مقالات
معرفت شناسی در قرآن (نشریه 60)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 09 خرداد 1393
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 982
بسم الله الرحمن الرحیم
معرفت شناسی در قرآن : فصل هفتم ( طرح مساله معرفت در آیات قرآن )
طرح مسأله معرفت در قرآن کریم
در قرآن کریم به تفصیل درباره شناخت و ارکان آن یعنی معلم ، عالم ، علم و معلوم و همچنین در باره شرایط ، وسایل ، ابزار ، موانع و حجاب های شناخت سخن به میان آمده است.
در بسیاری از آیات به حقایق خارجی که می توانند معلوم انسان واقع شوند اشاره شده است ، مانند خداوند سبحان ، آسمان ها و زمین ، فرشتگان ، وحی ، غیب و شهادت ، قیامت و برزخ ،دین و دنیا ، بهشت و جهنم ، پاداش و کیفر. در بسیاری از آیات دیگر به غیر واقعی بودن و بطلان اوهام و خیالات بت پرستان و یا اهدافی را که آنها دنبال می کنند تصریح شده است.
انسان و ارتباط او با خارج که از طریق حس ، عقل و شهود قلبی حاصل می شود و آنچه میزان و معیار برای شناخت آدمی است از موضوعات دیگری است که در قرآن کریم مطرح شده است.
در قرآن کریم ، علاوه بر تصدیق به ارکان شناخت یعنی معلوم ، عالم ، علم و معلم از خداوند سبحان به عنوان آفریننده آنها و نیز معلم اول و بالذات و تعلیم دهنده ای که به تدبیر ربوبی خود ، پیوند بین عالم و علم را تامین می کند یاد شده است.
امور یاد شده به همراه برخی دیگر از مسائل ، رئوس و اصول مبحث قرآنی معرفت است که در طی چند فصل مطرح و مبرهن می گردد.
تفسیر انسان به انسان (نشریه 59)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 17 ارديبهشت 1393
- نوشته شده توسط محمدرضا الله بیگی
- بازدید: 1470
به نام خدا
قلمرو تواناییهای انسان
شناسایی قلمرو توانایی انسان مانند شناخت نهاد انسان و پیوند عالم و انسان دو راه دارد:
برهان عقلی کامل: متکی به ضروریات، اولیات، بدیهات
دلیل نقلی معتبر: وابسته به وحی و الهام
درباره قلمرو توانایی انسان به دو بحث استعمار و تسخیر می توان استدلال کرد:
کار اصلی ما از بین بردن نظام شاهنشاهی درون است
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 16 ارديبهشت 1393
- نوشته شده توسط فرزاد
- بازدید: 1204
بسم الله الرحمن الرحیم
ماه رجب, ماه درخواست ظرفيت است, درست است كه بعضي از كارهاي بدي كه كرديم از ما ظرفيت را گرفته است; ولي ظرفيتده همچنان بخشنده است, اولاً از او ظرفيت طلب كنيد, استحقاق طلب كنيم, لياقت طلب كنيم, ثانياً از حضرت مسئلت كنيم كه به اين ظرفيت, پاسخ مثبت بدهد, مظروف را عطا كند.
دادِ او را قابليّت شرط نيست٭٭٭ بلكه شرط قابليّت دادِ اوست
خدا دوتا كار ميكند: اول ظرف ميدهد بعد مظروف عطا ميكند.
...
تفسیر شریف تسنیم
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 15 ارديبهشت 1393
- نوشته شده توسط میثم
- بازدید: 1190
آیه 2، الحمد لله رب العالمين
گزيده تفسير
ستايش هر ستايشگرى، در برابر هر كمال و جمالى، در حقيقت حمد خداست و جز او هيچ كس سزاوار ستايش نيست. خداى سبحان رب هر عالم است و آن را به سوى كمال مناسبش سوق مى دهد و عالم چيزى است كه به وسيله آن علم حاصل شود (ما يعلم به) و چون در جهان هستى هر موجودى نشانه خداوند است، پس هر موجودى در حد خود يك عالم است و با ربوبيت خداى سبحان به سوى كمال خود پيش مى رود. اين كريمه جامعترين تعبير از حمد خداست و با تبيين الوهيت و ربوبيت انحصارى خداوند، مفيد اختصاص حمد به اوست؛ خدايى كه همه كمالات را دارد (الله) و پروراننده همه چيز است (رب العالمين)، شايسته ستايش است و چون ستايش در برابر بخشش كمال و جمال است و اين نيز در انحصار خداست، پس حمد ويژه اوست و خداوند، يگانه محمود است.خداى سبحان نه تنها يگانه محمود، كه يگانه حامد نيز هست؛ زيرا حمد حقيقى بدون شناخت ولى نعمت و همه كمالات و نعمتهاى او ميسور نيست و غير خدا چنين شناختى ندارد.
منطق جنون
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 22 فروردين 1393
- نوشته شده توسط میثم
- بازدید: 1112
پس از قرنها در عصر جاهلیت مدرن، چشمهای ما به دو چشم ابر مردی نگریست که ید بیضای موسوی داشت و دم مسیحایی و ابهت ابراهیمی...
خمینی عزیز ما، عصاره انسانهای الهی بود و در عصری که مهر خاتمیت بر امتداد نبوت نواخته اند، او بانگ بر آورد و شیفتگان وصال را به «شراباً طهورایی» بشارت داد که نوشندگانش را نه به «جنت المأوی»، که به «لاهوت» میرساند.
نوای دلنشین خمینی، صلای فطرت زلال بنی آدم بود، که از فراز ذروه کرامت و انسانیت، بر اعماق دره ظلمت و جهل بشری ترنّم وصل بارید و گمگشتگان آخرین مراتب هبوط را از اسفل سافلین خودپرستی به اعلی علیین رهنمون ساخت.
... و اینچنین بود که فطرتهای پاک، شب پره وار، بر گرد تلألؤ آن مهر فروزان به طواف آمدند.
سیر فلسفه
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 17 اسفند 1392
- نوشته شده توسط محمد علی صدری
- بازدید: 1227
بسم الله الرّحمن الرّحیم
نام سیر : فلسفه سرپرست سیر: محمد علی صدری
تعریف:
" شبهات زیاد است. شما اگر در میان جوانان بروید، مىبینید جوان خوبِ ما هم گاهى در ذهنش شبهه وجود دارد. ایرادى هم ندارد؛ شبهه به ذهن همه مىآید؛ نباید به جوان ایراد گرفت كه تو چرا شبهه دارى. وقتى ذهن فعال و كارگر شد، شبهه به ذهن مىآید چالش عمدهى امروز شما این است.... .كسى مثل مرحوم علامهى طباطبایى (رضواناللَّهتعالىعلیه) در حوزهى علمیهى قم پیدا شد؛ ایشان، هم فقیه بود و هم اصولى؛ هم مىتوانست درس خارج فقهِ مفصلى بدهد؛ هم مىتوانست درس خارجِ اصول مفصلى ترتیب دهد و فضلا را جمع كند؛ اما او به كارى پرداخت كه آن روز آن را لازم مىدانست بعد هم حوادث و وقایع شهادت داد بر اینكه اینها لازم است. او گفت من مىبینم كه دارند تفكرات و فلسفهى كاذب ماركسیستى را در ذهنها جا مىدهند؛ نمىشود با توضیحالمسائل اینها را پاسخ دهیم؛ توضیحالمسائل جاى خودش را دارد؛ جواب این شبههها را با چیز دیگرى باید داد ایشان «اصول فلسفه و روش رئالیسم» را نوشت. یكى از تربیتشدههاى او مرحوم شهید مطهرى (رضواناللَّهعلیه) است. كارى كه شهید مطهرى كرد، امروز باید همهى فضلاى جوان درصدد باشند خود را براى آن آماده كنند؛ و اگر آماده هستند، اقدام كنند."(از بیانات مقام معظم رهبری)
آری اهمیت فلسفه حقیقی به همان اندازهی اهمیت اندیشیدن و درست اندیشیدن در زندگانی انسان است، فلسفه یعنی جهانبینی، یعنی اینکه چه هست و چه نیست. فلسفه از «بود و نبود» خبر میدهدو...
وآدمی كه از سویی پیوسته دستخوش تمایلات پنهان خود است و از سوی دیگر زیر تأثیر گفته ها و شنیده های گوناگون، برایش اهمیت روكردن به اندیشیدن خردمندانه و جستجوی اصول داوری درست ـ كه معنای حقیقی فلسفه است ـ آشكار می گردد و بروشنی دیده می شود كه اگر خرد مزین شده به حکمت ناب بكار نیاید نه تنها جهل آدمی و انگیزه های حیوانی، بلكه چه بسا توانایی های برتر آدمی ـ از احساسات گرفته تا هوش ـ نیز می توانند به راحتی مایهی تباهی و گمراهی شوند.
واز آن سو تفكر سیری ناپذیر آدمی که همواره در حال تكاپو می باشد می تواند با توجه به بهره گیری از میانی ناب فلسفه اسلامی و به خصوص حکمت متعالیه (مانند کار مهمی که مرحوم صدرالمتألهین برای ما انجام میدهد که در جهانبینی برهان را با عرفان در خدمت قرآن قرار میدهد، و تاکید می کند که در برهان باید قضایای مبیّن به بیّن ختم شود، یعنی تا مسائل نظری به بیّن ختم نشود مفید یقین نیست. در شهود هم این چنین است، تا شهود شاهدان به کشف معصوم که منزه از هر خطا و آسیب است ختم نشود سودمند نیست، به همین جهت است که در اسفار دارند که: قول معصوم، میتواند حد وسط قرارگیرد. وقتی حد وسط قرار گرفت صبغهی برهانی پیدا میکند) در عرصه های مختلف به جولان درآمده و به برکت فلسفه ناب فرآورده های سالمی را مانند «فلسفهی علم»، «فلسفهی دین»، «فلسفهی اخلاق»، «معرفت شناسی»، «فلسفهی تعلیم و تربیت»، «هستی شناسی» و … بوجود آورد؛ انشاالله تعالی
هدف: رهرو آن است که پیوسته و آرام رود.....
تفسیر انسان به انسان (نشریه هادی شماره 57)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 30 دی 1392
- نوشته شده توسط محمدرضا الله بیگی
- بازدید: 1285
به نام خدا
سلام
به خدا تقصیر من نبود، من پری شب، همه ی بچه هامونا زنگ کش کردم، مطلباشونا گرفتم، ویرایش کردم، زدم رو سایت، امشب اومدم، دیدم، هی زور زدم، چیزی ندیدم!!
گفتار چهارم. ساختارهای وجودی انسان
در گفتار قبل با فطرت و طبیعت آشنا شدیم، حال برای این که بتوان طبیعت نازل انسان را پیرو فطرت عالی او قرار داد و از کیفیت این کار آگاه شد، نخست باید سازمان وجودی انسان را که چند ساختار دارد، شناسایی کرد و در هر یک از ساختارهای وجود، قوای طبیعی و فطری او را شناخت، تا چگونگی ائتمام طبیعت به فطرت روشن شود.
پیش نویس برنامه سیرهای هیأت
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 30 دی 1392
- نوشته شده توسط محمدرضا الله بیگی
- بازدید: 1226
به نام خدا
با سلام
بنده به عنوان یکی از مدیران سایت بابت اشکال به وجود آمده عذرخواهی می کنم. ما پری شب مطلب انسان به انسانا زدیم حالا که اومدم مطلب احسانا بزنم، با کمال تعجب می بینم نمی بینم!!
البته اگه فکر کردین در سدد رفع این مشکل هستیم، شدیداً در اشتباهید!! با اوضاع تحریم ها، تا اجرایی نشدن کامل توافق نامه ژنو، از داشتن سایت سالم معذوریم!
و اما بعد ...
جناب شاه داماد، سید احسان بدخشیان، عنایت فرمودن این فایل را آماده کردن و به علت مهمونی پشت پای عقد!! زدنش روی سایت را به بنده سپردن که البته اگر خودشون زده بودن زودتر می شد، چون فکر کنم دیگه حالا مهمونیشون تموم شده!! مملکته ما داریم؟!! بی نظمی بیداد می کنه!! البته چاره ای نیست، تحریمیم! انگاری آمریکا از "هیچ" در اومده و داره یه غلطایی می کنه!!
آقا ول کن این حرفا را، فعلاً تدبیر و امیدا بچسب و اینا دانلود کن.
ولایت فقیه
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 30 دی 1392
- نوشته شده توسط سید عمران امامی
- بازدید: 1206
آقا من معذرت می خوام دیر شد
شنبه شب آماده بود متاسفانه گزینه ی ورود رفته
به نام خدا
فصل چهارم: «ولایت فقیه یا وکالت فقیه»
از آن جا که برخی در «ولایت» داشتن فقیه جامع الشرایط تشکیک کرده و قائل به «وکالت فقیه» شده اند؛ تفاوت این دو بررسی می شود: