قرآن و عترت

سلام علی آل یاسین...!(165)

هوالسلام                                                         

    مقدمه نشریه هادی شماره 56

السلام علیکم یا اهل بیت التبوه و ...

ذوي النهي وأولي الحجي؛

و صاحبان خرد و فرمانروايان عقل كامل

صاحبان عقل كامل

همه انسان‌ها به لحاظ اصل آفرينش، داراي اين دو نعمت الهي (حجي و نهي) هستند و به آنها «اُولي الحجي» و «ذوي النهي» مي‌توان گفت، ليكن غير معصومان، گرفتار مخالفت و فرمانروايي نيروي مخالف (هواي نفس و طبيعت) در مقام انديشه و انگيزه هستند و به لحاظ معصوم نبودن، ممكن است گرفتار انحراف و لغزش شوند، اما امامان معصوم(عليهم‌السلام) مصون از كژانديشي و محفوظ از كج‌رفتاري هستند.

بدين ترتيب، در اين دو جمله به يكي از برجسته‌ترين كمالات ائمّه اطهار(عليهم‌السلام) يعني برخورداري آنان از عقل ويژه توجه شده است.

سلام علی آل یاسین...!(161)

         

 

    امام حسین(علیه السلام) می‌فرمایند:میان ما اهل‌بیت ۱۲مهدى وجود دارد که اولین آنها امیرمؤمنان على‏بن‏ ابى‏طالب(علیه السلام) و آخرین آنها نُهمین فرزند من است؛ و اوست قیام کننده به حق… براى او غیبتى است که گروهى در آن از دین خدا برمى‏گردند و گروهى دیگر بر دین خود ثابت مى ‏مانند.(كمال الدين و تمام النعمة، ج1، باب 30، ص317، ح3.)

«أین الطالب بدم المقتول بکربلا؟»

   وجود مقدس امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در رابطه با واقعه سخت کربلا:

نشانه مجلس حقیقی سیدالشهدا

   

(در دیدار از خبرگزاری فارس)حضرت آیت الله فاطمی نیا:عزاداران امام حسین(علیه السلام) قبل از ورود به مجلس روضه این فراز زیارت اربعین که توسط امام صادق(علیه السلام) بیان شده را بخوانند و زمزمه کنند:

سلام علی آل یاسین...!(160)

    هوالسلام                                                         

    مقدمه نشریه هادی شماره 55

السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...

و أعلام التّقي؛

ونشانه‏هاي پرواپيشگي.

عَلَم اسم براي هر چيزي است كه به وسيله آن مطلبي دانسته شود. از اين رو به تابلوها و نشانه‏هايي كه در راه‏ها نصب مي‏شود تا علامت باشد و مايه هدايت گردد، عَلَم گفته مي‏شود و در مسيرهاي معنوي مهلكه‏هايي وجوددارد، بلكه از لحاظ كميت بيشتر و از لحاظ كيفيت خطرناك‏تر هم است.اين خطرات و مهالك همان است كه در بيان شرع مقدّس به صورت احكام واجب، حرام، حلال و... بيان شده و سالك اين مسير موظّف به انجام واجبات، پرهيز از محرّمات و رعايت ساير احكام است. هر عالِم ديني كه احكام الهي را بيان و مردم را با مرزهاي واجب و حرام آشنا مي‏كند، در حدّ خود عَلَم هدايت و تقواست، ليكن ائمّه اطهار (عليهم‏السلام) در اين زمينه نيز مانند ساير زمينه‏ها در مرتبه و مرحله‏اي هستند كه ديگران را نمي‏توان با آنها مقايسه كرد؛ زيرا:

سلام علی آل یاسین...!(159)

       نخستین جملات امام زمان(علیه السلام) پس از ظهور
وقتی وجود مبارک ولی عصر أرواحنا فداه جلوه می‌کند، ندائی که طنین انداخت و ندائی که از آن حضرت به گوش عالمیان می‌رسد، این است: اُذَکِّرُکُمُ اللهْ أیُّهَا النّاسْ وَ مُقامَکُمْ بِینَ یَدَی رَبَّکُمْ . اوّلین حرف این است:

یا جواد الائمه ادرکنا

ماجرای درخواست شفاعت بیمار از جوادالائمه(علیهم السلام)+صوت حجت‌الاسلام انصاریان  

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس: آخرین روز ماه ذی‌القعده سال 220 هجری قمری یادآور سالروز شهادت امام همامی است که در عنفوان جوانی با ظلم و ستم خلیفه عباسی شربت شهادت را نوشید و دعوت حق را لبیک گفت. اکنون در شب شهادت آن حضرت ماجرایی از شفاعت ایشان از زبان حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان نقل می‌شود:

 *ماجرای درخواست شفاعت مریض برای بعد از مرگ

سلام علی آل یاسین...!(156)

                                                              مقدمه نشریه هادی شماره 54

السلام علیکم یا اهل بیت التبوه و ...

و مصابيح الدّجي؛

و چراغ‏هاي [روشني بخش در] ظلمت‏ها و تاريكي‏ها.

مصابيح جمع مصباح از ريشه «صَبَحَ» به معناي انكشافي است كه در ظلمت و تاريكي مادي يا معنوي رخ مي‏دهد و روشنايي ظاهري يا باطني ايجاد مي‏گردد. به همين مناسبت، ظهور فجر را صُبْح گفته‏اند و همچنين گفته‏اند: دجي به معناي ظلمت يا تاريكي شب همراه با ابر فراگير است به گونه‏اي كه ماه و ستاره‏اي قابل رؤيت نباشد[اقرب الموارد، ج1، ص321 «دجي»].

و بدين ترتيب «مصباح الدجي» به معناي چراغي است كه تاريكي‏ها و ظلمت‏ها را روشن مي‏كند. خواه چراغ، روشنايي و تاريكي مادي باشد، مانند (و زيّنّا السّماء الدّنيا بمصابيح)[ و آسمان دنيا (پايين‏ترين آسمان) را به چراغ‏هايي زينت داديم (سوره فصّلت، آيه 12).]  خواه معنوي، مانند (فألّف بين قلوبكم فأصبحتم بنعمته إخواناً)[ پس خداوند بين دلهايتان الفت برقرار كرد و با نعمت پروردگارتان با يك ديگر برادر گشتيد (سوره آل عمران، آيه 103).].

پيشوايان نور

سلام علی آل یاسین...!(151)

امیر مؤمنان علی (علیه السلام) فرمودند:

خداوند تبارک و تعالی به سوی زمین نگریست، پس ما را برگزید و برای ما شیعیانی برگزید که ما را یاری می کنند، آنها از خوشحالی ما خوشحال و به خاطر اندوه ما اندوهگین می شوند و مال و جانشان را در راه ما نثار می نمایند، آنان از ما هستند و سرانجام نیز با ما خواهند بود. (1)

یاری اهل بیت و نصرت امام عصر (علیه السلام) توفیقی نیست که برای هر کسی فراهم گردد. در هر نظامی یاران و خدمتگزاران و کارگزاران از ناحیه خود نظام انتخاب می شوند. نظام الهی نیز از این قاعده برکنار نیست. یاران خدا و یاوران پیامبر خدا و اهل بیت علیهم السلام همگی توسط خداوند متعال انتخاب شده و به واسطه رسول گرامی و اهل بیت (علیهم السلام) پذیرفته می گردند.

تفسیر شریف تسنیم (نشریه هادی 52 و 53)

فصل پنجم: تفسير قرآن به عقل
چنانكه در بحث اقسام تفسير گذشت، يكى از منابع علم تفسير و اصول بررسى و تحقيق براى دستيابى به معارف قرآنى، عقل برهانى است كه از مغالطه وهم و تخيل محفوظ باشد. منظور از عقل برهانى همان است كه با اصول و علوم متعارفه خويش اصل وجود مبدأ جهان و صفات و اسماى حسناى او را ثابت كرده است.
تحقيق درباره تفسير قرآن به عقل گذشته از لزوم آشنايى با علوم قرآنى نيازمند بررسى شرايط برهان و موانع آن است تا بتوان از برهان عقلى بهره برد و از آسيب مغالطه مصون ماند؛ زيرا عقل رسول باطنى خداست و همان طور كه مدعى رسالت ظاهرى گاهى صادق است، يعنى واقعاً نبى است و زمانى كاذب و متنبى است، عقل كه رسول باطنى خداست، گاهى داراى رسالت صادق است و آن وقتى است كه با شرايط ويژه برهان بينديشد و زمانى كاذب است و آن وقتى است كه گرفتار مغالطه گردد؛ در اين حال همانند متنبى، هيچ سهمى از رسالت الهى ندارد. البته رسول واقعى در عالم ظاهر همواره معصوم است و هرگز نبى خدا متنبى نخواهد شد؛ ولى رسول باطن چنين نيست؛ زيرا ممكن است گاهى مانند متنبى گرفتار اشتباه شود.

شما اینجا هستید: خانه مقاله ها قرآن و عترت