مقالات
سلام علی آل یاسین...(282)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 02 آبان 1396
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 859
مقدمه نشریه هادی شماره 94
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...
أَلسَّلامُ عَلَي الأَئِمَّةِ الدُّعاةِ وَالْقادَةِ الْهُداةِ؛
سلام بر پيشوايان دعوت كننده و رهبران هدايتگر
«أئمه» جمع امام، به معناي پيشوايان است.
«دعاة» جمع داعي، به معناي دعوتكنندگان است
«قادة» جمع قائد، به معناي رهبران است.
«هداة» جمع هادي، به معناي بيانكنندگان راه رشد و راهنمايي كنندگان است.
پيشوايان صالح
تفسیر شریف تسنیم سوره آل عمران (نشریه هادی شماره 93)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 27 شهریور 1396
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1012
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
اَلَّذينَ يَقولونَ رَبَّنا اِنَّنا آمَنّا فَاغفِر لَنا ذُنوبَنا وقِنا عَذابَ النّار (16) الصّابِرينَ والصّادِقينَ والقانِتينَ والمُنفِقينَ والمُستَغفِرينَ بِالاَسحار (17)
..
اشارات و لطایف
سلام علی آل یاسین...!(281)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 24 شهریور 1396
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 872
مقدمه نشریه هادی شماره 93
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...
و عباده المكرمين الّذين لايسبقونه بالقول و هم بأمره يعملون و رحمة الله و بركاته؛
و (شما اي) بندگان كرامت بخشيده شده او، همانان كه سبقت بر او نميگيرند و به فرمان او عمل ميكنند و رحمت خدا و بركات او بر شما باد
.....
راه رسيدن به عبوديت
تسنیم(گردان قم) نشریه هادی شماره 92
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 15 مرداد 1396
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1027
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
اَلَّذينَ يَقولونَ رَبَّنا اِنَّنا آمَنّا فَاغفِر لَنا ذُنوبَنا وقِنا عَذابَ النّار (16) الصّابِرينَ والصّادِقينَ والقانِتينَ والمُنفِقينَ والمُستَغفِرينَ بِالاَسحار (17)
گزيده تفسير
دو آيه مورد بحث بيانگر سيره و اوصاف اهل تقوايند كه در آيه پيشين پاداش اخروي آنان بيان شده است.
آنان همواره و صادقانه ميگويند: خدايا! ما ايمان آورديم، چنانكه به راستي طلب مغفرت ميكنند و نيز با صداقتْ نجات از عذاب الهي را درخواست ميكنند.و جمع بين انفاق و استغفار در سحر بدين معناست كه شب زندهداري، انسان را از رسالت مهم اجتماعي بينياز نميكند واژه «اَسحار» نشان ميدهد كه استغفار در سحر كه از مصاديق آن استغفار در نماز شب است، بايد مستمر باشد تا انسان را در شمار «مستغفران در اَسحار» درآورد.
مفردات
الأسحار:
سلام علی آل یاسین...!(280)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 14 مرداد 1396
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 925
مقدمه نشریه هادی شماره 92
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...
و عباده المكرمين الّذين لايسبقونه بالقول و هم بأمره يعملون و رحمة الله و بركاته؛
و (شما اي) بندگان كرامت بخشيده شده او، همانان كه سبقت بر او نميگيرند و به فرمان او عمل ميكنند و رحمت خدا و بركات او بر شما باد
.....
راه وصول به قرب الهي
سلام علی آل یاسین...!(279)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 23 تیر 1396
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 881
در تشهّد نماز، شهادت به رسالت آن حضرت، پس از شهادت به عبوديت آمده است: «و أشهد أنّ محمداً عبده و رسوله».
(بله)هر كمالي كه در قرآن كريم يا روايات به افراد، اعم از پيامبر و غير پيامبر نسبت داده شده، نخست به جنبه عبوديت آنها نظر بوده است؛ چنان كه ابراهيم(عليهالسلام) با تكيه بر اين مقام، به بالاترين و عظيمترين مقام، يعني امامت رسيد:
سلام علی آل یاسین...!(278)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 02 تیر 1396
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 878
مقدمه نشریه هادی شماره 90 و 91
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...
و عباده المكرمين الّذين لايسبقونه بالقول و هم بأمره يعملون و رحمة الله و بركاته؛
و (شما اي) بندگان كرامت بخشيده شده او، همانان كه سبقت بر او نميگيرند و به فرمان او عمل ميكنند و رحمت خدا و بركات او بر شما باد
.....
جايگاه عبوديّت
گفته شد كه اين جمله، برگرفته از آيهاي است كه خداوند در آن، فرشتگان را وصف ميكند. آن آيه چنين است: و قالوا اتّخذ الرحمن ولداً سبحانه بل عباد مكرمون لايسبقونه بالقول و هم بأمره يعملون.[ سوره انبياء، آيات 26 ـ 27.]
بنابراين، آنچه درباره فرشتگان مطرح است، هم نفي فرزندي خدا و هم اثبات عبوديت محض براي آنان در برابر خداي سبحان است. اينكه در آيه بعد و بسياري از آيات ميفرمايد: فرشتگان، بدون اذن خدا از كسي شفاعت نميكنند: (لايشفعون إلاّلمن ارتضي)[2]، سرّش همين عبوديت محض آنان است؛ چون «عبد محض»، بدون دستور يا اذن مولا كاري ندارد؛ نه تنها آنچه در اختيار دارد، از آنِ مولاست، بلكه هر فعل و سكون او نيز در اختيار وي است.
در اينجا دو سؤال طرح ميشود:
سلام علی آل یاسین...!(277)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 05 خرداد 1396
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 895
حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه)، عامل تحقّق دين خدا
يكي از معاني ظهور (يا لازم معناي آن)، غلبه و پيروزي است؛ چه اينكه يكي از بارزترين مصداقهاي امر خدا همان دين الهي است. آنچه انگيزه نهايي بعثت پيامبران است، همانا پيروزي دين خدا بر تمام مكتبهاي باطل يا منسوخ است: ليظهره علي الدّين كلّه[ سوره توبه، آيه 33.] و
سلام علی آل یاسین...!(276)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 29 ارديبهشت 1396
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 910
آشكاركنندگان فرمانهاي الهي
مشيّت الهي با فرمانهاي او محقّق ميشود. فرمان خدا يا به صورت تكوين است يا به صورت تشريع. هر يك از اين دو، گاهي به صورت امر است و گاهي به صورت نهي. هنگامي كه فرمان تكويني صادر ميشود، مورد آن، بدون كم و كاست تحقّق مييابد، اما در فرمانهاي تشريعي، با توجه به اينكه بين اراده الهي و تحقّق مراد در خارج، اراده عبد فاصله است و به اصطلاح، شخص مأمور بايد با اختيار خود، آن كار را انجام دهد، امكان تخلّف در آن وجود دارد.
اوامر و نواهي تشريعي الهي بهوسيله سفيران او، يعني پيامبران(عليهمالسلام) براي بندگان خدا روشن ميشود و پس از آنان، جانشينانشان اين مهم را بر عهده ميگيرند. ازاينرو پيامبران و جانشينان آنها، مظهر امر هدايت كننده خدا هستند.