مقالات

سلام علی آل یاسین...!(221)

نوید عدالت و مهدویت در قرآن و احادیث نبوی

بعضی از افراد که اطلاعی در زمینه مهدویت ندارند -مخصوصا اشخاصی که اعتقادی به اصول و مبانی مذهبی تشیع ندارند و برخی از سخنان را در بعضی از کتابها خوانده اند- خیال می کنند که سابقه اعتقاد به مهدویت، فقط مثلا از نیمه قرن سوم هجری که دوران ولادت حضرت حجت است پیدا شده است. می خواهم عرض کنم که اساسا این موضوع اعم از اینکه کاملا به صورت مشخص بیان شده باشد یا به صورت کلی و اجمالی و اشاره، از کجا شروع شده است و چگونه است.
اولا:

سلام علی آل یاسین...!(218)

ما مثل بچّه ای هستیم كه پدرش دست او را گرفته است تا به جایی ببرد و در طول مسیر از بازاری عبور می كنند . بچّه جلب ویترین مغازه ها می شود و دست پدر را رها می كند و در بازار گم می شود و وقتی متوجّه می شود كه دیگر پدر را نمی بیند ، گمان می كند پدرش گم شده است ، در حالی كه در واقع خودش گم شده است .غالب خلایق جلب متاعهای دنیا شده اند و دست پدر را رها كرده و در بازار دنیا گم شده اند . امام زمــــان ( علیه السلام ) گم و غائب نشده است ، ما گم و محجـــوب گشته ایم ..

حاج محمد اسماعیل دولابی

سلام علی آل یاسین...!(214) و (215)


نکته‌هاي ناب مهدوي از آيت‌الله العظمي بهجت (رضوان الله علیه)

تا رابطه ما با ولي امر، امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف  قوي نشود، کار ما درست نخواهد شد و قوّت رابطه ما با ولي امر عجل الله تعالي فرجه الشريف  هم در اصلاح نفس است.

·       سبب غيبت امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف ، خود ما هستيم!
·    لازم نيست که انسان در پي اين باشد که به خدمت حضرت وليّ عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف  تشرّف حاصل کند؛ بلکه شايد خواندن دو رکعت نماز، سپس توسّل به ائمّه عليهم السلام  بهتر از تشرّف باشد.
·    ما در درياي زندگي، در معرض غرق شدن هستيم؛ دستگيري وليّ خدا [از ما] لازم است تا سالم به مقصد برسيم. بايد به وليّ عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف  استغاثه کنيم که مسير را روشن سازد و ما را تا مقصد، همراه خود ببرد.
·    علايمي حتميّه و غير حتميّه براي ظهور آن حضرت ذکر کرده‌اند. ولي اگر خبر دهند فردا ظهور مي‌کند، هيچ استبعاد ندارد! لازمه اين مطلب آن است که در بعضي علايم، بداء (تجديد نظر) صورت مي‌گيرد و بعضي ديگر از علايم حتمي هم، مقارن با ظهور آن حضرت اتفاق مي‌افتد.
·       انتظار ظهور و فرج امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف ، با اذيت دوستان آن حضرت، سازگار نيست!
·    مهم‌تر از دعا براي تعجيل فرج حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف ، دعا براي بقاي ايمان و ثبات قدم در عقيده و عدم انکار حضرت تا ظهور او مي‌باشد.

سلام علی آل یاسین...!(213)

حضرت پیغام دادند

 

درباره آیة الله بهاءالدینی نوشته اند که ایشان در قنوت نمازهایشان، دعاهای مرسوم را می خواندند، تا این که نوع دعا، کلمات و عبارات ایشان تغییر کرد و هرگاه دست های خود را مقابل صورت می گرفتند، برای حضرت مهدی (علیه السلام) این گونه دعا می کردند: «اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن  ......». در فرصت مناسبی علت تغییر دعا را از ایشان پرسیدند. معظم له در یک جمله کوتاه فرمودند: «حضرت پیغام دادند که در قنوت به من دعا کنید».[1] 

آثار و برکات

فتامل (13)، به مناسبت عید سعید قربان

عید قربان یادآور تجلی اوج ایمان و عشق در وجود پیامبری است  که از سوی محبوب در بوته آزمایشی بس عظیم و دشوار قرار گرفت
و همانا دراین آزمایش: ابراهیم خلیل (علیه السلام) افتخار و الگوی بشریت در ظهور عبودیت عاشقانه و خالصانه انسان در برابر خداوند متعال  گشت...

سلام عزیزان با عرض تبریک این ایام عزیز، شهید مطهری رضوان الله علیه در کتاب آشنایی با قرآن 6- صفحه 236-235می فرمایند:

در قرآن تعبیر آیه 4 سوره ممتحنه «قد کانت لکم اسوة حسنة فی ابراهیم و الذین معه اذ قالوا لقومهم انا برءؤا منکم و مما تعبدون من دون الله کفرنا بکم و بدا بیننا و بینکم العداوة و البغضاء ابدا حتی تؤمنوا بالله وحده؛ قطعا برای شما در حالات ابراهیم و کسانی که با او بودند سرمشق خوبی است، آن گاه که به قوم خود گفتند: ما از شما و از آنچه به جای خدا می پرستید بیزاریم و آیین شما را منکریم و میان ما و شما برای همیشه دشمنی و کینه پدید آمده است تا وقتی که به خدای یگانه ایمان بیاورید» راجع به ابراهیم (ع) و تعبیر آیه ای در سوره احزاب راجع به پیامبر اکرم خیلی به یکدیگر نزدیک است.
در سوره احزاب آیه 21 داریم: «لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنة؛ برای شما در وجود پیغمبر اسوه ای است». اسوه به تعبیر امروزیها یعنی الگو (در فارسی شاید کلمه ای نداریم که به جای آن بگذاریم)، یعنی شخصیتی که باید مقتدا قرار بگیرد و میزان و معیار باشد و دیگران خودشان را با او بسنجند. از نظر تعبیرات ادبی این را تجدید می نامند. تجدید -که در علم بدیع ذکر می کنند- این است که مثلا انسانی که دارای خصلت و خصوصیتی هست، آن خصلت و خصوصیت او را به صورت شی ء مجسمی جدا از او فرض می کنند مثلا می گویند: «رأیت فی زید اسدا؛ من در زید شیری را دیدم». کأنه در وجود او شیری نهفته است. یا می گویند: او از زید یک دانشمند ساخت و حال آنکه مقصود این است که خود زید را دانشمند کرد ولی گویی الان این زید یک چیز است و دانشمند چیز دیگر، فقط زید مایه شده برای اینکه شخص دیگری دانشمند شود. این را در ادبیات عربی و در علم بدیع تجدید می گویند.
این تعبیر در قرآن کریم آمده است، می فرماید که در وجود پیغمبر یک الگو وجود دارد. البته مقصود این است که خود پیغمبر الگوی شماست اما به این تعبیر می فرماید که در وجود پیغمبر یک الگو وجود دارد. کأنه این پیغمبر دو شخصیت است:

عرفه در کلام آیت الله مجتبی تهرانی

سلام علی آل یاسین...!(203)

گوشه ای از نوشته های شهدا در رابطه با  امام زمان علیه السلام


اى كسانى كه «يابن‏الحسن» و «يابن الزهرا» مى‏گوييد و عاشق مهدى هستيد! مهدى(عج) در بيابان‏هاى خونرنگ خوزستان كه در هر وجبش، گلى پرپر شده. مهدى(عج) در ميان چادرهاى رزمندگان است، مهدى(عج) پيشاپيش سربازانش است. شهيد مجيد محمدزاده       

*************************

 

 ما، در دوران غيبت امام دوازدهم مهدى (عج) تعالى فرجه زندگى مى‏كنيم و خود را آماده‏ى ظهور امام مى‏كنيم. دشمن نمى‏خواهد اين را ببيند و حمله ‏ور شده است بر حكومت اسلامى ما و مى‏خواهد اين غنچه‏ى تازه سر برآورده را نابود كند كه نخواهد توانست تا وقتى كه رهروان راه حسين (ع) در اين صحنه‏ى پيكار هستند، ضربه‏اى به اين انقلاب بزند. اين انقلاب، زمينه ساز حكومت امام زمان(عج) است.شهيد محمد اسماعيل پاسدار 

روایت شیخ حسین انصاریان از آغاز جنگ

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، شیخ حسین انصاریان از وعاظ بنامی است که به حق منبرهایش جزو مجالس طراز اول است برای کسانی که می‌خواهند از مجلسی فیض ببرند. وی به سال 1323 در خونسار استان اصفهان متولد شد و در ابتدای کودکی به طهران مهاجرت کرد. شیخ حسین خاطراتش را از روزهای ابتدایی جنگ و حضور در جبهه نبرد حق علیه باطل در کنار رزمندگان اسلام اینگونه روایت می‌کند:

سلام علی آل یاسین...!(198)

ارادتی با تمام وجود

نويسنده:فهيمه نصيري فرا
جداي از سخنان فراوان امام خمینی رحمت الله عليه و مقام معظم رهبري مدظله العالی، اشعار و توصيه‌هاي ايشان درباره امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف؛ سيره عملي آن دو بزرگوار نشانگر ارادتي با تمام وجود به حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف است. در اين‌جا به بيان نمونه‌هايي مي‌پردازيم:
محمدعلى انصارى کرماني مي‌گويد:
يك روز يكى از طلاب در مدرسه رفاه به امام عرض مى‏كند كه:
شما چرا در بين صحبتهايتان از امام زمان كمتر اسم مى‏بريد؟
امام به محض شنيدن اين سخن درجا ايستادند و فرمودند:
چه مى‏‌گويى؟ مگر شما نمى‏دانيد ما آنچه داريم از امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف است ‏و آنچه من دارم از امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف است و آنچه از انقلاب داريم ‏از امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف است. رهبر همه شما و همه ما، وجود مبارك بقية الله عجل الله تعالي فرجه الشريف است و بايد ماها و شماها طورى رفتار كنيم كه رضايت آن بزرگوار را - كه رضايت خدا است - به دست بياوريم.[1]
....
حضرت آيت الله العظمي جعفر سبحاني (دام ظله) نقل مي‌كنند:
امام مي‌فرمودند: «در دوران جواني ما پنجشنبه و جمعه اي بر ما نگذشت مگر اينكه با دوستان جلسه انسي تشكيل دهيم و به خارج از قم و بيشتر به سوي جمكران برويم».
يکي از نزديکان امام خميني رحمه الله عليه (فاطمه طباطبايي) مي‌گويد :

شما اینجا هستید: خانه مقاله ها