تفسیر شریف تسنیم2 (نشریه هادی شماره 79)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 11 ارديبهشت 1395
- نوشته شده توسط علی جزینی
- بازدید: 1269
بسم الله الرحمن الرحیم
اِنَّ اللهَ لايَخفي عَلَيهِ شيءٌ فِي الاَرضِ ولافِي السَّماء(5)
گزيده تفسير
مجموع نظام آفرينش، آفريده ذات اقدس خداوند است و تحت سيطره و هيمنه او اداره ميشود و با اراده و مشيّت او استمرار مييابد، بنابراين هرگز چيزي نه در آسمان ميتواند از خداوند پنهان بماند و نه در زمين.
تفسير
تناسب آيات
در آيه پيشين تعليل عذاب كافران با جمله ﴿واللهُ عَزيزٌ ذو انتِقام﴾ بيان شد و اين تعليل به پيوستي نياز داشت كه معنا را كامل كند، زيرا شايد كفر بعضي افراد از ديد عزيز منتقم مخفي بماند و وي از عذاب برهد؛ براي رفع اين احتمال، اين آيه ميفرمايد كه او خدايي است كه اعمال جوارح و جوانح از ديدش پنهان نميماند، چنانكه قيوم بودن مطلق، بيعلم احاطي و اطلاقي مقدور نيست، زيرا موجودي كه بخواهد قوام تمام اشياي سپهري و زميني را اداره كند بايد به همه آنها عالم باشد.
گفتني است كه اين آيه با آيه بعدي نيز مناسب و سرفصلي براي مطالب تازه است.
سلام علی آل یاسین....! (255)
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 06 فروردين 1395
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1060
ذات اقدس الهی بیش از هر موجودی علم به کمالات خود دارد پس بیش از هر موجودی به ذات قدسی خود عشق می ورزد.
و در میان موجودات امکانی هیچ موجودی همتا و همپای ائمه علیهم السلام در میدان معرفت الله نیست، بنابراین هیچ موجودی در میدان محبت و عشق به خدا به درجه آنان نمی رسد به بیان دیگر برای موجودات امکانی شناخت خدا بیش از آن مقدار که ائمه بدان دست یافتند ممکن نیست و بیش از آن مقدار جون مقدور نیست مورد تکلیف هم نیست، بلکه تنها باید اظهار عجز کرد.
بنابراین می توان گفت که ائمه علیهم السلام در باب معرفت الهی البته در حدی که مقدور است به مرحله تام آن رسیده اند. از این رو محبت آنان به محبت خدا تام است و در نتیجه همه اعمالشان از روی عشق و محبت به خداست.
برگرفته از نشریه هادی شماره 78
تفسیر شریف تسنیم2(نشریه هادی شماره 78)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 22 اسفند 1394
- نوشته شده توسط علی جزینی
- بازدید: 1169
سوره آل عمران
پيشگفتار سوره
نام و اوصاف سوره
عنوان «آل عمران» فقط يك بار در قرآن، آن هم در آيه 33 همين سوره به كار رفته است: ﴿اِنَّ اللهَ اصطَفي ءادَمَ ونوحًا وءالَ اِبرهيمَ وءالَ عِمرنَ عَلَي العلَمين﴾. «عمران» از ذرّيه حضرت ابراهيم(عليهالسلام) است؛ ولي اختلاف است كه مراد از آن پدر حضرت مريم(عليهاالسلام) است يا پدر حضرت موسي(عليهالسلام). ظاهراً عمران در اين آيه پدر حضرت مريم(عليهاالسلام) است و آيه ﴿ومَريَمَ ابنَتَ عِمرن﴾ (سوره تحريم، آيه 12) مؤيّد اين ظهور است.
طبق برخي روايات، اين سوره در تورات «طيْبة» ناميده شده است و بعضي مفسران برايش نامهاي ديگري نيز برشمردهاند؛ مانند الأمان، الكنز، المعنية، المجادلة و الاستغفار و زهراوين و اصطفاء.
تفسیر شریف تسنیم(نشریه هادی شماره 79)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 22 اسفند 1394
- نوشته شده توسط میثم
- بازدید: 1116
(وَ مِن الناسِ مَن یَقولُ ءامنا بِاللهِ وَ بِالیَومِ الاخِرِ وَ ما هُم بمؤمِنینَ)(8)
گزیده تفسیر
منافقان که در باطن کافرند، ولی کفر درونی خود را کتمان می کنند، گرچه در برخی احکام با کافران و مشرکان شریکند، لیکن از کافران تبهکارتر و زیانبارترند و از این رو قرآن کریم آنان را بدتر از کافران می داند.
هدف منافقان از اظهار ایمان، جاسوسی برای کافران یا بهره مندی از مزایای اجتماعی بیشتری بود.
سلام علی آل یاسین....! (254)
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 21 اسفند 1394
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1266
مقدمه نشریه هادی شماره 78
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...
