مقالات
سلام علی آل یاسین...!(196)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: سیره و بینش بزرگان
- منتشر شده در 11 مرداد 1393
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1288
شايد از طرف امام زمان(علیه السلام) باشد
روز 22 بهمن که امام فرمان دادند مردم در خيابانها بريزيند چون ما مملکت نظامي نداريم. اين جريان را به مرحوم آيت الله طالقاني اطلاع دادند، در آنجا من در خدمت ايشان بودم. آيت الله طالقاني از منزلشان به امام در مدرسه علوي تلفن زد و مدت يک ساعت يا نيم ساعت با امام صحبت کردند،... آيت الله طالقاني مرتب به امام عرض مي کنند آقا شما ايران نبوديد، اين نظام پليد است، به صغير و کبير ما رحم نمي کند، شما حکمتان را پس بگيريد. و مرتب شروع کردند از پليدي و ددمنشي نظام گفتن تا شايد بتوانند موضع امام را تغيير بدهند، تا ايشان اين فرماني را که راجع به ريختن مردم به خيابانها داده اند پس بگيرند. برادران يک مرتبه متوجه شدند آقاي طالقاني گوشي را زمين گذاشته و به حالت متأثر رفت و در گوشه اتاق نشست. برادران که اين گونه ديدند بعد از لحظاتي خدمت ايشان رفتند... به مرحوم آيت الله طالقاني اصرار کردند که جريان چه بود؟ ايشان گفتند: هر چه به امام عرض کردم، حرف مرا رد کردند و وقتي ديدند من قانع نمي شوم فرمودند: «آقاي طالقاني، شايد اين حکم از طرف امام زمان باشد»اين را که از امام شنيدم دست من لرزيد و با امام خداحافظي کردم چون ديگر قادر نبودم که حتي پاسخ امام را بدهم. (برداشتهايي از سيره امام خميني(ره) ؛ ج 3، ص 158)
سیره و بینش بزرگان در ماه مبارک رمضان
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: سیره و بینش بزرگان
- منتشر شده در 20 تیر 1393
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1244
آیت الله علامه طباطبایی(رضوان الله علیه) :
ماه مبارک رمضان تا صبح بیدار بودند. مقید بودند دعای سحر را با افراد خانواده بخوانند و پیش از ماه رمضان از همسایه ها اجازه می گرفتند که اگر برای سحر خواب ماندند آنها را بیدار کنند. ایشان در درس تفسیرشان فرموده بودند که من در طول عمرم تا به حال به یاد ندارم که شب های ماه رمضان را خوابیده باشم. علامه حسن زاده آملی می نویسد: وقتی به حضور شریف علامه طباطبایی(ره) تشرف حاصل کرده بودم و عرض حاجت نمودم، فرمود: آقا دعای سحر حضرت امام باقر(علیه السلام) را فراموش مکن که در آن جمال و جلال و عظمت و نور و رحمت و علم و شرف است و حرفی از حور و غلمان نیست. اگر بهشت شیرین است، بهشت آفرین شیرین تر است.
روزه اش را با بوسه بر ضریح مقدس حضرت معصومه(س) افطار می کردند. پیاده به حرم مشرف می شد و ضریح مقدس را می بوسید سپس به خانه برمی گشت و غذا می خورد. شب های ماه مبارک در جاهایی که مجالس روضه بود شرکت می کرد و گاهی با تمام وجود گریه می کرد به طوری که بدنش می لرزید.
حضرت امام خمینی(رصوان الله علیه) :
ماجرای مکاشفه علامه جعفری و دیدن امام علی(علیه السلام)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: سیره و بینش بزرگان
- منتشر شده در 16 تیر 1393
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1241
به گزارش شفقنا به نقل از مهر، علی جعفری در برنامه ای به ابعادی از زندگی پدر بزرگوارشان مرحوم علامه محمد تقی جعفری پرداخت و اظهارداشت: افرادی مانند علامه جعفری مردان بزرگی هستند که مایه خیر و برکات برای جامعه اند و خداوند نیز بر برکت عمر آنها بیش از پیش میافزاید.
مناعت طبع پدر علامه محمد تقی جعفری مثال زدنی بوده است
وی در ادامه گفت: حاج کریم جعفری، پدر علامه محمدتقی جعفری روزگار جوانی بسیار پر فراز و نشیبی داشته است، یک بار ایشان خاطرهای از جوانیشان برای ما تعریف میکردند که بخشندگی و بزرگی روح او را نشان میداد، دورهای از زندگی حاج کریم، در زمان قحطی شدیدی بود که از سال 1296 تا 1298 در ایران ایجاد شد.
