مقالات
سلام علی آل یاسین...!(227)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 04 ارديبهشت 1394
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1697
دو نقد در کنار هم از حجت الاسلام شهبازیان کارشناس مباحث مهدویت
راجع به مرگ ملک عبدالله و احمد الحسن
معاد در قرآن
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 24 فروردين 1394
- نوشته شده توسط مهدی جلیلی
- بازدید: 951
معادشناسي رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم)
همان طور كه بينش توحيدي درجاتي دارد و معرفت توحيدي پيامبر عظيم الشأن (صلي الله عليه و آله و سلم) در بالاترين درجه توحيد است، معادشناسي هم درجاتي دارد و معرفت آن حضرت راجع به معاد در برترين درجه آن جاي گرفته است. علت اين امر آن است كه چون هر فيضي كه از جانب خدا ميرسد با حفظ درجات است، همچنين هر فيضي كه به جانب او رجوع ميكند با ترتيب درجات است، نخستين فيض كه در قوس نزول از خداي سبحان نشأت گرفته وجود مبارك رسول خدا و ائمه دين (عليهمالسلام) هستند كه در آن مقام رفيع نور واحدند؛ چنانكه فرمود: «اوّل ما خلق اللّه نورى»، باز در قوس صعود اوّلين فيضي كه به لقاء اللّه بار مييابد وجود مستفيض حضرت ختمي مرتبت (صلي الله عليه و آله و سلم) است. از اينرو فرمود: «أنا أوّل وافد علي العزيز الجبّار». البته منظور، تقدّم رتبي است، نه تقدّم زماني و تاريخي
سلام علی آل یاسین...!(226)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 21 فروردين 1394
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1138
مقدمه نشریه هادی شماره 68
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...
و حملة كتاب الله؛
و حاملان كتاب خدا
قسمت اول:
«حملة» (جمع حامل) اسم فاعل «حمل» است؛ مانند كسبه و كاسب. اصل واژه حمل به معناي كم شمردن ميآيد. بنابراين، كسي ميتواند چيزي را از زمين بردارد، بر دوش بگيرد و آن را جابهجا كند كه آن را خفيف و كم بداند؛ وگرنه به سراغش نميرود و جرأت نزديك شدن به آن را به خود نميدهد. چنان كه آسمان و زمين و كوهها هنگام عرضه امانت الهي، هراسان شدند و از پذيرش آن سر باز زدند، اما انسان چون گرفتار اين هراس نشد، آن را حمل كرد: (إنا عرضنا الأمانة علي السّموات و الأرض و الجبال فأبين أن يحملنها و أشفقن منها و حملها الإنسان).[سوره احزاب ، آیه 72] پس كسي كه چيزي را حمل ميكند، سعه وجودي او كمتر از آن محمول نيست.
واژه حمل، داراي مفهومي كلّي و عامّ است كه از چند جهت اطلاق دارد:
معنای محدثه در کلام رهبر انقلاب
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 03 فروردين 1394
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 993
"درباره زهرای اطهر سلام الله علیها، هرچه انسان بیشتر فکر کند و در حالات آن بزرگوار تدبر کند، بیشتر دچار شگفتی خواهد شد.
انسان نه فقط از این جهت تعجب می کند که چطور یک انسان در سنین جوانی می تواند به این رتبه از کمالات معنوی و مادی نایل شود - که البته این، خود یک حقیقت شگفت انگیز است - بلکه بیشتر از این جهت در عجب است که اسلام با چه قدرت عجیبی توانسته است تربیت والای خود را به حدی برساند که یک زن جوان، در آن شرایط دشوار بتواند این منزلت عالی را کسب کند!
سلام علی آل یاسین...!(224)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 29 اسفند 1393
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 981
یَوْمُ النَّیْرُوزِ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَظْهَرُ فِیهِ قَائِمُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ وُلَاةَ الْأَمْرِ وَ یُظْفِرُهُ اللَّهُ تَعَالَى بِالدَّجَّالِ فَیَصْلِبُهُ عَلَى کُنَاسَةِ الْکُوفَةِ وَ مَا مِنْ یَوْمِ نَیْرُوزٍ إِلَّا وَ نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فِیهِ الْفَرَجَ لِأَنَّهُ مِنْ أَیَّامِنَا حَفِظَتْهُ الْفُرْسُ وَ ضَیَّعْتُمُوه.