والتّامّين في محبّة الله؛
و تمامان در محبّت خدا
«تامّين» جمع «تامّ»، اسم فاعل «تمّ» است. معناي تَمام و كَمال است
.(راجع به مبحث اسم و اسم فاعل در پایان مبحث به طور مختصر توضیحی برای عزیزان آماده شده است)
راغب اصفهاني ميگويد: تمام شدن يك چيز، بدين معناست كه به جايي برسد كه همه اجزاي آن، بدان ملحق شود و احتياج به چيزي ديگر نداشته باشد، در حالي كه ناقص، به اشياي خارج از خودش احتياج دارد اما كمال شيءبه اين است كه به جايي برسد كه غرض از آن حاصل شود
نيز گفتهاند: تمام، غالباً در كمّيات استعمال ميشود و كمال در كيفيات
و اما محبت از ریشه «حبب» و ضد بغض است. در روایات نیز حب و بغض مقابل یکدیگر به کار رفته است: مانند «هل الدین الا الحب و البغض» (بحار، ج 65، ص 63)؛ بنابراین، « تامّين في محبّة الله» به معنای تمامان در دوست داشتن خدا یا تمامان در دوستداری خداست.
راغب اصفهانی می گوید: محبت خدا به بنده اش این است که نعمت خود را بر او نازل کند و محبت بنده به خدا این است که خواستار نزدیک شدن به او باشد.
ریشه محبت
تفسیر انسان به انسان (نشریه هادی شماره 78)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 21 اسفند 1394
- نوشته شده توسط محمد مهدی افشاری
- بازدید: 1186
نقش شیطان در مغالطه هویتی
حضرت علی (علیه السلام) درباره نقش شیطان در ایجاد بحران هویت بشر میفرماید: «اتّخذوا الشیطان لأمرهم ملاکاً و اتّخذهم له اشراکاً فباض و فرّخ فی صدورهم و دَبَّ و دَرَج فی حجورهم؛ فنظر بأعینهم و نطق بألسنتهم فرکب بهم الزَلَل و زیّن لهم الخطل ...» (نهج البلاغه، خطبهی 7)؛ یعنی منحرفان شیطان را معیار کار خود گرفتند و شیطان نیز آنها را دام خود قرار داد و در دلهای آنان تخم گذاشت و جوجههای خود را در دامانشان پرورش داد؛ با چشمهای آنان نگریست و با زبانهای آنان سخن گفت، پس با یاری آنها بر مرکب گمراهی سوار شد و کردارهای زشت را در نظرشان زیبا جلوه داد.
سلام علی آل یاسین....! (253)
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 14 اسفند 1394
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1244
شعبي ميگويد:
روز عيد قرباني، نماز عيد را با حَجّاج بن يوسف ثقفي خواندم. وقتي از نماز برگشتم، مأمور حجّاج به سراغم آمد. هنگامي كه نزد حجّاج رفتم، ديدم سرپا نشسته و آماده حركت است. وقتي مرا ديد، گفت: اي شعبي! امروز روز عيد قربان است و من ميخواهم مردي از اهالي عراق را قرباني كنم. دوست دارم تو نيز همراه ما باشي، سخنش را بشنوي و بداني كه من بيجهت چنين كاري را نميكنم.
گفتم: اي امير! آيا بهتر نيست كه با اقتدا به سنّت رسول خدا(صلّي الله عليه وآله وسلّم) و پيروي از دستور او، حيواني قرباني كني و از آنچه تصميم گرفتهاي منصرف شوي؟
حجّاج گفت: اي شعبي! اگر تو نيز بشنوي آنچه را آن مرد عراقي ميگويد، كار مرا تصديق خواهي كرد؛ زيرا او به خدا و رسولش دروغ ميبندد و شبهه در اسلام داخل ميكند؟
گفتم: آيا امير صلاح ميداند كه مرا از اين همراهي معاف بدارد؟
سلام علی آل یاسین....! (252)
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 30 بهمن 1394
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1082
انسان كامل معصوم ، همه نصابِ اقامه امر و احياي آن را در حدّ ملكه عصمت، به نحو تمام و كمال داراست؛ يعني اگر براي نگهداري و نگهباني امر خدا شرايطي لازم است، همه آن شرايط لازم را انسان كامل به طور كمال، واجد است. اميرمؤمنان(عليهالسلام) براي اقامه امر خدا فضايلي را لازم دانست: «لا يُقيم أمرَ الله سبحانه إلاّ مَن لايُصانع و لا يُضارع و لايتّبع المطامع»[ نهجالبلاغه، حكمت 110.]؛ كسي امر خدا را به پا نميدارد، مگر آنكه اهل ادهان و ايهان و سازش و سهلانگاري در احكام خدا و همسان و هماهنگ باطلگرايان نباشد و نيز پيرو آز و تابع حرص و طمع نباشد. نزاهت مستقرّين در امر خدا از رِجْزِ مُصانعه و رِجْسِ مضارَعه و طمعْ به خوبي معلوم است؛ لذا از آن ذوات قدسي، به عنوان مَلجَأ امر ياد شده است «هُم مَوضِعُ سِرّهِ وَ لَجَأُ أمرِهِ، وَ عَيْبةُ عِلمِهِ و مَوئِلُ حُكمِهِ و كُهُوفُ كُتُبه و جِبالُ دينه... ».[ همان، خطبه 2](ترجمه: عترت پیامبر(صلی الله علیه و آله) جایگاه اسرار خداوندی و پناهگاه فرمان الهی و مخزن علم خدا و مرجع حکم خداوند و نگهبان کتابهای آسمانی و کوههای همیشه استوار دین خدایند....)
برگرفته از مقدمه نشریه هادی شماره 77