حکمت متعالیه استاد یزدان پناه 66
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 20 مرداد 1392
- نوشته شده توسط محسن رزم جو
- بازدید: 1419
فارابی و تحقق فلسفه اسلامی
بحث توحید در فلسفه فارابی
ما در باب تحقیق فلسفهی اسلامی از امکان فلسفهی اسلامی شروع کردیم و میخواستیم که فلسفهای پدید بیاید که هماهنگ با خطوط کلی آموزههای اسلامی که قبلاً برشمردیم باشد. بحث از کندی شروع شد ولی فلسفه ی او را به عنوان آغاز فلسفهی اسلامی ندانستیم. ولی در فارابی عملاً ما با فلسفهی اسلامی روبرو هستیم و خطوط کلی آموزههای اسلامی را رعایت کرده و سعی نموده که آموزههای اسلامی را به کار بندد و گزارههای معرفتی و اعتقادی دین را در فلسفهی خود آورده است .
...
سلام علی آل یاسین...!(151)
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 20 مرداد 1392
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1290
امیر مؤمنان علی (علیه السلام) فرمودند:
خداوند تبارک و تعالی به سوی زمین نگریست، پس ما را برگزید و برای ما شیعیانی برگزید که ما را یاری می کنند، آنها از خوشحالی ما خوشحال و به خاطر اندوه ما اندوهگین می شوند و مال و جانشان را در راه ما نثار می نمایند، آنان از ما هستند و سرانجام نیز با ما خواهند بود. (1)
یاری اهل بیت و نصرت امام عصر (علیه السلام) توفیقی نیست که برای هر کسی فراهم گردد. در هر نظامی یاران و خدمتگزاران و کارگزاران از ناحیه خود نظام انتخاب می شوند. نظام الهی نیز از این قاعده برکنار نیست. یاران خدا و یاوران پیامبر خدا و اهل بیت علیهم السلام همگی توسط خداوند متعال انتخاب شده و به واسطه رسول گرامی و اهل بیت (علیهم السلام) پذیرفته می گردند.
حکمت متعالیه استاد یزدان پناه 65
- توضیحات
- دسته: فلسفه و حکمت
- تاریخ ایجاد در 15 مرداد 1392
- نوشته شده توسط مصطفی حسینی کوپایی
- بازدید: 1296
در فلسفه اسلامی پس از کندی به فارابی پرداختیم ، عرض شد که فارابی بیانی در باب وحی و بیانی در باب نسبت دین و فلسفه داشت که از او میشد مطالبی رو استخراج کرد.
نوع گزاره های دینی در باب معرفت و درباب عقاید و معارف از منظر فارابی گزاره های معرفتی است یعنی گزاره هایی ناظر به واقع است و توضیحی که ایشان دارد این است که اولا نبی خود فیلسوفانه یافته و ثانیا این را به شکل دین به ملت ابراز کرده که این دین و ملت بیاناتی که وجود دارد یا حق است یا مثال الحق است(مثال الحق یعنی همان حق است اما به زبان عرفی بیان شده است) و چیز دیگری که از بیان فارابی میتوان فهمید این است که دین و وحی از ناحیه فارابی دارای لوازمی است و نگاه فارابی این بود که نبی با عقل مفارق ارتباط برقرار میکند و خود عقل مستفاد میشود ،همه آنچه که هست را از عقل فعال میگیرد و این عقل فعال منبع تمام حقایق هستی است و بعد زبان ویژه دینی را بیان میکند که زبان عرفی است و این یعنی توجه فارابی به متون دینی و تمام نگاه به دین نه نیم نگاه و با این کار راه را برای تحقیق در گزاره های دینی باز کرد.
و چیز دیگری که از کار ایشان بر می آید اینکه ایشان احساس کرده آن مقدار سرمایه ای که تا دوره خودش بدست آمده آن سرمایه ای است که با ملت فاضله و دین حقیقی سازگار است .
و نکته دیگر که از سخنان فارابی فهمیده میشود این است که در عین اینکه دین حق را گفته ،واین شبه فلسفه است و البته لزومی ندارد که فلسفه باشد زیرا قراراست به عموم خطاب شود و همه را در بر گیرد .
