مقالات
تفسیر انسان به انسان(نشریه شماره 73)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 10 شهریور 1394
- نوشته شده توسط محسن رزم جو
- بازدید: 1158
به نام خدا
تفسیر متشابهات عملی به محکمات عملی
قبول و نكول در عرصه انتخاب و اختيار
اعمال انسان جوانحي يا جوارحي است و عمل جوانحي، مقدّم بر عمل جوارحي است. خداوند علومي را در فطرت انسان نهادينه ساخته و قدرت كسب علوم و دانشهاي ديگر را نيز به او عنايت كرده و در مرحله قبول و نكول اين علوم، به انسان قدرت انتخاب داده وهمچنين تمايلات و تنفّراتي را در فطرت و طبيعت انسان به وديعه نهاده و باز هم در مرحله پذيرش و ردّ آن، قدرت گزينش به انسان بخشيده است، بنابراين قبول و نكول درباره بينشها و پذيرش و رد نسبت به تمايلات فطري و طبيعي، در محدوده انتخاب و اختيار انسان است و اين همان عمل جوانحي يا قلبي است كه مقدمهاي براي عمل جوارحي است؛ يعني قواي عامله انسان براساس همين قبول و نكولي كه در محدوده انتخاب و اختيار خويش و در حيطه علوم و تمايلات دارد، دستورهايي هماهنگ با آنها را براي اعضا و جوارح ميفرستد و عمل بيروني انجام ميپذيرد.
تفسیر انسان به انسان
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 10 شهریور 1394
- نوشته شده توسط محسن رزم جو
- بازدید: 1079
به نام خدا
تفسیر انسان به انسان شماره 73
قبول و نكول در عرصه انتخاب و اختيار
اعمال انسان جوانحي يا جوارحي است و عمل جوانحي، مقدّم بر عمل جوارحي است. خداوند علومي را در فطرت انسان نهادينه ساخته و قدرت كسب علوم و دانشهاي ديگر را نيز به او عنايت كرده و در مرحله قبول و نكول اين علوم، به انسان قدرت انتخاب داده و
همچنين تمايلات و تنفّراتي را در فطرت و طبيعت انسان به وديعه نهاده و باز هم در مرحله پذيرش و ردّ آن، قدرت گزينش به انسان بخشيده است، بنابراين قبول و نكول درباره بينشها و پذيرش و رد نسبت به تمايلات فطري و طبيعي، در محدوده انتخاب و اختيار انسان است و اين همان عمل جوانحي يا قلبي است كه مقدمهاي براي عمل جوارحي است؛ يعني قواي عامله انسان براساس همين قبول و نكولي كه در محدوده انتخاب و اختيار خويش و در حيطه علوم و تمايلات دارد،
دستورهايي هماهنگ با آنها را براي اعضا و جوارح ميفرستد و عمل بيروني انجام ميپذيرد.
معاد در قرآن
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 10 شهریور 1394
- نوشته شده توسط مهدی جلیلی
- بازدید: 1319
بسم الله الرحمن الرحیم
معناي دنيا و آخرت
واژه دنيا، مؤنث اَدني است. اگر آن را از مادّه «دنيءَ» و «دناءَت» بگيريم به معناي پست تر و خسيس تر است و اگر آن را از ريشه «دنوّ» به حساب آوريم به معناي نزديك تر است. بر اين اساس، همواره واژه دنيا نياز به موصوف يا متعلَق دارد؛ مانند حيات دنيا، عذاب دنيا، سعادت دنيا، گرفتاري دنيا، ثروت دنيا، متاع دنيا، حبّ دنيا، غرور دنيا، جاه دنيا، رياست دنيا.
تفسیر شریف تسنیم(نشریه هادی شماره73)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 08 شهریور 1394
- نوشته شده توسط میثم
- بازدید: 1002
آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون
گزیده تفسیر
قرآن هادی تقواپیشگانی است که به غیب ایمان دارند. این غیب شامل خدای سبحان و اسمای حسنای او، وحی، فرشتگان و معاد است. تقواپیشگان از مرحله لفظ نماز عبور کرده، در وجود خود به حقیقت آن رسیدهاند، و این حقیقت را در جامعه ترویج میدهند. آنان با انفاق آنچه خدا روزیشان کرده، ابتدا رابطه خود با خدا را مستحکم کرده و سپس در سایه آن به استحکام رابطه خود با مردم میپردازند. این انفاق منحصر به مال نبوده و شامل هر رزقی مانند علم، قدرت و ....... است.
پیکر سالم شهید بعد از 16 سال
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 14 مرداد 1394
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1311
«شما میدانید چرا بدن او سالم است؟» گفتم: «از بس ایشان خوب و با خدا بود.» ولی حاج حسین گفت: «راز سالم ماندن ایشان در چهار چیز است: هیچ وقت نماز شب ایشان ترک نمیشد؛ مداومت بر غسل جمعه داشت؛ دائما با وضو بود و اینکه هر وقت زیارت عاشورا خوانده میشد، ما با چفیه هایمان اشکمان را پاک میکردیم ولی ایشان با دست اشکهایش را میگرفت و به بدنش میمالید و جالب اینکه جمعه وقتی برای ما آب میآوردند، ایشان آب را نمیخورد و آن را برای غسل نگه میداشت»
محمد رضا شفیعی در شب عملیات کربلای 4 با اصابت تیر به ناحیه شکم مجروح میشود و چون هم رزمش نتوانسته بود او را به عقب برگرداند، به دست عراقی ها اسیر میشود. یازده روز در اسارت بوده و در نهایت به دلیل جراحتش در زندان به شهادت رسیده و همانجا در کربلا دفنش میکنند
تفسیر انسان به انسان(نشریه هادی شماره های 70 و71 و 72)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 23 تیر 1394
- نوشته شده توسط محسن رزم جو
- بازدید: 1055
گفتار اول. تفسير متشابهات علمي به محكمات علمي
محكمات بُعد بينش، يقين نظري و شهود فطري است و متشابهات آن، شك و ظن است كه بايد به يقين ارجاع شود، تا مطابق با علوم فطري انسان محكم شود و از حكمت نظري گردد و اين همان تفسير انسان به انسان در بُعد بينشي اوست.
عقل نظري در ساحت انديشه و تفكّر انسان نقش آفريني ميكند و در واقع، ظهور حيات متألّهانه در بخش علم است و با مهار حس، خيال و وهم، از ايجاد ناآرامي و آشفتگي فكري و ابتلا به مغالطههاي لفظي، معنوي، ذاتي و عرضي توسط آنها جلوگيري ميكند.
نقد انديشه دكارت در عقل نظري
در نشریه شماره قبل به طور مفصل بحث گردید
تفسیر تسنیم (نشریه هادی شماره های 70، 71 و 72)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 22 تیر 1394
- نوشته شده توسط علی جزینی
- بازدید: 1072
ذَلِکَ الکِتبُ لَا رَیبَ فِیهِ هُدًی لِلمُتقِین
گزیده تفسیر
قرآن کریم جامع ترین کتاب الهی است که همه معارف کتاب های آسمانی پیشین را در بردارد و مهیمن بر همه آن هاست و هیچ شکی در حریم آن راه ندارد؛ زیرا قران حق محض است و زمینه شک آن جاست که حق و باطل به هم آمیخته باشد و حق نمایی باطل، منشا تردید گردد و اما شک منافقان و کافران در دعوی و دعوت قرآن، خواستگاهش قلب بیمار آنان است؛ چنانکه شخص نابینا، بر اثر کوری خود، درباره آفتاب روشن شک می کند.
قرآن کریم مایه هدایت پارسایان است؛ گرچه هدایت تشریعی قرآن (راهنمایی) همگانی است و اختصاص به گروهی خاص ندارد، لیکن هدایت تکوینی آن (راهبری) که در این آیه مطرح است و متاخر از هدایت تشریعی است، ویژه پرهیزکارانی است که سلامت فطرت خود را حفظ کرده باشند و از هدایت تشریعی قرآن نیز بهره مند شده باشند.
کسانی که فطرت خود را در گور هوس ها دفن کرده باشند، از هدایت قرآن بی بهره اند.
معاد در قرآن(نشریه هادی شماره های 70، 71 و 72)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 18 تیر 1394
- نوشته شده توسط مهدی جلیلی
- بازدید: 1277
بسم الله الرحمن الرحیم
امير مؤمنان (عليهالسلام) هر شب پس از فريضه عشا با صداي رسا به نمازگزاران ميفرمود: «تجهّزوا رحمكم اللّه»؛ بار سفر را ببنديد، ره توشه برگيريد، مسافرت نزديك است. ياد مرگ، توشه برگرفتن و استغفار هميشگي داشتن از سفارشها و آموزشهاي قرآن كريم است: (فأنّي لهم إذا جاءتهم ذكراهم فاعلم أنّه لا إله إلّا اللّه و استغفِر لذنبك و للمؤمنين و المؤمنات و اللّه يعلم متقلّبكم و مثواكم).
تفسیر شریف تسنیم (نشریه هادی شماره 69)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 04 خرداد 1394
- نوشته شده توسط علی جزینی
- بازدید: 1310
تفسیر آیه اول:" الم "
در تفسیر حروف مقطعه مفسران دو راه را برگزیده اند:
1- برخی آنرا راز و رمزی بین خدای سبحان و پیامبر اکرم دانسته اند و غیر قابل تفسیر.
2- مانند آیات دیگر میتوان به کنه معرفت آن رسید.
ویژگی های حروف مقطعه
حروف مقطعه دارای ویژگی هایی است از جمله:
1- فقط مختص قرآن است و در تورات و انجیل سابقه ندارد.
2- هم در سور مکی و هم مدنی یافت میشود.
3- برخی سور تک حرفی، در برخی دو حرفی، در برخی سه و یا چهار و یا پنج حرفی میباشد.