مقالات
سلام علی آل یاسین...!(247)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 18 دی 1394
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1117
اهمیت صلوات تمام
طلحةبن عبيدالله از پيغمبراكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) پرسيد: چگونه بر تو صلوات بفرستيم؟ حضرت فرمود: بگو «أللّهمّ صلّ عليمحمد و علي آل محمد كما صلّيت علي إبراهيم و آل إبراهيم، إنّك حميد مجيد».[ الدرّالمنثور، ج6، ص648.] جلالالدينسيوطي چندين روايت ديگر ذكر كرده كه در آنها آمده است: پيغمبراكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) هنگام تعليم كيفيت صلوات، صلوات بر آل را نيز اضافه كردند. ديگر مفسّران و محدّثان اهل سنّت نيز اين روايات را نقل كردهاند.
حتي در برخي روايات آمده است كه پيغمبراكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) از صلواتي كه در آن از آل آن حضرت ياد نشده باشد، به عنوان صلوات ناقص و بريده و بينتيجه ياد كردند. عالم بزرگ اهل سنّت، ابن حجر عسقلاني از پيامبراكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) نقل كرده است:
سلام علی آل یاسین...!(246)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 10 دی 1394
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1055
امام، ميزان رضايت الهي
امام وسيله رسيدن به رضوان الهي است. اين راه با تبعيت از اوامر و نواهي آنان، به روي انسان گشوده ميشود. سيّد ساجدان و زينت عابدان(عليهالسلام) در دعاي عرفه به درگاه الهي عرضه ميدارد:
خدايا! تو گاهگاهي دينت را به وسيله امامي كه او را عَلَم هدايت براي بندگان خود و منار معرفت در بلاد خويش قرار دادي، تأييد ميكني. البته بعد از آنكه رشته توسّل به او را به رشته خود وصل كردي، او را وسيله رسيدن به رضوان خويش قرار دادي، طاعت او را واجب كردي و از معصيتش برحذر داشتي، به فرمانبرداري از او امر كردي و از ارتكاب نهي او بازداشتي، از پيشدستي و نيز تأخّر از او نهي كردي (همراهي با او را لازم دانستي): «اللّهمّ إنّك أيّدت دينك في كلّ أوان بإمام أقمته عَلَماً لعبادك و مناراً في بلادك بعد أن وصلت حبله بحبلك و جعلته الذريعة إلي رضوانك و افترضت طاعته و حذّرت معصيته و أمرت بامتثال أوامره و الإنتهاء عند نهيه و ألاّ يتقدّمه متقدّم و لايتأخّر عنه متأخّر».[ صحيفه سجاديه، دعاي 47 (دعاي روز عرفه).]
برگرفته از نشریه هادی شماره 76
سلام علی آل یاسین...!(245)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 27 آذر 1394
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1222
مقدمه نشریه هادی شماره 76
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...
والأدلاّء علي مرضات الله؛
راهنمايان به رضايت پروردگار
تحصيل رضاي الهي، ميدان وسيعي دارد كه همه انسانها، حتي معصومان(عليهمالسلام) در آن، امكان پيشروي دارند. قرآن كريم، انگيزه حضرت اميرمؤمنان(عليهالسلام) از عمل شجاعانهاش در «ليلةالمبيت» را جلب رضاي خدا ميداند: من الناس من يشري نفسه ابتغاء مرضات الله [سوره بقره، آيه 207.] و اساساً خطّ سيرِ زندگي ائمه اطهار(عليهمالسلام) جز تحصيل رضاي خدا نيست. امام سجاد(عليهالسلام) هنگامي كه به هلال ماه نگاه ميكرد، ميگفت: «...و اجعلنا مِن أرضي من طلع عليه و أزكي من نظر إليه»[ مستدرك الوسائل، ج7، ص440]، و تحصيل رضاي خدا با پيروي از حق، برپاداشتن امور ديني و انجام اعمال صالح ممكن ميشود و هر عمل صالحي، سهمي در اين راه دارد. هر كس كه عمل صالح بيشتري داشته باشد و در احياي دين و امور ديني، تلاش افزونتري كند، سهم بيشتري خواهد داشت. امام سجاد(عليهالسلام) عرضه ميداشت: خدايا! در راه رضاي خود، را به عملي مشغول دار كه با آن، هيچ امري از امور دينت را ترك نكنم: «و استعملني في مرضاتك عملاً لاأترك معه شيئاً من دينك».[ صحيفه سجاديه، دعاي 54.]
سلام علی آل یاسین...!(244)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 20 آذر 1394
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1057
ممكن است از ظاهر «من اتّبعني» در آيه 108 سوره يوسف استفاده شود كه هر كس از پيغمبراكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) تبعيت كند، شريك دعوت او شمرده ميشود، ليكن با توجه به اينكه دعوت آن حضرت، به توحيد خالص و ايمان محض است و آيه پيش از آيه مزبور، اكثر مدعيان ايمان را گرفتار شرك خفي دانسته: (و ما يؤمن أكثرهم بالله إلاّ و هم مشركون)[ سوره يوسف، آيه 106.]، معلوم ميشود هر مؤمني تابع محض آن حضرت و شريك كامل در دعوت او نيست. شريك كامل در دعوت پيامبراكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) كسي است كه عالم به مقام ربوبي، داراي بصيرت و يقين كامل و نجات يافته از شرك مستور باشد. از اين رو در برخي روايات عنوان تابعان مذكور در اين آيه، بر اميرمؤمنان و ساير ائمه(عليهمالسلام) تطبيق شده است: «ذاك رسولالله صلّيالله عليه و آله و سلّم و أميرالمؤمنين عليهالسلام و الأوصياء من بعدهما».[ تفسير نور الثقلين، ج2، ص476.]
