَينَ الإِختِيِارُ مِن هَذَا وَ أَينَ العُقُولُ عَن هَذَا» اين از غرر روايات ماست كه مرحوم كليني در جلد اول كافي در كتاب حجّة در بحث باب جامع نادر ذكر كرده است.
بنابراين از صدر و ساقه بحث پيداست كه تنها اين نيست كه چون انسان مدني بالطبع است و رهبر و قانون ميخواهد كه اينها را ميخواهد، اين گوشهاي از كارهاي امام است آن اگر بخواهد جلوه كند كه ـ انشاءالله ـ اميدواريم زودتر جلوه كند اين هفت ميليارد بشر را تربيت ميكند، اين با چه قدرتي جلوه ميكند كه عقل مردم كامل ميشود حضرت با كشتن كه جهان را اداره نميكند به بركت آن حضرت ذات اقدس الهي دستي روي عقول مردم, روي رئوس مردم ميگذارد كه «يكمل به أحلامهم و عقولهم».[7] الآن هفت ميليارد بشر روي زمين زندگي ميكنند، اگر همه اينها عاقل باشند اداره هفت ميليارد خيلي آسان است تمام مشكل اين است كه گرفتار جهل علمي و جهالت عملي هستند اين دو مشكل هست. حضرت چه كار ميكند؟ با چه قدرتي؟ اينكه بيان نوراني امام رضا(سلام الله عليه) هست كه عقل متحيّر است همين است که فرمود: «أَينَ الإِختِيِارُ مِن هَذَا وَ أَينَ العُقُولُ عَن هَذَا» كسي كه معلّم فرشتههاست همه آن فرشتههاي بزرگ دو رتبه از امام پايينتر هستند, يكي اينكه فرشته آن صلاحيت را ندارد كه در بخشهاي عميق علمي شاگرد بلاواسطه خدا باشد؛ لذا خداي سبحان به آن انسان كامل كه «خليفةالله» است فرمود: ﴿أَنْبِئُوني بِأَسْماءِ هؤُلاءِ﴾[8] اگر فرشتهها آن صلاحيت را ميداشتند كه شاگرد بلاواسطه ذات اقدس الهي بودند خدا هم كه «دائم الفيض علي البريّة»[9] است نقصي, بخلي درون آيه نبود اينها آن توان را ندارند همه آنها حرفشان اين است «لَو دَنوتُ اَنمَلَة لاحتَرقتُ»[10] به مقام قُرب بار يابند و شاگرد بلاواسطه بشوند، اين يك؛ مشكل دوم آنها اين است كه ذات اقدس الهي درباره انسان كامل كه آن روز وجود مبارك آدم بود، بعد انبياي الهي يكي پس از ديگري آمدند, اولياي الهي يكي پس از ديگري آمدند, امروز وجود مبارك حضرت حجّت مصداق كامل ﴿إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ﴾ است امروز ﴿وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها﴾ براي حضرت حجّت است, امروز ﴿أَنْبِئُوني بِأَسْماءِ هؤُلاءِ﴾ براي حضرت حجّت است. راه دومش اين است كه به وجود مبارك انسان كامل فرمود: ﴿أَنْبِئُوني بِأَسْماءِ هؤُلاءِ﴾ نه «علّمهم». فرشتهها در حدّ گزارش ميتوانند اسماي الهي را از انسان كامل دريافت كنند، نه در حدّ تعليم; حالا روشن شد كه چطور مرحوم كليني از امام رضا(سلام الله عليه) نقل ميكند كه «اَلإِمَامُ وَاحِدُ دَهرِهِ . . . . أَينَ الإِختِيِارُ مِن هَذَا وَ أَينَ العُقُولُ عَن هَذَا» امام كيست؟ امام چيست؟ «اَلإِمَامُ وَاحِدُ دَهرِهِ . . . . أَينَ الإِختِيِارُ مِن هَذَا وَ أَينَ العُقُولُ عَن هَذَا».