قرآن و عترت
سلام علی آل یاسین...(291)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 11 آذر 1397
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 661
مقدمه نشریه هادی شماره 104
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و
...
ونورِه؛
...
اشارات
محجوبان از نور
نور عامّ الهي به اراده خود خداوند وابسته است و كسي اختياري در اين زمينه ندارد. اراده و مشيّت الهي به هر چيز كه تعلّق گرفت از اين نور عام بهره ميگيرد و پا به عرصه وجود ميگذارد. سرّش آن است كه قبل از تجلّي اين نور، چيزي وجود ندارد تا اختياري از خود داشته باشد. اما نور خاص، چون پس از ايجاد اشيا تعلّق ميگيرد، به حُسن انتخاب يا سوء اختيار افراد وابسته است؛ يعني هر كس كه بخواهد از اين نور بهرهمند گردد، بايد خود را در معرض آن قرار دهد و زمينه آن را در خود ايجاد كند و اگر در معرض آن قرار نگيرد، مانند كسي است كه با ايجاد مانع يا پردهنشيني، خود را از پرتوافشاني خورشيد محروم كند؛ وگرنه خورشيد از پرتوافشاني باز نميايستد.
سلام علی آل یاسین...(290)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 23 مهر 1397
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 634
مقدمه نشریه هادی شماره های 102و 103
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و
...
وصِراطِه؛
و راه [وسيع و روشن ]او
صراط»: برخي اصل اين واژه را «سراط» (بلعيدن) دانستهاند ؛ بنابراين، بزرگراه را از آن جهت صراط گفتهاند كه با فراخي و وضوحي كه دارد، گويا سالك را در كام خود ميكشد و او را پيش ميبرد يا از آن جهت كه سالك با پيمودن خود، گويا آن را ميبلعد.
اگرچه بيشترين كاربرد «صراط» در قرآن كريم با وصف استقامت و استوا همراه است، ليكن به راه روشن و واضحي كه به دوزخ منتهي ميشود نيز صراط اطلاق شده است: فاهدوهم إلي صراط الجحيم.[ سوره صافات، آيه 23] بنابراين، «صراط» راه روشن و واضحي است كه انسان را به بهشت سعادت يا دوزخ شقاوت ميرساند و به كمك وصفي كه همراه آن است، ميتوان مصداق آن را تعيين كرد.
امام، بزرگراه سعادت
سلام علی آل یاسین...(289)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 18 شهریور 1397
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 686
مقدمه نشریه هادی شماره 101
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و
...
وعيبِة علمِه؛
و گنجينههاي علم او
عيبة» به چيزي گفته ميشود كه لباس يا اشياي ديگر را در آن قرار ميدهند (جامهدان، چمدان) و از زبان سرياني گرفته شده است
مخزن علوم الهي
در عبارتهايي از اين زيارت به وسعت علمي ائمّه(عليهمالسلام) اشاره شده است، ليكن آنچه در اين عبارت و مشابه آن (خزّان العلم، خزنة لعلمه) مورد توجّه قرار گرفته، گنجينه علم بودن است. بدين بيان كه برخي از افراد از علومي برخوردار و به رموزي از خلقت آگاهند، ليكن به سفره گستردهاي شباهت دارند كه براي هر مَحرم و نامحرمي پهن شده و همگان به طور يكسان براي بهرهمندي از آن فراخوانده شدهاند ، امّا ائمّه(عليهمالسلام) چنين نيستند، بلكه صندوق علم الهي هستند كه كليد آن به دست خود آن حضرات است و چون مظهر عنده مفاتح الغيب[سوره انعام، آیه59] و له مقاليد السماوات و الأرض يبسط الرزق لمن يشاء و يقدر إنّه بكلّ شيءٍ عليم[سوره شوری، آیه12] هستند، درِ اين گنجينه را تنها براي كساني ميگشايند كه مصلحت بدانند.
بر اين اساس،
سلام علی آل یاسین...(288)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 08 مرداد 1397
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 729
مقدمه نشریه هادی شماره 100
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و
...
وخيرته؛
و برگزيده او
خيرة» اسم ماده اختيار يا تخيّر، به معناي چيزي است كه برگزيده ميشود
برگزيدگان خدا
اهل بيت عصمت(عليهمالسلام) مظهر خير مطلق الهياند: «إن ذكر الخير كنتم أوّله و أصله و فرعه و معدنه و مأواه».[2] آنچه در اينجا مطرح است، اين است كه آن ذوات قدسي افزون بر خير بودن، خِيَرة و برگزيده خداوندند؛ يعني در بين خَيْرها خِيَرة و از ميان خوبان انتخاب شدهاند.
...
وحزبه؛
و حزب او
سلام علی آل یاسین...(287)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 26 خرداد 1397
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 813
مقدمه نشریه هادی شماره 99
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و
...
وبقيّة الله؛
و باقي گذارده خدا
«بقيّة» بر وزن «فعيلة»، صفت مشبهه از ريشه «بقي» است كه «ة» مبالغه به آن ملحق شده است. مصدر اين ماده «بقاء» (ضدّ فناء) است: (كلّ من عليها فانٍ و يبقي وجه ربّك... ). تقابل دو واژه در اين آيه، معناي هر دو را روشن ميكند؛ زيرا فنا در اين آيه به معناي رسوخ و نفوذ زوال و نيستي در حريم چيزي آمده است؛ در نتيجه بقا به معناي عدم رسوخ و نفوذ زوال و نيستي در حريم آن خواهد بود. بنابراين «بقية الله» به چيزي گفته ميشود كه خداي سبحان آن را به هر دليلي، باقي گذاشته و زوال و نابودي در آن راه ندارد..
باقي گذاردگان الهي
سلام علی آل یاسین...(286)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 14 ارديبهشت 1397
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 753
مقدمه نشریه هادی شماره 98
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و...
و اُولي الأمر؛
و صاحبان امر
فرمانروايان ديني
اين جمله زيارت، برگرفته از آيه شريفه (أطيعوا اللَّه و أطيعوا الرسول و أُولي الأمر منكم)[ سوره نساء، آيه 59] است. اگر غوّاصي گوهرشناس به فحص در اعماق اقيانوس وحي و نبوّت بپردازد يا خرمن شناسي ماهر به خوشه چيني از خرمن پربركت آيات مبادرت ورزد و يا اختر شناسي صاحب نظر در انوار روايات ائمه(عليهمالسلام) جستوجو كند، پي خواهد برد كه بسياري از روايات، دعاها، زيارتها، مناجاتها، حرزها و... يا همه آنها شرح و توضيح خطوط كلّي ترسيم شده در آيات قرآن كريم است؛ زيرا يكي از شئون رسالت و به تبع آن امامت، تبيين آيات الهي است: و أنزلنا إليك الذكر لتبيّن للنّاس ما نزّل إليهم.(سوره نحل آیه44)]
اطاعت اولوا الأمر از سنخ اطاعت رسول خدا صلی الله علیه و آله است؛ زيرا در اين آيه «أُولي الأمر» در كنار «الرّسول» قرار گرفته و تنها با يك فعل «أطيعوا» بيان شده است؛ يعني همان اطاعت بيقيد و شرطي كه در برابر رسول خدا لازم است، در برابر اولوا الأمر نيز لازم است. از اين رو آنها نيز بايد همانند آن حضرت، معصوم باشند تا از عصيان و نسيان مصون گردند؛ وگرنه لازم فرمان به اطاعت مطلق از كسي كه عصيان و نسيان در او راه دارد، تجويز ارتكاب گناه (حداقل در برخي موارد) است و چنين فرماني زيبنده ذات اقدس باري تعالي نيست: «لا طاعة لمن عصي اللَّه، إنّما الطّاعة للَّه و لرسوله و لولاة الأمر، و إنّما أمر اللَّه تعالي بطاعة الرسول لأنّه معصومٌ مطهّرٌ لا يأمر بمعصية و إنّما أمر بطاعة أُولي الأمر لأنّهم معصومون مطهّرون لايأمرون بمعصية»[ تفسير نور الثقلين، ج1، ص500]؛ اطاعت از كسي كه معصيت خدا ميكند، جايز نيست. همانا اطاعت (مطلق) از آنِ خدا و رسول او و واليان امر است. از آن جهت خداوند به اطاعت از رسول خود فرمان داده كه آن حضرت معصوم و مطهّر است و هرگز به معصيت امر نميكند. لزوم اطاعت از اولوا الأمر نيز از همين جهت است.
تعيين مصداق
سلام علی آل یاسین...(285)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 05 اسفند 1396
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 848
مقدمه نشریه هادی شماره 97
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ..
وأهل الذّكر؛
...
مراتب اهل ذكر
تفسیر شریف سوره تسنیم سوره آل عمران (نشریه هادی شماره 96)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 26 دی 1396
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 892
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
اِنَّ الدّينَ عِندَ اللهِ الاِسلمُ ومَا اختَلَفَ الَّذينَ اوتوا الكِتبَ اِلاّمِن بَعدِ ما جاءَهُمُ العِلمُ بَغيًا بَينَهُم ومَن يَكفُر بِآيتِ اللهِ فَاِنَّ اللهَ سَريعُ الحِسَاب
گزيده تفسير
خداي سبحان از خطوط كلّي اديان الهي با اسم فراگير «اسلام» ياد ميكند و آن را صحيح ميشمارد؛ همچنين ريشه اختلاف صاحب نظران را پس از شناخت حق، ستم ميخواند و كساني را كه پس از مشخص شدن حق و نيز مشاهده آيات الهي كفر ميورزند، تهديد ميكند، زيرا چنين كساني در حقيقت نداي دعوت به دين حق را ناشنيده انگاشته و مانع وصول فطرت خود و ديگران به معارف دين ميشوند و آن (دين) را از حيات و بالندگي باز ميدارند و خداوند كه سريع الحساب است، بيدرنگ ناكامي و خسران را كه ثمره كفر به آيات الهي است، بهره آنان قرار ميدهد.
....
قسمت دوم:
فطري بودن اصول دين، اخلاق و احكام
سلام علی آل یاسین...!(284)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: قرآن و عترت
- منتشر شده در 25 دی 1396
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 860
مقدمه نشریه هادی شماره 96
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ..
وأهل الذّكر؛
و اهل ذكر
أهل» به معناي اُنس همراه با تعلّق خاطر و وابستگي است و ذكر» به معناي غافل نبودن و يادآور بودن (در مقابل غفلت و فراموشي) است. قرآن كريم، ذكر را در مقابل نسيان و غفلت به كار برده است: فأنساهم ذكراللَّه،[ ـ سوره مجادله، آيه 19] و لا تطع من أغفلنا قلبه عن ذكرنا(سوره کهف آیه 24)
بنابراين، «أهلالذّكر» به كساني گفته ميشود كه با تذكّر، يادآور بودن، عدم غفلت و عدم نسيان، اُنسي خاص و وابستگي ويژهاي دارند و هرگز از آن جدا نميشوند.
ارجاع به اهل ذكر
اين فراز از زيارت، همانند بسياري از فرازهاي ديگر، برگرفته از قرآن كريم است. رجوع به اهل ذكر، در دو آيه قرآن مورد توصيه است: (... فسئلوا أهل الذّكر إن كنتم لا تعلمون)[ پس شما اگر نميدانيد (يا ترديد داريد) از آگاهان بپرسيد (سوره نحل، آيه 43؛ سوره انبياء، آيه 7).]. اين دو آيه كه يكي از ادلّه وجوب تقليد جاهل از عالم به شمار ميآيد، مفهومي عام دارد؛ يعني هر كسي كه داراي علم و آگاهي از چيزي (قرآن، تورات، انجيل يا...) باشد و اهل اطّلاع و خبره در آن زمينه به حساب آيد، در همان زمينه «اهلالذّكر» است.
مراد از «اهل الذّكر» در اين جمله زيارت، ائمه(عليهمالسلام) هستند؛ ....