مقالات
تسنیم(گردان قم) نشریه هادی شماره 89
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 11 ارديبهشت 1396
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 905
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
قَد كانَ لَكُم ءایةٌ فی فِئَتَینِ التَقَتا فِئَةٌ تُقتِلُ فی سَبیلِ اللهِ واُخری كافِرَةٌ یرَونَهُم مِثلَیهِم رَأی العَینِ واللهُ یؤَیدُ بِنَصرِهِ مَن یشاءُ اِنَّ فی ذلِكَ لَعِبرَةً لاُولِی الاَبصر(13)
گزیده تفسیر
این آیه به حادثه مهم برخورد دو سپاه در جنگ بدر اشاره میكند كه مسلمانان امدادهای غیبی را به چشم خود دیدند. این خرق عادت، غیر از معجزاتی است كه مسلمانان آن را ندیده بودند و تنها قرآن كریم (همانند دیگر اخبار غیبی) از آن خبر میدهد.
این آیه پیروزی مسلمانان بر كافران را امداد الهی مینامد كه گاهی به فرستادن فرشته و زمانی به بارش باران و هنگامی به ایجاد امن و آرامش در قلوب مؤمنان و ترس در قلوب كافران و وقتی نیز به تصرّف در مجاری ادراكی (مانند چشم) است و در جنگ بدر همین معجزه اخیر، رخ داد.
تناسب آیات
سلام علی آل یاسین..! (275)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 09 ارديبهشت 1396
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 959
مقدمه نشریه هادی شماره 89
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...
و عباده المكرمين الّذين لايسبقونه بالقول و هم بأمره يعملون و رحمة الله و بركاته؛
و (شما اي) بندگان كرامت بخشيده شده او، همانان كه سبقت بر او نميگيرند و به فرمان او عمل ميكنند و رحمت خدا و بركات او بر شما باد
«عباد»: به معناي بندگان است؛هرچند كه عبادت، لازمه عبوديّت و عبد بودن است،ليكن عبد محض خدا بودن، مقامي بالاتر از عابد است؛ زيرا چه بسا افرادي كه عبادتشان ناشي از عادت است، نه عبوديّت؛ پس هر عابدي، عبد نيست، ولي هر عبدي، عابد است.
استاد علاّمه طباطبايي: اگر گفته شود فلاني از فلاني در قول سبقت نميگيرد، بدين معناست كه پيش از آنكه ديگري چيزي بگويد، او چيزي نميگويد. سپس اضافه ميكند: گاهي قول، كنايه از اراده و مشيّت است. بدين ترتيب، معناي عبارت بالا اين است كه اراده آنان تابع اراده ديگري است و قبل از اراده او اراده نميكنند.(المیزان،ج14،ص275)
بدين ترتيب، معناي جمله چنين است:
تفسیر شریف تسنیم-سوره آل عمران (نشریه هادی 88)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 20 اسفند 1395
- نوشته شده توسط علی جزینی
- بازدید: 1170
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
قل للّذین كفروا ستغلبون و تحشرون إلی جهنّم و بئس المهاد (12)
گزیده تفسیر
آیه، در یك پیشگویی اعجازآمیز و بر پایه سنت الهی غلبه نهایی ایمان و عدل بر كفر و ستم، به پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم میگوید: به كافران بگو كه به زودی شكست خواهند خورد. این پیشگویی به زودی تحقق یافت و نه تنها مدینه، بلكه همه شبه جزیره عرب از شرّ كافران رهایی یافت.
در پایان آیه نیز خبر غیبی دیگری درباره حشر كافران به سوی دوزخ آمده است، آنگاه آنچه را كافران برای خود مهیا و آماده كردهاند به «بدی» وصف شده است.
سلام علی آل یاسین..! (274)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 20 اسفند 1395
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 987
مقدمه نشریه هادی شماره 88
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...
والمظهرين لأمر الله و نهيه؛
و آشكاركنندگان امر و نهي خدا
«مُظهرين» جمع مُظهر، اسم فاعل باب افعال از ريشه «ظهر» است. اصل واژه ظهر به معناي پشت (مقابل بطن) است و چون پشت انسان يا حيوان (بر خلاف بطن و شكم) داراي دو ويژگي عمده «آشكار بودن» و «مظهر قدرت بودن» است، اين واژه در اين معنا استعمال شده است. وسط روز را از آن جهت «ظُهر» گفتهاند كه آشكارترين و روشنترين وقت روز است؛ چه اينكه نزديك آن را «ضُحي» گويند. بنابراين، مُظهرين به معناي آشكاركنندگان است.
