مقالات

فتامل (13)، به مناسبت عید سعید قربان

عید قربان یادآور تجلی اوج ایمان و عشق در وجود پیامبری است  که از سوی محبوب در بوته آزمایشی بس عظیم و دشوار قرار گرفت
و همانا دراین آزمایش: ابراهیم خلیل (علیه السلام) افتخار و الگوی بشریت در ظهور عبودیت عاشقانه و خالصانه انسان در برابر خداوند متعال  گشت...

سلام عزیزان با عرض تبریک این ایام عزیز، شهید مطهری رضوان الله علیه در کتاب آشنایی با قرآن 6- صفحه 236-235می فرمایند:

در قرآن تعبیر آیه 4 سوره ممتحنه «قد کانت لکم اسوة حسنة فی ابراهیم و الذین معه اذ قالوا لقومهم انا برءؤا منکم و مما تعبدون من دون الله کفرنا بکم و بدا بیننا و بینکم العداوة و البغضاء ابدا حتی تؤمنوا بالله وحده؛ قطعا برای شما در حالات ابراهیم و کسانی که با او بودند سرمشق خوبی است، آن گاه که به قوم خود گفتند: ما از شما و از آنچه به جای خدا می پرستید بیزاریم و آیین شما را منکریم و میان ما و شما برای همیشه دشمنی و کینه پدید آمده است تا وقتی که به خدای یگانه ایمان بیاورید» راجع به ابراهیم (ع) و تعبیر آیه ای در سوره احزاب راجع به پیامبر اکرم خیلی به یکدیگر نزدیک است.
در سوره احزاب آیه 21 داریم: «لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنة؛ برای شما در وجود پیغمبر اسوه ای است». اسوه به تعبیر امروزیها یعنی الگو (در فارسی شاید کلمه ای نداریم که به جای آن بگذاریم)، یعنی شخصیتی که باید مقتدا قرار بگیرد و میزان و معیار باشد و دیگران خودشان را با او بسنجند. از نظر تعبیرات ادبی این را تجدید می نامند. تجدید -که در علم بدیع ذکر می کنند- این است که مثلا انسانی که دارای خصلت و خصوصیتی هست، آن خصلت و خصوصیت او را به صورت شی ء مجسمی جدا از او فرض می کنند مثلا می گویند: «رأیت فی زید اسدا؛ من در زید شیری را دیدم». کأنه در وجود او شیری نهفته است. یا می گویند: او از زید یک دانشمند ساخت و حال آنکه مقصود این است که خود زید را دانشمند کرد ولی گویی الان این زید یک چیز است و دانشمند چیز دیگر، فقط زید مایه شده برای اینکه شخص دیگری دانشمند شود. این را در ادبیات عربی و در علم بدیع تجدید می گویند.
این تعبیر در قرآن کریم آمده است، می فرماید که در وجود پیغمبر یک الگو وجود دارد. البته مقصود این است که خود پیغمبر الگوی شماست اما به این تعبیر می فرماید که در وجود پیغمبر یک الگو وجود دارد. کأنه این پیغمبر دو شخصیت است:

عرفه در کلام آیت الله مجتبی تهرانی

سلام علی آل یاسین...!(203)

گوشه ای از نوشته های شهدا در رابطه با  امام زمان علیه السلام


اى كسانى كه «يابن‏الحسن» و «يابن الزهرا» مى‏گوييد و عاشق مهدى هستيد! مهدى(عج) در بيابان‏هاى خونرنگ خوزستان كه در هر وجبش، گلى پرپر شده. مهدى(عج) در ميان چادرهاى رزمندگان است، مهدى(عج) پيشاپيش سربازانش است. شهيد مجيد محمدزاده       

*************************

 

 ما، در دوران غيبت امام دوازدهم مهدى (عج) تعالى فرجه زندگى مى‏كنيم و خود را آماده‏ى ظهور امام مى‏كنيم. دشمن نمى‏خواهد اين را ببيند و حمله ‏ور شده است بر حكومت اسلامى ما و مى‏خواهد اين غنچه‏ى تازه سر برآورده را نابود كند كه نخواهد توانست تا وقتى كه رهروان راه حسين (ع) در اين صحنه‏ى پيكار هستند، ضربه‏اى به اين انقلاب بزند. اين انقلاب، زمينه ساز حكومت امام زمان(عج) است.شهيد محمد اسماعيل پاسدار 

