سلام علی آل یاسین...!(230)


هدیه ثواب قرائت قرآن به امام زمان (علیه السلام)

على بن مغیره مى‏گوید: به امام موسى بن جعفر (علیه السلام) گفتم پدرم از جد شما درباره اینکه در هر شب یک ختم قرآن بخواند پرسیده بود و ایشان گفته بودند: در هر شب یک ختم قرآن؟ پدرم گفته بود: منظورم شبهاى ماه رمضان است. باز ایشان گفته بودند: در شبهاى رمضان؟ پدرم گفته بود: آرى و ایشان فرموده بودند: هر چه بتوانى بخوان و معمولا پدرم در ماه رمضان چهل بار قرآن را ختم مى‏کرد.
 
من هم پس از مرگ پدرم به همین اندازه‏ها قرآن مى‏خوانم، گاه کمتر و گاه بیشتر، بستگى به فراغت و آمادگى یا خستگى من دارد و چون روز عید فطر مى‏رسد ثواب یک ختم را به پیامبر و یکى را به على و یکى را به فاطمه (علیهم السلام) هدیه مى‏کنم و براى هر یک از ائمه دیگر تا شما، چنین مى‏کنم. یعنى براى هر یک، ثواب یک ختم قرآن و تاکنون هم این کار را ادامه مى‏دهم.
در مقابل این چه پاداشى براى من خواهد بود؟


فرمود: پاداش تو این است که روز قیامت با آنان خواهى بود.
من گفتم: الله اکبر !
و با تعجب پرسیدم: چنین پاداشى براى من است؟
سه بار فرمود: آری!
 
روایت دوم :
على بن أبى حمزه گوید: ابو بصیر از امام صادق علیه السّلام پرسید- و من نیز در خدمتش بودم- و عرضکرد:
قربانت شوم! من قرآن را در یک شب بخوانم؟ فرمود: نه، عرضکرد: در دو شب؟ فرمود: نه، تا رسید به شش‏ شب با دست اشاره کرده فرمود: ها (یعنى آرى بخوان) سپس حضرت صادق علیه السلام فرمود: اى ابا محمد آنان که پیش از شماها بودند از اصحاب حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) قرآن را در یک ماه و کمتر می خواندند، قرآن را به شتاب و سرعت نباید خواند بلکه باید هموار و شمرده خوانده شود، و هر گاه به آیه‏اى برخورد کردى که در آن ذکر دوزخ است در آن هنگام بایستى و از دوزخ بخدا پناه برى، پس أبو بصیر عرض کرد: در ماه رمضان، قرآن را در یک شب بخوانم؟ فرمود: نه، عرضکرد: در دو شب بخوانم؟ فرمود: نه، عرضکرد: در سه شب بخوانم؟ فرمود: آرى بخوان- و با دست خود اشاره کرد- آرى ماه رمضان (ما هى) است که هیچ کدامیک از ماهها به او نمانند ؛ براى آن ماه حق و حرمتى است، (و در آن ماه) نماز هر چه توانى بخوان.
 
(منبع: اصول کافى- ج۲، ص: ۶۱۸)
از مجموع این دو روایت می فهمیم :
 
اولا - هدیه کردن ثواب ختم قرآن به امام زمان علیه السلام (و نیز سایر ائمه علیهم السلام) موجب محشور شدن انسان با ایشان در قیامت می شود .
 
ثانیا - اینکه چه مقدار در ماه قرآن بخوانیم ؟ حداقل و حداکثر آن در ماه رمضان و غیر آن را هم به ما فرموده اند :
حداقل ماهی یک ختم (یعنی روزی یک جزء هدیه کنیم، البته می توان یک جزء را هم در روز تقسیم کرد و در چند نوبت خواند)
حداکثر هر شش روز یک ختم(در ماههای عادی) و در ماه رمضان هر سه روز یک ختم .

منبع: http://www.shia-news.com/fa/news/21050

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

شما اینجا هستید: خانه مقاله ها قرآن و عترت سلام علی آل یاسین...!(230)