برگرفته از نشریه هادی شماره 75
سلام علی آل یاسین...!(243)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 13 آذر 1394
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 996
ذات اقدس الهي، نخستين دعوت كننده انسان است كه در يك فراخوان عمومي، همه بندگانش را به سوي خود فراخوانده است: (و الله يدعوا إلي دارالسّلام)[ سوره يونس، آيه 25.]. ازاينرو ظالمان در روز قيامت، چون احساس ميكنند دعوت خدا را بيپاسخ گذاشتهاند، مهلتي ميخواهند تا آن را اجابت كنند: (فيقول الّذين ظلموا ربّنا أخّرنا إلي أجل قريب نُجب دعوتك)[ سوره ابراهيم، آيه 44.]، ليكن همه انسانها نميتوانند سخن خدا و دعوت او را به صورت مستقيم بشنوند؛ چنانكه شنيدن سخن فرشتگان ميسور همگان نيست. از اين رو وجود انسانهاي برجستهاي كه بتوانند واسطه بين خلق و خالق باشند و دعوت خدا را به بندگانش ابلاغ كنند، ضرورت مييابد. اين انسانهاي برجسته، همان انبياي الهي و جانشينان معصوم آنانند كه اين مأموريت را انجام دادند.(برگرفته از نشریه هادی شماره 75)
سلام علی آل یاسین...!(242)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 22 آبان 1394
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1214
مقدمه نشریه هادی شماره 75
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...
السلام علي الدعاة إلي الله؛
فراخوانان به سوي خدا
هدف از خلقت انسان، تخلق به اخلاق الهي: «تخلّقوا بأخلاق الله»[ بحار، ج58، ص129]، خدايي شدن و به سوي خدا رفتن است. البته بر پايه اراده تكويني، رفتن به سوي الهي، قهري است: (يا أيّها الإنسان إنك كادحٌ إلي ربك كدحاً فملاقيه)[ سوره انشقاق، آيه 6.]، ليكن اراده تشريعي خداوند اين است كه انسانها همانند پدرِ موحّدان عالم، حضرت ابراهيم(عليهالسلام) با اختيار خود به سوي او بروند: (إنّي ذاهب إلي ربّي سيهدين).[ سوره صافات، آيه 99] ثمره اين رفتن، تكريم و تجليل ويژه است كه بخشي از آن به صورت هدايت ويژه جلوه ميكند. اين رفتن كه چنين پاداشي را به همراه دارد، بعد از دعوت خداوند است.
ذات اقدس الهي، نخستين دعوت كننده انسان است كه در يك فراخوان عمومي، همه بندگانش را به سوي خود فراخوانده است: (و الله يدعوا إلي دارالسّلام)[ سوره يونس، آيه 25.].
سلام علی آل یاسین...!(241)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 08 آبان 1394
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1029
سلام ها و درودهاي امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) (در زیارت ناحیه مقدسه)
«اَلسَّلام عَلَي المُغَسَّل بِدَمِ الجَراحِ»
سلام بر کسي که با خون زخم هايش غسل داده شد.
«اَلسَّلام عَلَي المُجَرَّعِ بِکأساتِ الرِّماحِ»
سلام بر کسي که با جام هاي نيزه و شمشير شربت شهادت به کامش ريخته شد.
«اَلسَّلام عَلَي المَقطُوعِ الوَتِينِ»
سلام بر کسي که رگ هاي قلبش با تير دشمن بريده شد.
«اَلسَّلام عَلَي الشَّيبِ الخَضيِبِ»
سلام بر کسي که محاسنش به خون خضاب شد.
«اَلسَّلام عَلَي الخَدِّ التَّرِيبِ»
....
و ما انشاالله در دعاي ندبه مي خوانيم:
«أينَ الطّالِبُ بِذُحُولِ الاَنبِياءِ وَ اَبناءِ الأنبياءِ، أينَ الطّالِبُ بِدَم المَقتُولِ بِکَربلا، أينَ المَنصُور عَلي مَنِ اعتَدي عَلَيهِ وَ افتَري»
کجاست جوينده ي خون پيامبران و فرزندان آنها؟ کجاست جوينده ي خون شهيد کربلا؟ کجاست آن کس که بر متجاوزان و فاسقان پيروزمند است؟!
سلام علی آل یاسین...!(240)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 10 مهر 1394
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1183
مقدمه نشریه هادی شماره 74
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...
صلّي الله عليه وآله و رحمة الله و بركاته؛
رحمت خدا بر او و آل او باد و [نيز] رحمت و بركات خدا بر شما باد
قسمت دوم:
صلوات در روايات
از پيغمبراكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) نقل شده است:
هر كس يك بار بر من صلوات بفرستد، خداوند در برابر آن، ده بار بر او صلوات ميفرستد و ده گناه از او محو ميكند: «من صلّي عليَّ صلاةً صلّيالله عليه بها عشراً و حطّ عنه عشر خطيئات».[ صحيح مسلم، ج2، ص17، باب الصلاة عليالنبيّ(صلّي الله عليه وآله وسلّم) بعد التشهد.]
افزون بر صلواتزباني، به نوشتن آن نيز توصيه شده است. رسولاكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) فرمود:
سلام علی آل یاسین...!(239)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 28 شهریور 1394
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1106
آیا بعد از حضرت ولیّ عصر(علیه السلام) قیامت برپا می شود؟
از روایات «رجعت» استفاده می شود که نخسین کسی که برای فرمانروایی جهان پس از شهادت حضرت مهدی(ع) رجعت می کند، امام حسین(ع) است. امام صادق(ع) فرموده اند: «نخستین کسی که زمین برای او شکافته می شود و به روی زمین رجعت می کند، حسین بن علی(ع) است».[بحارالانوار، ج53، ص46؛ تفسیر عیاشی، ص281.]