تفسیر انسان به انسان (نشریه هادی 52 و 53)
- توضیحات
- دسته: فلسفه و حکمت
- تاریخ ایجاد در 15 مرداد 1392
- نوشته شده توسط محمدرضا الله بیگی
- بازدید: 1336
به نام خدا
بخش دوم: شناخت قرآنی انسان
مقدمه
همانگونه که دو نوع شناخت بیرونی و درونی دربارهی قرآن هست و باید این دو را از هم جدا کرد، درباره انسان نیز چنین است: شناخت قرآن، گاه در شاخهی علوم قرآنی است که در آن، از مسائلی چون معنای قرآن، معنای وحی، چیستی نزول قرآن، ضرورت نزول و ... بحث میشود. این موارد و مانند آن، از سنخ شناخت بیرونی دربارهی قرآن است. گاهی نیز شناخت ما به قرآن ، در شاخهی تفسیر و مربوط به مفاهیم قرآنی است؛ یعنی در بررسی و فهم ظاهر و باطن آیات و کشف و هماهنگیشان با هم و در نهایت، ارجاع آنها به هم و جمعبندیشان با یکدیگر. اصطلاحاً به این موارد، تفسیر قرآن گویند که شناخت درونی قرآن است.
معرفت شناسی ( نشریه هادی 52 و 53 )
- توضیحات
- دسته: مطالب نمونه
- تاریخ ایجاد در 14 مرداد 1392
- نوشته شده توسط سید عمران امامی
- بازدید: 1984
بسم الله الرحمن الرحیم
معرفت عقلی و میزان منطقی
نسبت معرفت عقلی و به کارگیری منطق
راه عقل یکی از دو راه درونی است که انسان را به شناخت یقینی می رساند. و دانش منطق میزان سالکان کوی عقل است بی آنکه به موضوع خاصی از موضوعات شناخت ، توجه و یا نظر داشته باشد؛ لذاست که منطق را چون ترازویی خوانند که مختص هیچ کالای خاصی نیست ، بلکه هر کالایی که در آن گذارده شود به توزین آن می پردازد.
تفسیر شریف تسنیم (نشریه هادی 52 و 53)
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 13 مرداد 1392
- نوشته شده توسط علی جزینی
- بازدید: 1516
فصل پنجم: تفسير قرآن به عقل
چنانكه در بحث اقسام تفسير گذشت، يكى از منابع علم تفسير و اصول بررسى و تحقيق براى دستيابى به معارف قرآنى، عقل برهانى است كه از مغالطه وهم و تخيل محفوظ باشد. منظور از عقل برهانى همان است كه با اصول و علوم متعارفه خويش اصل وجود مبدأ جهان و صفات و اسماى حسناى او را ثابت كرده است.
تحقيق درباره تفسير قرآن به عقل گذشته از لزوم آشنايى با علوم قرآنى نيازمند بررسى شرايط برهان و موانع آن است تا بتوان از برهان عقلى بهره برد و از آسيب مغالطه مصون ماند؛ زيرا عقل رسول باطنى خداست و همان طور كه مدعى رسالت ظاهرى گاهى صادق است، يعنى واقعاً نبى است و زمانى كاذب و متنبى است، عقل كه رسول باطنى خداست، گاهى داراى رسالت صادق است و آن وقتى است كه با شرايط ويژه برهان بينديشد و زمانى كاذب است و آن وقتى است كه گرفتار مغالطه گردد؛ در اين حال همانند متنبى، هيچ سهمى از رسالت الهى ندارد. البته رسول واقعى در عالم ظاهر همواره معصوم است و هرگز نبى خدا متنبى نخواهد شد؛ ولى رسول باطن چنين نيست؛ زيرا ممكن است گاهى مانند متنبى گرفتار اشتباه شود.
