فتامل(22)، بمناسبت اجرای برحام و حاشیه اندر حاشیه هایش
- توضیحات
- دسته: اخبار ايران
- تاریخ ایجاد در 23 دی 1394
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 13187
با سلام متن زیر ابندا در رابطه با در نظر داشتن 3 اصل آمریکایی در هنگام مداکرات می باشد و سپس قسمتی از صحبت های امروز (چهارشنبه 23 دی ماه نود و چهار) آقای عراقچی برایتان انتخاب شده است:
به گزارش «تابناک»، رضا نصری، حقوقدان بین المللی و عضو مؤسسه مطالعات عالی بین المللی ژنو در مطلبی با توجه به اقدامات اخیر کنگره در کارشکنی در توافق هستهای و نیز فضای انتخاباتی آمریکا، مطلبی در مورد رفتارشناسی بازیگران سیاسی این کشور نوشته به طرح این سؤال پرداخته که چگونه مخالفان توافق هسته ای، افکار عمومی آمریکا را با خود همسو می کنند.
در این مطلب آمده است:
سلام علی آل یاسین...!(247)
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 18 دی 1394
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1117
اهمیت صلوات تمام
طلحةبن عبيدالله از پيغمبراكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) پرسيد: چگونه بر تو صلوات بفرستيم؟ حضرت فرمود: بگو «أللّهمّ صلّ عليمحمد و علي آل محمد كما صلّيت علي إبراهيم و آل إبراهيم، إنّك حميد مجيد».[ الدرّالمنثور، ج6، ص648.] جلالالدينسيوطي چندين روايت ديگر ذكر كرده كه در آنها آمده است: پيغمبراكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) هنگام تعليم كيفيت صلوات، صلوات بر آل را نيز اضافه كردند. ديگر مفسّران و محدّثان اهل سنّت نيز اين روايات را نقل كردهاند.
حتي در برخي روايات آمده است كه پيغمبراكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) از صلواتي كه در آن از آل آن حضرت ياد نشده باشد، به عنوان صلوات ناقص و بريده و بينتيجه ياد كردند. عالم بزرگ اهل سنّت، ابن حجر عسقلاني از پيامبراكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) نقل كرده است:
فتامل(21)، برخورد محتاطانه
- توضیحات
- دسته: اخبار جهان
- تاریخ ایجاد در 17 دی 1394
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 15178
جامعه و نظام سعودی به واقع پیچیده و ناشناخته است. حتی نزدیکان و متحدان منطقهای و غربی او به درستی این کشور را نمیشناسند و خود نیز بدان معترفند. رابطه دوجانبه ما به سطحی بحرانی رسیده است. مساله صرف قطع رابطه نیست. این حادثه در سالهای اخیر با کشورهای مختلفی تجربه شده است، از مغرب گرفته تا سنگال و الجزایر. در آن موارد رابطه راکد میماند، اما در اینجا مساله توقف رابطه نیست، تخریب مداوم است؛ لذا باید چارهای اندیشید و به دور از احساسات و افراط و تفریط و چنانکه گفتیم فراموش نکرد که با جامعهای پیچیده مواجه هستیم و این ایجاب میکند با احتیاط بیشتری عمل کنیم. ذیلاً به اجمال به برخی از نکات اشارت میرود:
سلام علی آل یاسین...!(246)
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 10 دی 1394
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1055
امام، ميزان رضايت الهي
امام وسيله رسيدن به رضوان الهي است. اين راه با تبعيت از اوامر و نواهي آنان، به روي انسان گشوده ميشود. سيّد ساجدان و زينت عابدان(عليهالسلام) در دعاي عرفه به درگاه الهي عرضه ميدارد:
خدايا! تو گاهگاهي دينت را به وسيله امامي كه او را عَلَم هدايت براي بندگان خود و منار معرفت در بلاد خويش قرار دادي، تأييد ميكني. البته بعد از آنكه رشته توسّل به او را به رشته خود وصل كردي، او را وسيله رسيدن به رضوان خويش قرار دادي، طاعت او را واجب كردي و از معصيتش برحذر داشتي، به فرمانبرداري از او امر كردي و از ارتكاب نهي او بازداشتي، از پيشدستي و نيز تأخّر از او نهي كردي (همراهي با او را لازم دانستي): «اللّهمّ إنّك أيّدت دينك في كلّ أوان بإمام أقمته عَلَماً لعبادك و مناراً في بلادك بعد أن وصلت حبله بحبلك و جعلته الذريعة إلي رضوانك و افترضت طاعته و حذّرت معصيته و أمرت بامتثال أوامره و الإنتهاء عند نهيه و ألاّ يتقدّمه متقدّم و لايتأخّر عنه متأخّر».[ صحيفه سجاديه، دعاي 47 (دعاي روز عرفه).]
