سلام علی آل یاسین...!(276)
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 29 ارديبهشت 1396
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 910
آشكاركنندگان فرمانهاي الهي
مشيّت الهي با فرمانهاي او محقّق ميشود. فرمان خدا يا به صورت تكوين است يا به صورت تشريع. هر يك از اين دو، گاهي به صورت امر است و گاهي به صورت نهي. هنگامي كه فرمان تكويني صادر ميشود، مورد آن، بدون كم و كاست تحقّق مييابد، اما در فرمانهاي تشريعي، با توجه به اينكه بين اراده الهي و تحقّق مراد در خارج، اراده عبد فاصله است و به اصطلاح، شخص مأمور بايد با اختيار خود، آن كار را انجام دهد، امكان تخلّف در آن وجود دارد.
اوامر و نواهي تشريعي الهي بهوسيله سفيران او، يعني پيامبران(عليهمالسلام) براي بندگان خدا روشن ميشود و پس از آنان، جانشينانشان اين مهم را بر عهده ميگيرند. ازاينرو پيامبران و جانشينان آنها، مظهر امر هدايت كننده خدا هستند.
رساله الولایه (نشریه هادی شماره ۸۹)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 11 ارديبهشت 1396
- نوشته شده توسط محمدرضا الله بیگی
- بازدید: 970
به نام خدا
این مطلب بسیار روشن است، اما برای تبیین بیشتر به ذکر یک مثال می پردازیم، وقتی به دربار یکی از پادشاهان حاضر شویم و محضر شاهی را ادراک کنیم، چنان حالمان دگرگون شده و این تغییر حالت به اعمالمان سرایت می کند و چنان خضوع و خشوع و حضور قلبی فراهم می آورد که هرگز در نماز چنین حالاتی نداریم، با اینکه در نماز به محضر پروردگار پادشاهان و شاه شاهان مشرّف می شویم و نزد او حاضر می شویم.
تفسیر شریف تسنیم(نشریه هادی شماره89)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 11 ارديبهشت 1396
- نوشته شده توسط مصطفی حسینی کوپایی
- بازدید: 1024
آيه 30 سوره بقره،
و اذ قال ربك للملائكه انى جاعل فى الارض خليفه قالوا اتجعل فيها من يفسد فيها و يسفك الدماء و نحن نسبح بحمدك و نقدس لك قال انى علم مالاتعلمون
گزيده تفسير
تناسب آیات
این آیه که مباحث آن به دو بخش اِعلام خلافت انسان از جانب خدای سبحان و سوال و جوابی درباره خلافت مستقیم می شود،سرآغاز آیات دهگانه ایست که جایگاه انسان را در نظام احسن تعیین میکند و دلالت دارد که انسان از استعداد خاصی در زمینه معرفت حقایق برخوردار است و با شکوفا شدن آن میتواند از فرشتگان برتر شود و مظهر صفات جلال و جمال و همه ی اسمای حسنای حق گردد و ازاین طریق قدرت تسخیر او بر همه ی آنچه در زمین و آسمانهاست:«و سخر لکم ما فی السموات و ما فی الارض» ظهور یابد نیز،موقعیت فرشتگان را در ارتباط با انسان روشن میسازد و با طرح استفهام آنان و پاسخ خداوند به آن و همچنین با مطرح ساختن فرمان سجده ی آنان در برابر آدم،عدم استعدادشان را برای مقام خلافت خاص الهی نشان میدهد و از جایگاه ابلیس و دشمنی او با آدم و ذریه ی او و در مجموع،استکبار شیطان در برابر خدا،پرده برمیدارد و در نهایت به آسیب پذیری انسان بر اثر وسوسه های ابلیس و هبوط و تنزلش از مقام شامخی که داشت میپردازد و درضمن به امکان توبه و تدارک آسیب ها و بازگشت به مقام قرب پیشین،اشاره میکند.
تسنیم(گردان قم) نشریه هادی شماره 89
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 11 ارديبهشت 1396
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 905
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
قَد كانَ لَكُم ءایةٌ فی فِئَتَینِ التَقَتا فِئَةٌ تُقتِلُ فی سَبیلِ اللهِ واُخری كافِرَةٌ یرَونَهُم مِثلَیهِم رَأی العَینِ واللهُ یؤَیدُ بِنَصرِهِ مَن یشاءُ اِنَّ فی ذلِكَ لَعِبرَةً لاُولِی الاَبصر(13)
گزیده تفسیر
این آیه به حادثه مهم برخورد دو سپاه در جنگ بدر اشاره میكند كه مسلمانان امدادهای غیبی را به چشم خود دیدند. این خرق عادت، غیر از معجزاتی است كه مسلمانان آن را ندیده بودند و تنها قرآن كریم (همانند دیگر اخبار غیبی) از آن خبر میدهد.
