معنای محدثه در کلام رهبر انقلاب


"درباره زهرای اطهر سلام الله علیها، هرچه انسان بیشتر فکر کند و در حالات آن بزرگوار تدبر کند، بیشتر دچار شگفتی خواهد شد.

انسان نه فقط از این جهت تعجب می کند که چطور یک انسان در سنین جوانی می تواند به این رتبه از کمالات معنوی و مادی نایل شود - که البته این، خود یک حقیقت شگفت انگیز است - بلکه بیشتر از این جهت در عجب است که اسلام با چه قدرت عجیبی توانسته است تربیت والای خود را به حدی برساند که یک زن جوان، در آن شرایط دشوار بتواند این منزلت عالی را کسب کند!


هم عظمت این انسان والا شگفت انگیز است، هم عظمت مکتبی که این موجود عظیم القدر و جلیل المنزله را پدید آورده است، تعجب آور و شگفت انگیز است.

شما یک زن را، با همه محدودیت هایی که از جهات مختلف ممکن است برای او وجود داشته باشد - به خصوص در آن دوران ها - در نظر بگیرید و آن وقت ببینید که این بانوی مکرم، چه عظمتی را در آن شرایط، در طول این عمر کوتاه نشان داده است.

البته من از جنبه های معنوی و روحی و الهی آن بزرگوار حرفی نمی توانم بزنم و من کوچکتر از این هستم که آن جنبه ها را درک کنم. حتی اگر کسی درک هم بکند، نمی تواند آن چنان که حق آن حضرت است، او را توصیف و بیان کند. آن جنبه های معنوی، عالم جداگانه ای است.

محدثه یعنی فرشتگان بر او فرود می آمدند، با او مانوس می شدند و با او سخن می گفتند. این، مشخصه ای است که روایات متعددی درباره آن وجود دارد. محدثه بودن مخصوص شیعه هم نیست. شیعه و سنی معتقدند که در دوران اسلام، کسانی بوده اند یا می توانسته اند وجود داشته باشند که فرشتگان با آنها سخن بگویند که مصداق آن در روایات ما، فاطمه زهراست.

نقل شده است که فاطمه زهرا (س) به امیرالمومنین (ع) می گوید ملائکه می آیند و مطالبی را به من می گویند و حضرت علی(ع) به ایشان می گوید وقتی صدای ملک را شنیدی، به من بگو تا آنچه را می شنوی بنویسم و امیرالمومنین، آنچه را که ملائکه به فاطمه زهرا(س) املا می کردند، نوشت و این، کتابی شد که در نزد ائمه ما (ع) هست و مصحف فاطمه یا صحیفه فاطمه نامیده می شود."

* از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار گروهی از خواهران در 25 آذر سال 1371

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

شما اینجا هستید: خانه مقاله ها قرآن و عترت معنای محدثه در کلام رهبر انقلاب