برگرفته از نشریه هادی شماره 76
تفسیر انسان به انسان (نشریه هادی شماره 76)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 01 دی 1394
- نوشته شده توسط محمد مهدی افشاری
- بازدید: 1127
گفتار چهارم. تفسير حيات متشابه به حيات محكم
آن جانِ ملكوتي و روح «ونَفَختُ فيهِ مِن رُوحي» (سوره ص، آيه 72)، محكمِ اصيلي است كه بايد حيات خويش را به آن عرضه كنيم. علم و عمل انسان و پيوند آن دو با يكديگر، حيات او را شكل ميدهد. هماهنگي حيات اكتسابي با حيات الهي موهبتي، عامل آرامشي عميق و نشاطي حقيقي در وجود انسان است و نبود اين هماهنگي سبب ناآرامي و تشويش است.
اگر حيات اكتسابي انسان با حيات الهي او ناهماهنگ بود، متشابه است و چنانچه هماهنگ بود، محكم است و باز در صورت نخست، حياتْ حيواني است و در صورت دوم، انساني.
بايد توجه شود كه روح منفوخ الهي در طليعه حدوث، به همگان عطا ميشود؛ ليكن برخي آن را كامل كرده و در حفظ طهارت آن ميكوشند و بعضي آن را آلوده و در تدسيس او سعي بليغ ميكنند.
سلام علی آل یاسین...!(245)
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 27 آذر 1394
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1222
مقدمه نشریه هادی شماره 76
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...
والأدلاّء علي مرضات الله؛
راهنمايان به رضايت پروردگار
تحصيل رضاي الهي، ميدان وسيعي دارد كه همه انسانها، حتي معصومان(عليهمالسلام) در آن، امكان پيشروي دارند. قرآن كريم، انگيزه حضرت اميرمؤمنان(عليهالسلام) از عمل شجاعانهاش در «ليلةالمبيت» را جلب رضاي خدا ميداند: من الناس من يشري نفسه ابتغاء مرضات الله [سوره بقره، آيه 207.] و اساساً خطّ سيرِ زندگي ائمه اطهار(عليهمالسلام) جز تحصيل رضاي خدا نيست. امام سجاد(عليهالسلام) هنگامي كه به هلال ماه نگاه ميكرد، ميگفت: «...و اجعلنا مِن أرضي من طلع عليه و أزكي من نظر إليه»[ مستدرك الوسائل، ج7، ص440]، و تحصيل رضاي خدا با پيروي از حق، برپاداشتن امور ديني و انجام اعمال صالح ممكن ميشود و هر عمل صالحي، سهمي در اين راه دارد. هر كس كه عمل صالح بيشتري داشته باشد و در احياي دين و امور ديني، تلاش افزونتري كند، سهم بيشتري خواهد داشت. امام سجاد(عليهالسلام) عرضه ميداشت: خدايا! در راه رضاي خود، را به عملي مشغول دار كه با آن، هيچ امري از امور دينت را ترك نكنم: «و استعملني في مرضاتك عملاً لاأترك معه شيئاً من دينك».[ صحيفه سجاديه، دعاي 54.]
فتامل(20) زیر پوست دانشگاه
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 26 آذر 1394
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1308
هدایت علوی تبار: در فیلم «جویندگان طلا»، ساخته ی چارلی چاپلین، یکی از شخصیت های فیلم که گرسنه است شخصیت دیگر را به شکل مرغ می بیند و می خواهد آن را به چنگ آورد. بر همین قیاس می توان گفت که برخی از اساتید، دانشجو را به شکل کیسه ی پول می بینند که باید به نحوی آن را به دست آورند. این اساتید دانشجو را شکاری در نظر می گیرند که باید به دامش اندازند.
زیر پوست دانشگاه؛
آسیب شناسی عملکرد اساتید در زمینه ی پایان نامه
| هدایت علوی تبار *|
سلام علی آل یاسین...!(244)
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 20 آذر 1394
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1057
ممكن است از ظاهر «من اتّبعني» در آيه 108 سوره يوسف استفاده شود كه هر كس از پيغمبراكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) تبعيت كند، شريك دعوت او شمرده ميشود، ليكن با توجه به اينكه دعوت آن حضرت، به توحيد خالص و ايمان محض است و آيه پيش از آيه مزبور، اكثر مدعيان ايمان را گرفتار شرك خفي دانسته: (و ما يؤمن أكثرهم بالله إلاّ و هم مشركون)[ سوره يوسف، آيه 106.]، معلوم ميشود هر مؤمني تابع محض آن حضرت و شريك كامل در دعوت او نيست. شريك كامل در دعوت پيامبراكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) كسي است كه عالم به مقام ربوبي، داراي بصيرت و يقين كامل و نجات يافته از شرك مستور باشد. از اين رو در برخي روايات عنوان تابعان مذكور در اين آيه، بر اميرمؤمنان و ساير ائمه(عليهمالسلام) تطبيق شده است: «ذاك رسولالله صلّيالله عليه و آله و سلّم و أميرالمؤمنين عليهالسلام و الأوصياء من بعدهما».[ تفسير نور الثقلين، ج2، ص476.]
برگرفته از نشریه هادی شماره 75