این آیه پیروزی مسلمانان بر كافران را امداد الهی مینامد كه گاهی به فرستادن فرشته و زمانی به بارش باران و هنگامی به ایجاد امن و آرامش در قلوب مؤمنان و ترس در قلوب كافران و وقتی نیز به تصرّف در مجاری ادراكی (مانند چشم) است و در جنگ بدر همین معجزه اخیر، رخ داد.
تناسب آیات
سلام علی آل یاسین..! (275)
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 09 ارديبهشت 1396
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 959
مقدمه نشریه هادی شماره 89
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...
و عباده المكرمين الّذين لايسبقونه بالقول و هم بأمره يعملون و رحمة الله و بركاته؛
و (شما اي) بندگان كرامت بخشيده شده او، همانان كه سبقت بر او نميگيرند و به فرمان او عمل ميكنند و رحمت خدا و بركات او بر شما باد
«عباد»: به معناي بندگان است؛هرچند كه عبادت، لازمه عبوديّت و عبد بودن است،ليكن عبد محض خدا بودن، مقامي بالاتر از عابد است؛ زيرا چه بسا افرادي كه عبادتشان ناشي از عادت است، نه عبوديّت؛ پس هر عابدي، عبد نيست، ولي هر عبدي، عابد است.
استاد علاّمه طباطبايي: اگر گفته شود فلاني از فلاني در قول سبقت نميگيرد، بدين معناست كه پيش از آنكه ديگري چيزي بگويد، او چيزي نميگويد. سپس اضافه ميكند: گاهي قول، كنايه از اراده و مشيّت است. بدين ترتيب، معناي عبارت بالا اين است كه اراده آنان تابع اراده ديگري است و قبل از اراده او اراده نميكنند.(المیزان،ج14،ص275)
بدين ترتيب، معناي جمله چنين است:
رابطه دولت و ملت در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)، گردان شهید سعید چشم به راه
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 07 فروردين 1396
- نوشته شده توسط مصطفی حسینی کوپایی
- بازدید: 959
بسم الله الرحمن الرحیم
ایران جزء اولین تمدن هایی بود که حکومت را به وجود آورد. از دلایل به وجود آمدن یک حکومت مرکزی در ایران می توان به تنوع قومی و نهدید بیرونی اشاره کرد. نکته ای که در مورد حکومت های شاهنشاهی در ایران وجود دارد این است که مردم مملوک ملک محسوب شده و حکومت ها با شمشیر و به صورت موروثی جابه جا می شدند. این یعنی استبداد، این استبداد ممکن بود صالح هم باشد مانند کوروش یا کریم خان زند، اما ویژگی استبداد این است که چون بر اساس نظر شخص شاه است نمی تواند ادامه دار باشد.
عرفان و آیین، گردان شهید جلال افشار
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 07 فروردين 1396
- نوشته شده توسط محمدرضا الله بیگی
- بازدید: 979
یکی از ایرادات حوزه علمیه، عدم توجه مناسب به مکاتب مختلف است. این ایراد در فلسفه و عرفان وجود دارد. این عدم توجه سبب شده است که در برابر مکاتب مختلف همواره نگاه تدافعی داشته باشیم حال آنکه شناخت سایر ادیان در درک بهتر دین خودمان نیز مؤثر است.
ابزارهای شناخت گردان شهید کریمی
- توضیحات
- دسته: فلسفه و حکمت
- تاریخ ایجاد در 05 فروردين 1396
- نوشته شده توسط ایمان
- بازدید: 1124
موضوع : ابزار شناخت
با این سوالات بحث را شروع میکنیم
وسیلهی انسان برای شناخت چیست؟
چند ابزار برای شناخت در وجود انسان است
انسان از چند دریچه میتواند جهان را در خارج بنگرد و با حقایق هستی آشنا گردد؟
درباره ابزار شناخت دانشمندان بر دو گروه اند : گروه تک ابزاری و گروه چند ابزاری.
-گروه تک ابزاری به سه دستهی حسیون- عقلیون-اشراقیون تقسیم میشوند