مقالات
تفسیر شریف تسنیم(نشریه هادی شماره 79)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 22 اسفند 1394
- نوشته شده توسط میثم
- بازدید: 1116
(وَ مِن الناسِ مَن یَقولُ ءامنا بِاللهِ وَ بِالیَومِ الاخِرِ وَ ما هُم بمؤمِنینَ)(8)
گزیده تفسیر
منافقان که در باطن کافرند، ولی کفر درونی خود را کتمان می کنند، گرچه در برخی احکام با کافران و مشرکان شریکند، لیکن از کافران تبهکارتر و زیانبارترند و از این رو قرآن کریم آنان را بدتر از کافران می داند.
هدف منافقان از اظهار ایمان، جاسوسی برای کافران یا بهره مندی از مزایای اجتماعی بیشتری بود.
تفسیر انسان به انسان (نشریه هادی شماره 78)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 21 اسفند 1394
- نوشته شده توسط محمد مهدی افشاری
- بازدید: 1186
نقش شیطان در مغالطه هویتی
حضرت علی (علیه السلام) درباره نقش شیطان در ایجاد بحران هویت بشر میفرماید: «اتّخذوا الشیطان لأمرهم ملاکاً و اتّخذهم له اشراکاً فباض و فرّخ فی صدورهم و دَبَّ و دَرَج فی حجورهم؛ فنظر بأعینهم و نطق بألسنتهم فرکب بهم الزَلَل و زیّن لهم الخطل ...» (نهج البلاغه، خطبهی 7)؛ یعنی منحرفان شیطان را معیار کار خود گرفتند و شیطان نیز آنها را دام خود قرار داد و در دلهای آنان تخم گذاشت و جوجههای خود را در دامانشان پرورش داد؛ با چشمهای آنان نگریست و با زبانهای آنان سخن گفت، پس با یاری آنها بر مرکب گمراهی سوار شد و کردارهای زشت را در نظرشان زیبا جلوه داد.
تفسیر انسان به انسان (نشریه هادی شماره 77)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 12 بهمن 1394
- نوشته شده توسط محمد مهدی افشاری
- بازدید: 1133
3. مغالطه رفتاري
دانشها و تمايلات انسان، زمينهساز رفتارهاي اوست؛ مثلاً براي نوشتن مقاله يا ارائه مقالتي ميانديشيم و آن را برابر با انديشههايمان عرضه ميكنيم؛ امّا كارهاي روزانه برپايه حبّ و بغض، قهر و مِهر، تولّي و تبرّي و جذب و انزجار است: به چيزي دل ميبنديم و به دنبال آن ميرويم؛ يا از چيزي منزجر ميشويم و به تبع آن، از او چشم ميپوشيم، پس قهر و مِهر رهبري بسياري از كارهايمان را برعهده دارد. در مجموع، قواي بُعد عمل، بينشها و تمايلات يا تنفّراتي را در عرصه انتخاب و اختيار ميپذيرد و براساس آن، خواهان عملي معيّن ميشود، بنابراين مغالطات اين بُعد، يا در مغالطات عاطفي ريشه دارد؛ يا در مغالطات علمي.
تفسیر انسان به انسان (نشریه هادی شماره 76)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 01 دی 1394
- نوشته شده توسط محمد مهدی افشاری
- بازدید: 1127
گفتار چهارم. تفسير حيات متشابه به حيات محكم
آن جانِ ملكوتي و روح «ونَفَختُ فيهِ مِن رُوحي» (سوره ص، آيه 72)، محكمِ اصيلي است كه بايد حيات خويش را به آن عرضه كنيم. علم و عمل انسان و پيوند آن دو با يكديگر، حيات او را شكل ميدهد. هماهنگي حيات اكتسابي با حيات الهي موهبتي، عامل آرامشي عميق و نشاطي حقيقي در وجود انسان است و نبود اين هماهنگي سبب ناآرامي و تشويش است.
اگر حيات اكتسابي انسان با حيات الهي او ناهماهنگ بود، متشابه است و چنانچه هماهنگ بود، محكم است و باز در صورت نخست، حياتْ حيواني است و در صورت دوم، انساني.
بايد توجه شود كه روح منفوخ الهي در طليعه حدوث، به همگان عطا ميشود؛ ليكن برخي آن را كامل كرده و در حفظ طهارت آن ميكوشند و بعضي آن را آلوده و در تدسيس او سعي بليغ ميكنند.
فتامل(20) زیر پوست دانشگاه
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 26 آذر 1394
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1308
هدایت علوی تبار: در فیلم «جویندگان طلا»، ساخته ی چارلی چاپلین، یکی از شخصیت های فیلم که گرسنه است شخصیت دیگر را به شکل مرغ می بیند و می خواهد آن را به چنگ آورد. بر همین قیاس می توان گفت که برخی از اساتید، دانشجو را به شکل کیسه ی پول می بینند که باید به نحوی آن را به دست آورند. این اساتید دانشجو را شکاری در نظر می گیرند که باید به دامش اندازند.
