سلام علی آل یاسین...!(161)
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 17 آبان 1392
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1113
امام حسین(علیه السلام) میفرمایند:میان ما اهلبیت ۱۲مهدى وجود دارد که اولین آنها امیرمؤمنان علىبن ابىطالب(علیه السلام) و آخرین آنها نُهمین فرزند من است؛ و اوست قیام کننده به حق… براى او غیبتى است که گروهى در آن از دین خدا برمىگردند و گروهى دیگر بر دین خود ثابت مى مانند.(كمال الدين و تمام النعمة، ج1، باب 30، ص317، ح3.)
«أین الطالب بدم المقتول بکربلا؟»
وجود مقدس امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در رابطه با واقعه سخت کربلا:
نشانه مجلس حقیقی سیدالشهدا
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 13 آبان 1392
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1153
(در دیدار از خبرگزاری فارس)حضرت آیت الله فاطمی نیا:عزاداران امام حسین(علیه السلام) قبل از ورود به مجلس روضه این فراز زیارت اربعین که توسط امام صادق(علیه السلام) بیان شده را بخوانند و زمزمه کنند:
جلسه 77 حكمت متعاليه (استاد يزدان پناه)
- توضیحات
- دسته: فلسفه و حکمت
- تاریخ ایجاد در 12 آبان 1392
- نوشته شده توسط سید عمران امامی
- بازدید: 1871
به نام خدا
جلسه 77
اشاره شد که در مقام فهم متون دینی جناب بو علی قائل است که متون دینی اشاره به اسراری از حقایق هستی است ولی با زبان مثالی و تمثیل و لذا یک زبان رمزی پدید می آید و زبان رمزی هم نیازمند تاویل است. برای کامل شدن بحث دو متن باقیمانده که اشاره می شود و سپس به بحث بعدی پرداخته می شود.
جلسه 76 حكمت متعاليه (استاد يزدان پناه)
- توضیحات
- دسته: فلسفه و حکمت
- تاریخ ایجاد در 12 آبان 1392
- نوشته شده توسط محسن رزم جو
- بازدید: 1806
جلسه ی هفتاد و ششم از مباحث حكمت متعاليه استاد يزدان پناه
روش بوعلي در فهم متون ديني
در بحث بوعلی پس از مبحث وحی که از ایشان عرض کردیم و از آن نتایجی را گرفتیم ، به کیفیت فهم متون دینی از سوی بوعلی میرسیم در جلسه ی قبل عرض شد که جناب بوعلی اساساً همان دیدگاهی را در باب متون دینی دارند که فارابی دارد و می گوید : دین آمده برای سعادت همه ی انسانها و مخاطبش را همه ی انسانها قرار داده با اینکه سطوح فهم هر یک متفاوت است لذا مباحث اعتقادی که دین میگوید باید به زبان عرفی باشد .
جلسه 75 حکمت متعالیه استاد یزدان پناه
- توضیحات
- دسته: فلسفه و حکمت
- تاریخ ایجاد در 08 آبان 1392
- نوشته شده توسط علیرضا نیلی
- بازدید: 1642
خواب مادر شهید هویت یکی از شهدای گمنام کهف الشهدا را مشخص کرد
- توضیحات
- دسته: اخبار ايران
- تاریخ ایجاد در 07 آبان 1392
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 11087
ابراهیم رنگین، مسئول ستاد معراج الشهدای مرکز در گفتگو با فارس گفت: «با اصرار مادر این شهید که چندین بار خواب فرزند شهیدش را دیده بود و از طریق آزمایش DNA هویت یکی از شهدای گمنام دفن شده در کهفالشهدای ولنجک تهران مشخص شد».
وی افزود، نام این شهید «مجید ابوطالبی» بوده و سال 61 در عملیات مسلم بن عقیل در منطقه سومار به شهادت رسیده است. برادر دیگر این شهید فرید ابوطالبی نیز جزو شهدای سالهای دفاع مقدس است. دکتر محمود تولایی رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله درباره نحوه شناسایی این شهید به خبرنگار فارس گفت: «مادر شهید ابوطالبی پس از دیدن خواب فرزندشان مبنی بر اینکه ایشان برگشته اند، با مرکز تحقیقات ژنتیک تماس گرفته و از ما خواستند موضوع را بررسی کنیم. شهید بارها به خواب ایشان آمده و گفته بودند، من برگشته ام،چرا سراغ من نمی آئید».تولایی اضافه کرد:
ولایت فقیه
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 05 آبان 1392
- نوشته شده توسط سید عمران امامی
- بازدید: 1262
به نام خدا
دلایل سه گانه بر اثبات ولایت فقیه
1. دلیل عقلی محض:
در بحث های عقلی اثبات نبوت، امامت و ولایت فقیه هرگز شخص مشخص نمی شود. دلیل عقلی محض همان برهان ضرورت نظم در جامعه اسلامی است و دارای چهار خصوصیت کلیت، ذاتیت، دوام و ضرورت است.
تفسیر شریف تسنیم
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 05 آبان 1392
- نوشته شده توسط میثم
- بازدید: 1318
بسم الله الرحمن الرحیم
فصل هفتم : جایگاه آرای مفسران و شأن نزول در تفسیر
در فصول پیشین جایگاه و نقش قرآن ، عقل و روایات معصومین ( علیهم السلام ) در تفسیر قرآن کریم تبیین شد . اکنون به بررسی جایگاه آرای مفسران و همچنین روایات شأن نزول در تفسیر قرآن میپردازیم .
1- آرای مفسران : همان گونه که در علم فقه ، آراء و فتاوی فقها برای فقه دیگر در استنباط احکام فرعی از منابع دین هیچ گونه حجیتی ندارد و تنها برای تکامل علمیِ فقیه مستنبط راهگشا و زمینهساز است ، آرای مفسران نیز راهگشای آشنایی با قرآن و برداشتهای تفسیری مفسر است و هیچ گونه حجیتی برای او ندارد ؛ مگر آنکه جنبهی روایی داشته باشد که بهبحث گذشته مرتبط میشود .
2- شأن نزول : بیاناتی که در شأن و سبب نزول آیات قرآن کریم آمده است چند قسم است :