علی جعفری افزود: حاج کریم تعریف میکرد که در زمان قحطی، من در نانوایی کار میکردم و تازه نیز نامزد کرده بودم یک روز با سهمیه نانی که به من داده بودند برای دیدن همسرم به سمت خانه میرفتم که یک دفعه دیدم خانمی همراه با فرزندانش در بین آشغالها به دنبال غذا میگردد به طوری که استخوانها را پیدا میکند و میشکند تا فرزندانش چیزی بخورند.
وی بیان داشت: حاج کریم میگفت هر چند وضعیت آن زمان ایران بسیار دردناک بود اما این صحنه یکی از بدترین صحنههایی بود که من تا آن زمان دیده بودم با دیدن آن زن و فرزندانش جلو رفتم و سهم نان خودم را که هر روز نانوایی به من میداد به آن خانم دادم و گفتم از این به بعد به نانوایی بیا و سهم نان مرا بگیر، این قضیه مناعت طبع مردی را نشان میدهد که بعدها پدر علامهای بزرگ و مرد دین خدا شد.
علم بدون تعهد و اخلاق هیچ و پوچ خواهد بود
سلام علی آل یاسین...!(192)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: سیره و بینش بزرگان
- منتشر شده در 13 تیر 1393
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1223
پرسشهایی از حضرت آیت الله بهجت رضوان الله علیه:
این حقیر مشتاق زیارت امام عصر حضرت حجه بن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشم، از حضرت عالی تقاضا دارم که مرا دعا کنید که به این سعادت نائل شوم.
ج: زیاد صلوات، اهدای وجود مقدسش نمائید، مقرون با دعای تعجیل فرجش؛ و زیاد به مسجد جمکران، مشرف شوید با ادای نمازهایش.
به نظر شما کمال انسان چیست؟ اسباب آن چه می باشد؟ و اگر در حال حاضر فردی را می توان الگو قرار داد و شما می شناسید، معرفی نمایید؟
ج: بسمه تعالی ـ کمال انسان در عبودیت است، و سبب عبودیت، ترک معصیت در اعتقاد و عمل است، فرد کامل، مرشد است و در این عصر، [ فرد کامل] ولی عصر (عج) است؛ و طریق رسیدن به ارشاد او، ادامه توسلات معلومه است از قبیل: زیارات مأثوره از روی صدق و با عدم تردید و نمازهای آن حضرت علیه السلام و همه تحببات به خدا و دوستان او.
کیف نقوّی العلاقة مع اهل البیت علیهم السلام و بالخصوص مع صاحب العصر علیه السلام؟
سلام علی آل یاسین...!(191)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: سیره و بینش بزرگان
- منتشر شده در 04 تیر 1393
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1211
رابطه ي انتظار و بهداشت روان
نويسنده: حجت الاسلام مسعود آذربايجاني
مفهوم انتظار- به ويژه انتظار ظهور حضرت امام مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف)- در چارچوب مهدويت و امامت معنا مي يابد و جدا از مجموعه ي باورهاي اسلامي نيست. اعتقاد به مهدويت و انتظار، در رأس هرم اعتقادي شيعه قرار گرفته است. بنابراين، رابطه ي انتظار و بهداشت روان، مبتني بر ارتباط دين و باورهاي ديني با بهداشت روان است. باورهاي ديني از راه هاي تغذيه ي روحي، تفسير معناي زندگي، ايجاد حسّ انسجام، تخليه ي هيجاني و...، زمينه هاي آرامش و بهداشت رواني را فراهم مي كند.
در اين مقاله برآنيم از« ارتباط انتظار و ابعاد روان شناختي آن با بهداشت روان»بحث كنيم؛ موضوعي كه در درون مفهوم كلي بهداشت جاي مي گيرد و ناظر بر توانايي كامل براي ايفاي نقش هاي اجتماعي، رواني و جسمي است.
از لحاظ روان شناختي، انتظار امام معصوم (عليه السّلام) حالت هاي زير را در انسان پديد مي آورد:
سلام علی آل یاسین...!(190)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: سیره و بینش بزرگان
- منتشر شده در 30 خرداد 1393
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1216
اين ادعايي که مي کنيم که ما مُسلِم هستيم و ما طرفدار اسلام هستيم و طرفدار رژيم اسلامي هستيم، بايد اين قدم را هم برداريم که مهمش اين قدم است که محتواي يک مملکتي اسلامي باشد. هر جايش برويم در مملکت اسلامي رفتيم، نه اينکه وقتي رفتيم بازار، ببينيم بازار همان بازار و همان رباخوري و همان اجحاف و همان گرانفروشي بيجا و همانها، و بعد هم فرياد مي کند که اسلام! بعد هم چراغاني مي کنند!خيال مي کنند با اين مي شود امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) را بازي داد! نمي شود. تا يک نوري در قلب ما پيدا نشود فايده ندارد. هر چه از اين اعمال بکنيم، اعمال است. از اين اعمال همه مي کنند، بايد اين اعمال بشود؛ نه اينکه اينها نشود، اين اعمال بشود، پيوند با قلب داشته باشد، با قلبمان يک کاري کنيم که اين عمل را قلب ما آورده باشد.
صحيفه امام؛ ج 9، ص 18
امام خمینی(رحمت الله علیه) می فرمایند:
رهبر انقلاب:دلم برای صیاد تنگ شده
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: سیره و بینش بزرگان
- منتشر شده در 14 ارديبهشت 1393
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 929
دل ما هم تنگ شده
یک روز رفتم خدمت آیت الله بهاء الدینی، فرمانده دانشگاه افسری بودم، توسط شهید صیاد با حاج آقا ارتباط برقرار کرده بودم و به صیاد گفتم که دارم می روم، وقت گرفته ام از آقازاده بهاء الدینی دارم می روم دیدن ایشان،گفت سلام من را به ایشان برسان و به حضرت آقا بگو دلم برایش تنگ شده. گفتم چند وقت است ایشان را ملاقات نکردید. گفت:حدود 10 روز ، من رفتم قم رسیدم خدمت آقای بهاء الدینی خودم تنها بودم و رفتم داخل منزل
سلام علی آل یاسین...!(182)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: سیره و بینش بزرگان
- منتشر شده در 21 فروردين 1393
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1489
مهدویت در اندیشه شهید مطهری
مهدويت و آينده تاريخ
در انديشة تربيت شدگان مكتب قرآن, تاريخ، سير صعودي و تكاملي دارد. هر اصلاحي كه امروز به دست بشر صورت گيرد, زمينه خواهد بود براي يك اصلاح نهايي و حكومت جهاني. هر چند اين انديشه با بعضي انديشههاي ماترياليستي و غير ماترياليستي به ظاهر شباهت دارد, ولي در اصول اساسي كاملاً با آن ديدگاهها متفاوت است؛ نخست اينكه در تئوري مهدويت اسلامي سخن از آينده تاريخ, بيان حاكميت اراده الهي است نه صرفاً طبيعت مادي تاريخ (به استناد آيات كريمه قرآن) دوم آنكه در اين ديدگاه, اين انسانهاي صالح هستند كه همواره زمينه و شرايط تحقق آن جامعة واحد جهاني را فراهم ميكنند؛ و سوم اين كه، ارزش هر مبارزهاي به حق بودن آن است نه نو بودن آن. 11 در اين انديشه, هر مبارزهاي تنها براي احقاق حق فردي و اجتماعي مشروعيت و قداست پيدا ميكند.
استاد مطهري در بيان نقش حضرت حجت(ع) در تكامل تاريخ و بشريت ميفرمايند: «يعني زندگي بشر در آينده منتهي ميشود به عاليترين و كاملترين زندگيها كه از جمله آثاري كه در آن هست آشتي انسان و طبيعت است و آن اين است كه زمين تمام معادن خود را در اختيار انسان قرار ميدهد, آسمان تمام بركات خود را در اختيار انسان قرار ميدهد و همه اينها خود تكامل تاريخ است.»12
ايشان در جاي ديگر مشخصات حكومت حضرت مهدي(ع) را اين گونه بيان مينمايند:
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظْلُومَهُ الْمَغْصُوبَهُ
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: سیره و بینش بزرگان
- منتشر شده در 13 فروردين 1393
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1182
شهید احمد امینی:
اگر جسد من ناپدید شد افسوس مخورید که جسد هر کجا باشد روز قیامت برانگیخته خواهد شد و اگر تاسفی هست باید بر مظلومیت و ناپدید بودن تربت زهرا سلام الله علیها خورده شود.
«بسم الله الرحمن الرحیم»