محسن رزم جو
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 12 مرداد 1392
- نوشته شده توسط محسن رزم جو
- بازدید: 1083
سیرهای هیئت (از همه بچه های هیئت خواهش می کنم صفحه اول این مطلب را حتما مطالعه نمایند. ) (خواندن ادامه مطلب لازم نیست)
همه ما در طی زندگی خود برنامه هایی داریم. که گهگاهی یاد آن می افتیم. گاهی من به یک جلسه اخلاقی می روم و در آنجا توصیه می شنوم و یادم می آید که ای وای ما مثلا می خواسته ام تهذیب نفس داشته باشم ولی از آن غفلت می کنم و در طی سالهای گذشته حر کتی را که می خواسته ام نداشته ام. گاهی در فامیل یک بحث در مورد رضاخان پیش می آید که ناگهان یادم می آید که من نیت داشته ام که تاریخ ایران و پهلوی را مطالعه کنم ولی کاری نکرده ام. گاهی قرآن می خوانم و به آیه ای بر می خورم که تفسیرش را بلد نیستم و خیلی خوب بود که می دانستم. یادم می آید که من تصمیم داشته ام یک دوره ترجمه تفسیر المیزان را بخوانم ولی مثلا 70-60 صفحه خوانده ام و رها شده. گاهی چشمم به بچه هایم می افتد یادم می آید که برای تربیت فرزند بنا داشته ام به صورت مدون مطالعه داشته باشم ولی رها شده. در جلسه چله می آیم مثلا بحث معرفت شناسی ارائه می شود یادم می آید که من تصمیم داشته ام که معرفت شناسی را بیاموزم ولی فقط گهگاهی نوکی به آن زده ام. بحث اسلامی شدن دانشگاهها پیش می آید یادم می آید که من تصمیم گرفته بودم مثلا در رشته خودم یک کارهایی بکنم ولی نکرده ام. به هر حال احساس می کنم که خیلی از کارها دوست داشته ام بکنم و خیلی چیزها دوست داشته ام بخوانم ولی فقط گهگاهی نوکی به هر کدام می زنم ولی هیچ کدام را به سرانجام مشخص نرسانده ام و حرکتم در همه آنها در سال اخیر کند بوده است. همه کار می خواسته ام بکنم ولی هیچ کاری نکرده ام. بنابراین این ضرورت را احساس می کنم که همه کارهایی که می خواهم انجام دهم را به صورت مدون در آورم و دقیقا مشخص نمایم که چند تا کار در زندگی می خواهم انجام دهم و چند سیر در زندگی دارم. بعد بنشینم و برای هر کدام مشخص کنم که برنامه سالانه ام چیست و چگونه می توان این برنامه سالانه را به فضل الهی به انجام رساند. هیئت در این راستا با پیگیری جناب آقای بدخشیان تصمیم گرفت که کلیه سیرهایی که یک بچه مذهبی که می خواهد انسان الهی و قرآنی و جامع شود مدون نماید و به بچه ها ارائه نماید. ان شا الله. برای هر کدام از سیرها می توان با برنامه هیئت پیش آمد یا اینکه اگر خود فرد برنامه مناسب تری برای خودش دارد می تواند از برنامه شخصی اش تبعیت کند. (مثلا زبان انگلیسی یا ادبیات عرب یا اصول فقه ممکن است کسی برای خودش برنامه مناسب خودش) داشته باشد. ولی پیگیری برخی از سیرها در چارچوب هیئت الزامی است. لطفا از پیگیری این سیرها و تدوین برنامه جامع برای آنها غفلت نکنید. اگر می خواهید روند حرکت خود و هیئت را در زندگی رصد کنید لطفا از این سیرها غفلت نکنید. سیرها را ملاحظه کنید و با توجه به آنها برای خود سیر جداگانه بنویسید و سیرهای ارائه شده را با توجه به سیرهای خود و نیاز خودتان نقد کنید.(پرینت کافی نیست ،برای خود یکی در دفتر بنوسید و هدف گذاری سالانه کنید حتما حتما حتما) از خداوند متعال می خواهم که بچه های هیئت را در این راه یاری نماید. مجددا تأکید می کنم اگر می خواهید بفهمید در هیئت چه کار می کنید و حرکت شما چگونه بوده است حتما سیر های خودتان را در دفتر شخصی بنویسید و برای هر سیر هدف گذاری سالانه بکنید)
اما بعد بنده سیرها را مطالعه نمودم از مسوول پیگیری کننده سیرها تشکر می نمایم. نکاتی به نظرم آمد که خدمت ایشان ارائه می کنم...
سلام علی آل یاسین...!(150)
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 10 مرداد 1392
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 1395
مقدمه نشریه هادی(52 و 53)
السلام علي ائمّة الهدي؛
سلام بر امامان هدايت.(قسمت دوم)
ـ امامت، قلّه بينظير برتري
ستيغ معنويت، اوج عظمت و رفيعترين مقام در فرهنگ اسلام، امامت است.
عالم آل محمّد (صلي الله عليه و آله و سلم)، ثامن الحجج، حضرت علي بن موسي الرضا (عليه السلام)
امامت و امام را اينگونه معرّفي كرد: