مقالات
سلام علی آل یاسین...(301)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 03 بهمن 1398
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 737
مقدمه نشريه هادي شماره 114
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...
أشهدُ أنّ لا إله إلاّ الله وحده لاشريك له كما شهد الله لنفسه و شهدت له ملائكته وأولو العلم من خلقه لا إله إلاّ هو العزيز الحكيم؛
چگونگي شهادت ملائكه
سلام علی آل یاسین...(300)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 02 دی 1398
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 660
مقذمه نشریه هادی شماره 113
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و
...
أشهدُ أنّ لا إله إلاّ الله وحده لاشريك له ….
معناي عينيت ذات با صفات
سلام علی آل یاسین...(299)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 13 آبان 1398
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 664
مقدمه نشریه هادی شماره 112
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و
...
أشهدُ أنّ لا إله إلاّ الله وحده لاشريك له كما شهد الله لنفسه و شهدت له ملائكته وأولو العلم من خلقه لا إله إلاّ هو العزيز الحكيم؛
.....
صفات ثبوتي و سلبي
سلام علی آل یاسین...(298)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 07 مهر 1398
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 696
مقدمه نشریه هادی شماره 111
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و
...
أشهدُ أنّ لا إله إلاّ الله وحده لاشريك له كما شهد الله لنفسه و شهدت له ملائكته وأولو العلم من خلقه لا إله إلاّ هو العزيز الحكيم؛
....
. توقيفيت اسماي الهي
سلام علی آل یاسین...(297)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 05 شهریور 1398
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 688
مقدمه نشریه هادی شماره 110
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و
...
أشهدُ أنّ لا إله إلاّ الله وحده لاشريك له كما شهد الله لنفسه و شهدت له ملائكته وأولو العلم من خلقه لا إله إلاّ هو العزيز الحكيم؛
....
. معناي «كما
از آنچه در تفسير وحدت و تبيين نفي شريك بهطور مطلق بيان شد، معلوم گشت كه هيچ ذات، فعل و اثري نميتواند شريك و همانند ذات، وصف، فعل و اثر خداي سبحان باشد. بنابراين، معناي «كما» در «كما شهد الله لنفسه» تشبيه ومانند آن نيست تا شهادت توحيدي بنده مماثل، مشابه ومساوي شهادت توحيدي خداوند باشد؛ زيرا هيچ مظهري كه عين ربط، فقر وقصور است، شبيه ظاهري كه عين استقلال، غنا وتمام است، نخواهد بود. البته نسبت به جملههاي بعدي ميتواند به عنوان تشابه، تماثل يا تساوي باشد و چون حرف عطف به منزله تكرار كلمه «كما» است، لذا ميتوان از جمله «كما شهد الله لنفسه» يك معنا واز جمله «و[كما] شهدت له ملائكته... » معناي ديگر اراده نمود! چنانكه ميتواند نظير «لا أُحصي ثناءً عَلَيك أنت كما أثنَيت علي نفسك» باشد؛ يعني من قادر نيستم تو را ثنا گويم؛ تو آن چناني كه خودت را ثنا گفتي وميگويي.
سلام علی آل یاسین...(294)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 27 فروردين 1398
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 653
مقدمه نشریه هادی شماره 107
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و
...
أشهدُ أنّ لا إله إلاّ الله وحده لاشريك له كما شهد الله لنفسه و شهدت له ملائكته وأولو العلم من خلقه لا إله إلاّ هو العزيز الحكيم؛؛
....
شهادت «اللَّه» بر الوهيت
سلام علی آل یاسین...(293)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 06 اسفند 1397
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 683
مقدمه نشریه هادی شماره 106
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه
....
أشهدُ أنّ لا إله إلاّ الله وحده لاشريك له كما شهد الله لنفسه و شهدت له ملائكته وأولو العلم من خلقه لا إله إلاّ هو العزيز الحكيم؛
شهادت ميدهم كه جز خداي يگانه، معبود ديگري نيست، بيهمتايي كه شريكي براي او وجود ندارد، همان گونه كه ذات اقدس او شهادت ميدهد و همان گونه كه ملائكه او و دانشپيشگان از مخلوقاتش شهادت ميدهند. معبودي غير از او كه توانا و حكيم است، وجود ندارد.
سلام علی آل یاسین...(292)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 24 دی 1397
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 686
مقذمه نشریه هادی شماره 105
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و
...
وبرهانِه ورحمته الله و بركاته؛
و دليل روشن او
اصل واژه «بره» به معناي سفيد شدن و روشن گشتن است. بر اين اساس، برهان به معناي بيان حجّت و توضيح دادن آن است.سرّ اين نامگذاري آن است كه مدّعاي مستدل را روشن ميكند. راغب اصفهاني مؤكّدترين و محكمترين دليل را برهان ميداند و معتقد است كه برهان، همواره و ناگزير مقتضي صدق و درستي مدّعاست.
مظاهر برهان
يكي از اسماي حسناي الهي «برهان» است: «يا ديّان يا برهان يا سلطان... »كه از اسماي فعلي او شمرده ميشود. برخي در توجيه اين نامگذاري گفتهاند: برهان به معناي حجّت است و چون ذات اقدس الهي لحظه به لحظه، بر ربوبيت خويش اقامه حجت ميكند، اسم «برهان» بر او اطلاق شده است.آن گاه به ذكر روايتي از امام صادق(عليهالسلام) پرداخته كه آن حضرت در مناظره خود با ماترياليست عصر خويش، عبدالكريم بن ابيالعوجاءكه گفته بود، خدا از ما پوشيده است و ما او را نميبينيم، به موارد متعددي از قدرتنمايي خدا اشاره كرده است؛ به گونهاي كه ابن ابي العوجاء گفت: گمان ميكردم كه ? خدا بين من و او ظاهر ميشود.[ شرح الاسماء الحسني، ص 62، به نقل از كافي، ج1، ص75]
اسماي فعلي الهي براي ظهور و تجلّي كردن، مظهر طلب ميكنند و چون ائمه اطهار(عليهمالسلام) مظاهر اسماي الهي هستند، اسم «برهان» بر آنها نيز اطلاق ميشود
سلام علی آل یاسین...(291)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 11 آذر 1397
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 662
مقدمه نشریه هادی شماره 104
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و
...
ونورِه؛
...
اشارات
محجوبان از نور
نور عامّ الهي به اراده خود خداوند وابسته است و كسي اختياري در اين زمينه ندارد. اراده و مشيّت الهي به هر چيز كه تعلّق گرفت از اين نور عام بهره ميگيرد و پا به عرصه وجود ميگذارد. سرّش آن است كه قبل از تجلّي اين نور، چيزي وجود ندارد تا اختياري از خود داشته باشد. اما نور خاص، چون پس از ايجاد اشيا تعلّق ميگيرد، به حُسن انتخاب يا سوء اختيار افراد وابسته است؛ يعني هر كس كه بخواهد از اين نور بهرهمند گردد، بايد خود را در معرض آن قرار دهد و زمينه آن را در خود ايجاد كند و اگر در معرض آن قرار نگيرد، مانند كسي است كه با ايجاد مانع يا پردهنشيني، خود را از پرتوافشاني خورشيد محروم كند؛ وگرنه خورشيد از پرتوافشاني باز نميايستد.