آشكاركنندگان فرمانهاي الهي
سلام علی آل یاسین...!(273)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 06 اسفند 1395
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 893
اكتناه ذات پاك خداوند، جز براي خود او، مقدورِ كسي نيست وهمه بحثهاي خداشناسي، بر محور اسما و صفات خداست. در اين مرحله نيز هر كسي به قدر توان و استعداد خويش، او را وصف ميكند. از اين رو خدااشناسان، داراي مراتبي مختلف هستند:
تو را چنان كه تويي هر نظر كجا بيند به قدر بينش خود هر كسي كند ادراك
و قرآن كريم نيز حريم كبريايي حق تعالي را از وصفِ واصفان، منزّه دانسته است، ليكن اين توفيق را رفيق مخلَصين ميداند كه با توجّه به قرب و نزديكيشان، مجاز به وصف او هستند: سبحان الله عمّا يصفون إلاّعباد الله المخلَصين.[ سوره صافات، آيات 159 ـ 160] بيانات رسا و بلندي از ائمه اطهار(عليهمالسلام) درباره خداشناسي و مباحث توحيدي رسيده است. اين بيانات بلند و مخصوصاً بيانات عميق اميرِ بيان(عليهالسلام) در نهجالبلاغه[1] و غير آن، از چنان اوج و عظمتي برخوردار است كه اگر ائمه(عليهمالسلام) نميبودند، اين معارف بلند، هرگز شكار كسي نميشد و جامعه بشري، نه تنها توان پشت سرگذاشتن كلاسهاي آغازينِ توحيد را نداشت، بلكه از جهل مركّبِ خويش نيز خارج نميشد و نميتوانست بفهمد كه چنين معارف عميقي وجود دارد :
تسنیم(گردان قم) نشریه هادی شماره 87
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 09 بهمن 1395
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1077
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
اِنَّ الَّذينَ كَفَروا لَن تُغنِي عَنهُم اَموالُهُم ولااَولادُهُم مِنَ اللهِ شَيْئاً وأُولئِكَ هُم وقودُ النّار (10)
كافران به جاي اعتقاد و اعتماد به خدا اموال و اولادشان را مايه دلگرمي خويش و خود را از خدا و دستاورد وحي بينياز ميپندارند و خداي سبحان، سستي اين پندار را گوشزد ميفرمايد تا اتمام حجّتي بر كافران باشد و برخي از اهل ايمان را كه مرعوب ثروت و نيروي انساني آنان ميشدند، به اين اصل اساسي آگاه سازد كه داراييها و فرزندان كافران در برابر اراده خلل ناپذير ذات اقدس پروردگار هرگز نميتواند از كارشان گره بگشايد و آنان در عذاب دردناك فقر و دوري از رحمت خداوندي ميسوزند و آتشزنه يا آتشگيره دوزخاند.
سلام علی آل یاسین..! (272)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 08 بهمن 1395
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1128
مقدمه نشریه هادی 87
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...
والمخلصين في توحيد الله؛
و مخلصان در توحيد خدا
اخلاص در توحيد
سلام علی آل یاسین...!(271)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 27 آذر 1395
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1118
مقدمه نشریه هادی شماره 86
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...
والمخلصين في توحيد الله؛
و مخلصان در توحيد خدا
فطري بودن توحيد
تسنیم قم نشریه هادی شماره 86
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 26 آذر 1395
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1032
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
رَبَّنا لاتُزِغ قُلوبَنا بَعدَ اِذ هَدَيتَنا وهَب لَنا مِن لَدُنكَ رَحمَةً اِنَّكَ اَنتَ الوَهّاب (8)
رَبَّنا اِنَّكَ جامِعُ النّاسِ لِيَومٍ لارَيبَ فيهِ اِنَّ اللهَ لايُخلِفُ الميعاد (9)
راسخان در علم كه همواره به ياد قيامتاند، از آن جهت كه لبيب و متذكّرند، همه نعمتها را حدوثاً و بقائاً از خداي سبحان ميدانند و به خوبي خطر فتنهجويي را ميفهمند و براي رهايي از خطر انحراف دل كه بيماردلان بدان مبتلا شدهاند، در دعا و تضرّع به درگاه خداوند ميگويند: رَبَّنا لاتُزِغ قُلوبَنا ، حقشناسي و امتنان آنان نيز چنان است كه نميگويند ما خود مهتدي شديم، بلكه ميگويند كه خدا ما را هدايت كرد و ميخواهند بر هدايتشان بيفزايد آنان همواره خداوند را به عنوان گردآورنده مردم براي معاد ميستايند و باور دارند كه خداوند هرگز خلف وعده نخواهد كرد.
مفردات