روایت شیخ حسین انصاریان از آغاز جنگ

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، شیخ حسین انصاریان از وعاظ بنامی است که به حق منبرهایش جزو مجالس طراز اول است برای کسانی که می‌خواهند از مجلسی فیض ببرند. وی به سال 1323 در خونسار استان اصفهان متولد شد و در ابتدای کودکی به طهران مهاجرت کرد. شیخ حسین خاطراتش را از روزهای ابتدایی جنگ و حضور در جبهه نبرد حق علیه باطل در کنار رزمندگان اسلام اینگونه روایت می‌کند:

سلام علی آل یاسین...!(198)

ارادتی با تمام وجود

نويسنده:فهيمه نصيري فرا
جداي از سخنان فراوان امام خمینی رحمت الله عليه و مقام معظم رهبري مدظله العالی، اشعار و توصيه‌هاي ايشان درباره امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف؛ سيره عملي آن دو بزرگوار نشانگر ارادتي با تمام وجود به حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف است. در اين‌جا به بيان نمونه‌هايي مي‌پردازيم:
محمدعلى انصارى کرماني مي‌گويد:
يك روز يكى از طلاب در مدرسه رفاه به امام عرض مى‏كند كه:
شما چرا در بين صحبتهايتان از امام زمان كمتر اسم مى‏بريد؟
امام به محض شنيدن اين سخن درجا ايستادند و فرمودند:
چه مى‏‌گويى؟ مگر شما نمى‏دانيد ما آنچه داريم از امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف است ‏و آنچه من دارم از امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف است و آنچه از انقلاب داريم ‏از امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف است. رهبر همه شما و همه ما، وجود مبارك بقية الله عجل الله تعالي فرجه الشريف است و بايد ماها و شماها طورى رفتار كنيم كه رضايت آن بزرگوار را - كه رضايت خدا است - به دست بياوريم.[1]
....
حضرت آيت الله العظمي جعفر سبحاني (دام ظله) نقل مي‌كنند:
امام مي‌فرمودند: «در دوران جواني ما پنجشنبه و جمعه اي بر ما نگذشت مگر اينكه با دوستان جلسه انسي تشكيل دهيم و به خارج از قم و بيشتر به سوي جمكران برويم».
يکي از نزديکان امام خميني رحمه الله عليه (فاطمه طباطبايي) مي‌گويد :

سلام علی آل یاسین...!(196)

شايد از طرف امام زمان(علیه السلام) باشد
روز 22 بهمن که امام فرمان دادند مردم در خيابانها بريزيند چون ما مملکت نظامي نداريم. اين جريان را به مرحوم آيت الله طالقاني اطلاع دادند، در آنجا من در خدمت ايشان بودم. آيت الله طالقاني از منزلشان به امام در مدرسه علوي تلفن زد و مدت يک ساعت يا نيم ساعت با امام صحبت کردند،... آيت الله طالقاني مرتب به امام عرض مي کنند آقا شما ايران نبوديد، اين نظام پليد است، به صغير و کبير ما رحم نمي کند، شما حکمتان را پس بگيريد. و مرتب شروع کردند از پليدي و ددمنشي نظام گفتن تا شايد بتوانند موضع امام را تغيير بدهند، تا ايشان اين فرماني را که راجع به ريختن مردم به خيابانها داده اند پس بگيرند. برادران يک مرتبه متوجه شدند آقاي طالقاني گوشي را زمين گذاشته و به حالت متأثر رفت و در گوشه اتاق نشست. برادران که اين گونه ديدند بعد از لحظاتي خدمت ايشان رفتند... به مرحوم آيت الله طالقاني اصرار کردند که جريان چه بود؟ ايشان گفتند: هر چه به امام عرض کردم، حرف مرا رد کردند و وقتي ديدند من قانع نمي شوم فرمودند: «آقاي طالقاني، شايد اين حکم از طرف امام زمان باشد»اين را که از امام شنيدم دست من لرزيد و با امام خداحافظي کردم چون ديگر قادر نبودم که حتي پاسخ امام را بدهم. (برداشتهايي از سيره امام خميني(ره) ؛ ج 3، ص 158)

سیره و بینش بزرگان در ماه مبارک رمضان

آیت الله علامه طباطبایی(رضوان الله علیه) :

ماه مبارک رمضان تا صبح بیدار بودند. مقید بودند دعای سحر را با افراد خانواده بخوانند و پیش از ماه رمضان از همسایه ها اجازه می گرفتند که اگر برای سحر خواب ماندند آنها را بیدار کنند. ایشان در درس تفسیرشان فرموده بودند که من در طول عمرم تا به حال به یاد ندارم که شب های ماه رمضان را خوابیده باشم. علامه حسن زاده آملی می نویسد: وقتی به حضور شریف علامه طباطبایی(ره) تشرف حاصل کرده بودم و عرض حاجت نمودم، فرمود: آقا دعای سحر حضرت امام باقر(علیه السلام) را فراموش مکن که در آن جمال و جلال و عظمت و نور و رحمت و علم و شرف است و حرفی از حور و غلمان نیست. اگر بهشت شیرین است، بهشت آفرین شیرین تر است.

روزه اش را با بوسه بر ضریح مقدس حضرت معصومه(س) افطار می کردند. پیاده به حرم مشرف می شد و ضریح مقدس را می بوسید سپس به خانه برمی گشت و غذا می خورد. شب های ماه مبارک در جاهایی که مجالس روضه بود شرکت می کرد و گاهی با تمام وجود گریه می کرد به طوری که بدنش می لرزید.

حضرت امام خمینی(رصوان الله علیه) :

ماجرای مکاشفه علامه جعفری و دیدن امام علی(علیه السلام)

به گزارش شفقنا به نقل از مهر، علی جعفری در برنامه ای به ابعادی از زندگی پدر بزرگوارشان مرحوم علامه محمد تقی جعفری پرداخت و اظهارداشت: افرادی مانند علامه جعفری مردان بزرگی هستند که مایه خیر و برکات برای جامعه اند و خداوند نیز بر برکت عمر آنها بیش از پیش می‌افزاید.

مناعت طبع پدر علامه محمد تقی جعفری مثال‌ زدنی بوده است

وی در ادامه گفت: حاج کریم جعفری، پدر علامه محمدتقی جعفری روزگار جوانی بسیار پر فراز و نشیبی داشته است، یک بار ایشان خاطره‌ای از جوانی‌شان برای ما تعریف می‌کردند که بخشندگی و بزرگی روح او را نشان می‌داد، دوره‌ای از زندگی حاج کریم، در زمان قحطی شدیدی بود که از سال 1296 تا 1298 در ایران ایجاد شد.

علی جعفری افزود: حاج کریم تعریف می‌کرد که در زمان قحطی، من در نانوایی کار می‌کردم و تازه نیز نامزد کرده بودم یک روز با سهمیه نانی که به من داده بودند برای دیدن همسرم به سمت خانه می‌رفتم که یک دفعه دیدم خانمی همراه با فرزندانش در بین آشغال‌ها به دنبال غذا می‌گردد به طوری که استخوان‌ها را پیدا می‌کند و می‌شکند تا فرزندانش چیزی بخورند.

وی بیان داشت: حاج کریم می‌گفت هر چند وضعیت آن زمان ایران بسیار دردناک بود اما این صحنه یکی از بدترین صحنه‌هایی بود که من تا آن زمان دیده بودم با دیدن آن زن و فرزندانش جلو رفتم و سهم نان خودم را که هر روز نانوایی به من می‌داد به آن خانم دادم و گفتم از این به بعد به نانوایی بیا و سهم نان مرا بگیر، این قضیه مناعت طبع مردی را نشان می‌دهد که بعدها پدر علامه‌ای بزرگ و مرد دین خدا شد.

علم بدون تعهد و اخلاق هیچ و پوچ خواهد بود

سلام علی آل یاسین...!(192)

پرسشهایی از حضرت آیت الله بهجت رضوان الله علیه:

                 این حقیر مشتاق زیارت امام عصر حضرت حجه بن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشم، از حضرت عالی تقاضا دارم که مرا دعا کنید که به این سعادت نائل شوم.
ج: زیاد صلوات، اهدای وجود مقدسش نمائید، مقرون با دعای تعجیل فرجش؛ و زیاد به مسجد جمکران، مشرف شوید با ادای نمازهایش.
به نظر شما کمال انسان چیست؟ اسباب آن چه می باشد؟ و اگر در حال حاضر فردی را می توان الگو قرار داد و شما می شناسید، معرفی نمایید؟
ج: بسمه تعالی ـ کمال انسان در عبودیت است، و سبب عبودیت، ترک معصیت در اعتقاد و عمل است، فرد کامل، مرشد است و در این عصر، [ فرد کامل] ولی عصر (عج) است؛ و طریق رسیدن به ارشاد او، ادامه توسلات معلومه است از قبیل: زیارات مأثوره از روی صدق و با عدم تردید و نمازهای آن حضرت علیه السلام و همه تحببات به خدا و دوستان او.
کیف نقوّی العلاقة مع اهل البیت علیهم السلام و بالخصوص مع صاحب العصر علیه السلام؟

شما اینجا هستید: خانه مقاله ها