فلسفه و حکمت
ابزارهای شناخت گردان شهید کریمی
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: فلسفه و حکمت
- منتشر شده در 05 فروردين 1396
- نوشته شده توسط ایمان
- بازدید: 1134
موضوع : ابزار شناخت
با این سوالات بحث را شروع میکنیم
وسیلهی انسان برای شناخت چیست؟
چند ابزار برای شناخت در وجود انسان است
انسان از چند دریچه میتواند جهان را در خارج بنگرد و با حقایق هستی آشنا گردد؟
درباره ابزار شناخت دانشمندان بر دو گروه اند : گروه تک ابزاری و گروه چند ابزاری.
-گروه تک ابزاری به سه دستهی حسیون- عقلیون-اشراقیون تقسیم میشوند
تفسیر انسان به انسان (نشریه شماره 60)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: فلسفه و حکمت
- منتشر شده در 11 خرداد 1393
- نوشته شده توسط محمدرضا الله بیگی
- بازدید: 1726
به نام خدا
عرض سلام و ادب و احترام!
گروه انسان به انسان اگر چه با کمی تأخیر (تاخیر چند ساعته) مطلبشون را آماده کردن و البته این گروه به خوبی می دانند که همین اندک تأخیر، جای هیچ توجیهی ندارد (مخصوصا که صاحاب نشریه هم توی همین گروهه) ولی الله وکیلی این تأخیر چند ساعته نباید به چند روز تبدیل می شد!! نمی خوام بهونه بیارم ولی من دیروز با عجله مطلبا زدم رو سایت و رفتم حالا امروز که اومدم می بینم خبری نیست!!!
با همه ی این احوال بنده به نمایندگی از بچه های انسان به انسان، عذرخواهی می کنم و متضمن می شوم که دیگر هرگز این رخداد تلخ روی ندهد!
فصل سوم
اوصاف انسان در قرآن
گفتار اول: مبدأ اوصاف ستوده و نکوهیده
آیات فراوانی در بیان ویژگی های انسان است که در بعضی وی ستایش و در برخی نکوهش شده است.
مبدأ این ستایش ها فطرت گرایی و منشأ این نکوهش ها طبیعت گرایی انسان است؛نه خود طبیعت یا فطرت او.
تفسیر انسان به انسان (نشریه هادی شماره 58)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: فلسفه و حکمت
- منتشر شده در 18 اسفند 1392
- نوشته شده توسط محمدرضا الله بیگی
- بازدید: 1705
به نام خدا
سطوح تواناییهای انسان
رسول گرامی اسلام (ص) می فرمایند : «النّاس معادن کمعادن الذّهب و الفضّة»(انسانها معادنی هستند مانند معادن طلا و نقره)(بحار الانوار، ج58 ، ص 65)
این حدیث اشاره به دفائن علمی و عملی در وجود انسان دارد و نشان می دهد افراد گوناگون در تواناییهای مختلف علمی و عملی سطوح متفاوتی دارند.برخی استعداد راقی دارند، بعضی میانی و گروهی نازل.
حکمت متعالیه جلسه 82 (استاد یزدان پناه)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: فلسفه و حکمت
- منتشر شده در 02 دی 1392
- نوشته شده توسط سید عمران امامی
- بازدید: 1705
ما در باب تحقق فلسفه اسلامی پس از فارابی به بو علی پرداختیم. ابتدا دیدگاه بو علی را نسبت به نبوت و نوع تلقی اش را نسبت به وحی و آموزه های دینی عرض کردیم و نوع نگاهش را نسبت به فهم متون دینی عرضه داشتیم. بعد از این که دیدگاه ایشان مشخص شد برای این که نشان دهیم تحقق فلسفه اسلامی در کار بو علی چگونه است ابتدا از توحید شروع کردیم و مباحثی را عرض کردیم پس از آن به بحث ملائکه پرداختیم.
حکمت متعالیه جلسه 81 (استاد یزدان پناه)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: فلسفه و حکمت
- منتشر شده در 17 آذر 1392
- نوشته شده توسط صادق
- بازدید: 1923
بسم الله الرحمن الرحیم
ملائکه در متون دینی و فلسفی
ما در بحث هویت دینی فلسفهی اسلامی پس از فارابی به بوعلی رسیدیم، در باب بوعلی هم عمده مباحث توحیدی را عرض کردیم. مباحث مربوط به خداوند سبحان و اوصاف و افعال او از آن حیث که افعال او هستند. نتیجه هم گرفتیم. به حمدلله آهسته آهسته نسبت به فارابی، کار بوعلی پیشرفت کرده و خطوط بیشتری را در خصوص توحید توضیح داده، مطالب بسیار واضحتر شده و فهم ویژهای در باب روایات و آیات توحیدی صورت میگیرد.
جلسه 80 حکمت متعالیه (استاد یزدان پناه)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: فلسفه و حکمت
- منتشر شده در 11 آذر 1392
- نوشته شده توسط مصطفی حسینی کوپایی
- بازدید: 1674
به نام خدا
حکیم بودن حضرت حق از نگاه بوعلی
بوعلی در متون دینی حکیم بودن حضرت حق را دیده است. حکیم بودن به دو مقام تقسیم می شود: 1-درمقام ذات 2-در مقام فعل
در مقام ذات یعنی علم به اشیا و کائنات و حکیم حقیقی در مقام ذات خداوند است چون علم به خود و علم به هستی دارد آنگونه که هست.
حکیم در مقام فعل یعنی حضرت حق هر چه در مورد اشیا انجام داده محکم انجام داده است. فعل محکم به این معنی است که حکیم هر چه را که شی برای وجود نیاز دارد به او بدهد.
جلسه 78 حکمت متعالیه استاد یزدان پناه
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: فلسفه و حکمت
- منتشر شده در 26 آبان 1392
- نوشته شده توسط محسن رهبر
- بازدید: 1890
جلسه 77 حكمت متعاليه (استاد يزدان پناه)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: فلسفه و حکمت
- منتشر شده در 12 آبان 1392
- نوشته شده توسط سید عمران امامی
- بازدید: 1850
به نام خدا
جلسه 77
اشاره شد که در مقام فهم متون دینی جناب بو علی قائل است که متون دینی اشاره به اسراری از حقایق هستی است ولی با زبان مثالی و تمثیل و لذا یک زبان رمزی پدید می آید و زبان رمزی هم نیازمند تاویل است. برای کامل شدن بحث دو متن باقیمانده که اشاره می شود و سپس به بحث بعدی پرداخته می شود.
جلسه 76 حكمت متعاليه (استاد يزدان پناه)
- توضیحات
- زیر مجموعه: مقالات
- دسته: فلسفه و حکمت
- منتشر شده در 12 آبان 1392
- نوشته شده توسط محسن رزم جو
- بازدید: 1781
جلسه ی هفتاد و ششم از مباحث حكمت متعاليه استاد يزدان پناه
روش بوعلي در فهم متون ديني
در بحث بوعلی پس از مبحث وحی که از ایشان عرض کردیم و از آن نتایجی را گرفتیم ، به کیفیت فهم متون دینی از سوی بوعلی میرسیم در جلسه ی قبل عرض شد که جناب بوعلی اساساً همان دیدگاهی را در باب متون دینی دارند که فارابی دارد و می گوید : دین آمده برای سعادت همه ی انسانها و مخاطبش را همه ی انسانها قرار داده با اینکه سطوح فهم هر یک متفاوت است لذا مباحث اعتقادی که دین میگوید باید به زبان عرفی باشد .