شیخ احمد بن فهد حلى در کتاب «مهذب» از معلى بن خنیس و او از حضرت امام صادق علیه السّلام روایت کرده است که فرمود:
نوروز، روزى است که قائم ما اهل بیت و صاحب امر خلافت در آن روز قیام مىکند و خداوند او را بر دجال پیروز مىگرداند. او دجال را در زباله دان کوفه به دار مىآویزد. و هیچ روز نوروزى نیست مگر اینکه ما در آن انتظار فرج داریم. زیرا نوروز از روزهاى ماست....(همچنین رک:وسائل الشیعة، 8: 173)
سلام علی آل یاسین...!(223)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 22 اسفند 1393
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 993
مولی الموحدین امام علی علیه السلام می فرمایند:
«صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ الشَّرِیدُ الطَّرِیدُ الْفَرِیدُ الْوَحِیدُ؛
صاحب این امر، آواره، رانده، تک و تنهاست!!»
(کمال الدین، ج 1، ص562، ح 11)
سلام علی آل یاسین...!(222)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 15 اسفند 1393
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 973
بشارت پیامبر(صلی الله علیه و آله) به حضرت زهرا(سلام الله علیها) درباره ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرحه الشریف)
على بن هلال از پدرش روايت نموده كه گفت در بیماری پيامبر(ص)، حضورش شرفياب شدم، ديدم فاطمه (س) در بالين پدرش نشسته و اشك مىريزد چون صداى گريه اش بلند شد، پيامبر سر برداشت و فرمود:
فاطمه جان! چرا گريه مىکنى؟
عرض كرد: مى ترسم بعد ازشما احترام ما از دست برود؟
سلام علی آل یاسین...!(220)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 24 بهمن 1393
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 967
مقدمه نشریه هادی شماره 67
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...
و حفظة سرّ الله؛
و حافظان سرّ خدا
مراحل گوناگون خلقت، حقايقي را در خود نهفته دارد كه برخي از آنها با حواس ظاهري يا تعقّل و انديشيدن به دست ميآيد، ليكن بسياري از آنها نه با حواس ظاهري و تجربه، فهميدني است و نه به صيد تعقّل و تفكّر دراميآيد. اينها همان اسرار نظام هستي است كه ممكن است هر يك از موجودات عوالم مختلف خلقت، حامل بخشي از آنها باشد و حتي ممكن است خودش نيز نداند كه سرّي را در خود نهفته دارد.
ذات اقدس باري تعالي به مجموعه نظام هستي علم حضوري دارد. به همين دليل، عالِم به همه اسرار است، ليكن بخشي از اين اسرار كه در حقيقت، حريم باري و قلمرو واجب متعال است اختصاص به او دارد و علمِ اكتناهي كسي بدان راه ندارد؛ مانند علم به ذات حق تعالي و خصوصيات آن. بخش ديگر اين اسرار در اختيار بندگان شايسته قرار ميگيرد و اهلبيت رسول اكرم(عليهمالسلام) بيش از هر كسي از اين علوم و اسرار، بهرهمند شدهاند. حضرت اميرمؤمنان(عليهالسلام) ميفرمايد:
«بل اندمجت علي مكنون علم لو بُحتُ به لاضطربتم اضطراب الأرشية في الطّوي البعيدة»[ نهجالبلاغه، خطبه 5.]؛ از علومي آگاهي دارم كه اگر بيان كنم، همانند ريسمان آويخته در چاه عميق به لرزه و اضطراب در ميآييد.
معناي حفظ اسرار
معاد در قرآن(نشریه هادی شماره 67)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 19 بهمن 1393
- نوشته شده توسط مهدی جلیلی
- بازدید: 1074
بسم الله الرحمن الرحیم
موانع ياد معاد
اموري كه سبب ميشوند انسان از آخرت غفلت ورزد گذشته از شبهات اعتقادي و پندارهاي باطل فكري عبارت است از:
ـ رفاه طلبي و اسراف و إتراف.1
ـ دل بستن به خوشي و خوشگذرانيهاي زودگذر، سرگرميها، عيش و نوش و هوسراني.2
ـ ثروت اندوزيهاي بيحدّ و مرز.3
ـ دشواري راه و خستگي انسان .4
به طور كلّي ميتوان گفت هم سختي، و هم خوشي سرگرم كننده، دنياطلبي و ثروت اندوزيهاي بيحدّ و مرز، گمراه كننده و بازدارنده از ياد قيامت است.