زیر پوست دانشگاه؛
آسیب شناسی عملکرد اساتید در زمینه ی پایان نامه
| هدایت علوی تبار *|
معاد در قرآن
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 25 آبان 1394
- نوشته شده توسط مهدی جلیلی
- بازدید: 1073
باسمه تعالی
معاد در قرآن
دنياي ستوده و نكوهيده
امير مؤمنان (عليهالسلام) شنيد كسي دنيا را نكوهش ميكند. فرمود: چرا دنيا را مذمّت ميكني. تو مجرمي وگرنه دنيا جرمي نكرده. دنيا هر چه در آن است آشكار ساخت و عيبي را كتمان نكرد؛ بيمارستان، گورستان و حوادث سخت و ناگوار را نشان داد. اگر دنيا نشاط و سرورهاي جواني، ثروت، رفاه و مانند آن را نشان ميداد و اندوه و مرگ و بيماري را نشان نميداد خيانت ميكرد، ولي دنيا زشتيها را در كنار زيباييها نشان داد: «أيّها الذّامّ للدّنيا المغترّ بغرورها، المخدوع بأباطيلها، أَتَغْتَرّ بالدّنيا ثم نذمّها؟ أنت المتجرّم عليها، أم هي المتجرّمة عليك؟ متي استهْوَتْكَ أم متي غرّتْكَ؟
تفسیر انسان به انسان (نشریه هادی شماره 75)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 23 آبان 1394
- نوشته شده توسط محسن رزم جو
- بازدید: 1168
جنود عقل (عملی) در روایات
جنود عقل و جهل در روایات بسیاری معرفی شده که غالبا درباره ی شناساندن عقل عملی بوده است؛ مثلا روایت «سماعة بن مهران» از وجود نورانی امام صادق (علیه السلام) ، 75 مورد از جنود عقل و جهل را برشمرده است. برخی از آنها عبارتند از: «خیر» وزیر عقل و «شر» وزیر جهل؛ ایمان و کفر؛ تصدیق و جُحود؛ رجاء و قنوط؛ عدل و جور؛ شکر و کفران؛ طمع (طمع ممدوح) و یاس؛ توکل و حرص؛ رأفت و قَسوت؛ رحمت و غضب؛ علم و جهل؛ فهم و حُمق و ...
تفسیر انسان به انسان (نشریه شماره 74)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 14 مهر 1394
- نوشته شده توسط محسن رزم جو
- بازدید: 1411
به نام خدا
تفسیر انسان به انسان
تفسیر متشابهات عملی به محکمات عملی
پذیرش محکمات علمی
این مطلب در نشریه گذشته بحث شد.
قبول تمايلات فطري و انساني
جهت ديگر عمل دروني، قبول تمايلات فطري يا طبيعي در عرصه گزينش است. انسان از لحاظ فطرت و طبيعت، تهي از جذب و دفع و تمايل و تنفّر نيست؛ ولي خداوند در ورطه قبول و نكولِ اين تمايلات فطري يا طبيعي، او را آزاد آفريده است و او مي تواند براساس (قَد اَفلَحَ مَن زَكّها)[ سوره شمس، آيه 9] تمايلات فطري خويش را برگزيند؛ يا بر محور (وقَد خابَ مَن دَسّها)[ سوره شمس، آيه 10] تمايلات فطري را مقهور هيجانات طبيعي شهوت و غضب و جاه طلبي كند.
مسلماً اگر به اختيار خويش از تمايلات فطري اثر پذيرد و از تمايلات طبيعي (شهوت، غضب و جاه)، تحت امامت حكمت عملي متأثّر شود، اختياري محكم شكل ميگيرد كه زمينه عزمي راستين را فراهم ميآورد.
سلام علی آل یاسین...!(238)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- منتشر شده در 20 شهریور 1394
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1308
بهایی ها درباره امام زمان چه می گویند؟
بررسی مفهوم مهدویت، امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در ادیان آسمانی ازجمله اسلام مطرح شده است. اما در این بین فرقه های ساختگی ازجمله بهاییت سر برآوردند که در این باب مواردی را مطرح و به خورد پیروان خویش دادند.
امام زمان بهائیت کیست؟ و چه رابطه ای با امام زمان شیعه و سنی با این اسم و رسم دارد؟ این مسئله پرسشی که از سوی بسیاری مطرح می وشد، پاسخ در وهله نخست آن است که اعتقاد به امام دوازدهم از اصول عقاید شیعیان است و تمام شیعیان درباره وجود شریف ایشان با استناد به احادیث و تاریخ و برهان های عقلی باور و یقین دارند. فرقة ضاله بهائیت منشعب از بابیت است و بابیت فرزند یکی از جریانات فکری شیعه بنام شیخیه می باشد. در مسلک شیخیه اصلی وجود دارد، مبنی بر اینکه بایستی در هر عصری یک شیعه کامل که از آن به عنوان رکن رابع یاد می شود وجود داشته باشد که رابطه فیض بین امام و امت باشد. سیدعلی محمد باب که جوانی جاه طلب بوده، مدتی در شهر مقدس کربلا در مکتب سید کاظم رشتی رئیس و اعلم علمای مسلک شیخیه تحصیل نموده و بعد از مرگ استاد ادعای رکنیت و ذکریت و مقام موهوم باب امام زمان(ع) نمود. وی در یکی از کتاب هایش می نویسد: