به گزارش اویس، حجتالاسلام و المسلمین محمد شهبازیان متولد سال ۱۳۵۹ در شهر اندیمشک است. ایشان استاد و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم و مدرس دورههای تربیت مربی مهدویت هستند.
ایشان در سخنرانی به ماجرای روایت نزدیکی ظهور با مرگ ملک عبدالله اشارهکرده و چنین گفتهاند:
چندی قبل به مناسبت نقد یکی از فرقهها و استدلال یکی از سخنرانان در محیطی دانشگاهی و تعدادی سایت در بحث نشانههای ظهور ، به روایتی با این متن اشاره کردم و آن را جعلی و ساختگی معرفی نمودم . روایت این است :
عن مسند احمد عن النبی (صلی الله علیه وآله): یحکم الحجاز رجل اسمه علی اسم حیوان اذا رایته حسبت فی عینه الحول من البعید و اذا اقتربت منه لا تری فی عینه شیئا ،یخلفه له أخ اسمه عبد الله ،ویل لشیعتنا منه- أعادها ثلاثا-بشرونی بموته أبشرکم بظهور الحجه )) (مائتان وخمسون علامه حتی ظهور، ص ۱۳۷)
((رسول خدا (صلیالله علیه وآله) فرمود: بر حجاز (عربستان) مردی که اسمش ، اسم حیوان است حکومت میکند (فهد = یوزپلنگ) . اگر از دور به او نگاه کنی در چشمش انحراف (چپی) می بینی ولی اگر به او نزدیک شدی در چشمش مشکلی نمی بینی ، جانشین یا خلیفهاش برادرش که اسمش عبدالله است خواهد بود . وای بر شیعه ما از دست او ، پس این جمله را سه بار تکرار نمود ، بشارت مرگش را به من بدهید شما را به ظهور حجت بشارت می دهم .))
در نقد آن چنین گفته و نوشتهام :
، اولین منبع نقل این روایت، کتاب ((۲۵۰علامهحتی ظهور الامام المهدی (علیهالسلام) )) اثر محمدعلی طباطبایی حسنی هست و نگارنده نیز در منبع دیگر بدان برخورد ننموده
*این فرد خود را به صورت خود خوانده علامه معرفی میکند .و مبلغینی از احمد، جهت انحراف ذهن مخاطبان از او با عنوان علامه طباطبایی نام میبرند، تا گمان شود نویسنده کتاب، علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان است.!!*
با مراجعه به کتاب مسند احمد بن حنبل و سایر متون روایی شیعه و سنی ،روشن میشود که این روایت وجود خارجی نداشته و تا کنون کسی آن را ذکر نکرده است.جالب اینکه نویسنده کتاب( ۲۵۰علامت)،خود نیز این روایت را در هیچ منبع حدیثی ندیده است و در استناد آن به مسند احمد و رسول خدا (صلیالله علیه و آله ) چنین میگوید:
((هذا الخبر نقله إلیّ أ حد الفضلاء المطلعین))
((این خبر را یکی از فضلای مطلع !!! برای من نقل کرده است))
برای مطالعه بیشتر ر.ک. کتاب اینجانب با نام (ره افسانه)
پس از نقل این مطلب تعدادی از دوستان دانشگاهی تماس گرفتهاند که نشانی این حدیث را پیداکردهایم و جعلی نیست !!!
در توضیح این اشتباه عزیزان نکاتی را عرض کردم اما لازم دیدم تا مجدد در سایت تذکر دهم .
قبل از نقد آن به متن روایت دقت کنید :
عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ مَنْ یَضْمَنْ لِی مَوْتَ عَبْدِ اللَّهِ أَضْمَنْ لَهُ الْقَائِمَ ثُمَّ قَالَ إِذَا مَاتَ عَبْدُ اللَّهِ لَمْ یَجْتَمِعِ النَّاسُ بَعْدَهُ عَلَى أَحَدٍ وَ لَمْ یَتَنَاهَ هَذَا الْأَمْرُ دُونَ صَاحِبِکُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ وَ یَذْهَبُ مُلْکُ السِّنِینَ وَ یَصِیرُ مُلْکُ الشُّهُورِ وَ الْأَیَّامِ فَقُلْتُ یَطُولُ ذَلِکَ قَالَ کَلا
ابو بصیر روایت میکند که گفت: شنیدم حضرت صادق علیه السّلام میفرمود: هر کس مردن عبدالله را براى من ضمانت کند من هم آمدن قائم را براى او ضمانت میکنم. بعد از آنکه عبدالله مرد دیگر مردم بر سر کسى اجتماع نمیکنند و این امر بخواست خدا به صاحب شما منتهى میگردد و بعد از آن سلطنت سالها از بین میرود و به سلطنت ماهها و روزها تبدیل مىشود عرض کردم: آیا آن زمان طول میکشد؟ فرمود: نه!
(الغیبه شیخ طوسی ، ص ۴۴۷)
نکاتی در مورد این روایت :
۱٫ این روایت هیچ ارتباطی با آنچه بنده نقد کردهام ندارد و محتوای دو روایت مشابه نیست .
۲٫اولین و تنها مصدر نقل این روایت کتاب غیبت شیخ طوسی است و تمامی منابع بعدی از ایشان نقل کردهاند . پس از منفردات شیخ طوسی است .و منفردات شیخ طوسی محل تأمل است .
۳٫این روایت هیچ دلالتی بر کشور حجاز و عربستان ندارد و آیتالله کورانی به صورت استنباط شخصی این نکته را به روایت نسبت دادهاند که نمیتوان سخن ایشان را پذیرفت.
۴٫ این روایت مشخص نمیکند که مراد از عبدالله کیست و حداقل در زمان ما میتواند به پادشاه عربستان و اردن تطبیق یابد و الزامی در تطبیق آن به پادشاه عربستان نیست؛
۵٫ على بن یوسف بن المطهر حلی –برادر علامه حلی و متوفای ۷۰۳ ه – درکتاب خود مراد از این عبدالله را آخرین پادشاه بنی العباس(عبدالله المستعصم-۶۵۶ ق-) می داند و واقعه ای است که رخ داده است.
ر.ک. العدد القویّه ، ص۷۸
صوت پیرامون این مطلب
این توضیحات رو وقعی میفرمایند که عبداله مرده. تا دیروز بر طبل مردن عبداله و بشارت ظهور میکوبید.
پی هر کی اون رو تبلیغ میکرد بشیر دروغین بوده.
دستتون درد نکنه.عالی بود.
در این مسأله که این آقای عبدلله شیعیان را می کشت شکی نیست آن هم با شمشیر و انسان های بسیاری را
اعدام می کرد شکی نیست زیرا در اسلام اعدام وجود ندارد …..
بنابراین خیلی هم بدور از حقیقت نیست و امکان ظهور بسیار بالاست