مقالات

تفسیر شریف تسنیم(نشریه هادی شماره52)

قطع روانی و منطقی در تفسیر متون مقدس

مفسر نسبت به مبادی تصدیقی تفسیر گاهی یقین دارد و گاهی شک؛ این یقین یا شک یا منطقی است یا روانی. یقین منطقی به استناد مبادی برهان پدید می آید و یقین روانی محصول خصلت های نفسانی و اوصاف روانی شخص اوست. تردید منطقی بر اثر تکافؤ ادله و تضارب آرای متساوی در مسأله ای پدید می آید و با رجحان دلیل و افزایش برهان یک طرف زایل می گردد و تردید روانی نتیجه صفات درونی و خصوصیات روانی شخص شاک است.

تفسیر متن مقدس اگر به استناد قطع روانی انجام شد، محصولی جز اقناع قطاعان روانی ندارد؛ زیرا فاقد مبادی فکری است و از این رو قابل انتقال علمی به دیگران نیست. آنچه ماء معین و چشمه جاری است، قطع منطقی است که بر اثر داشتن مبادی استدلال قابل سرایت به پژوهندگان دیگر است.

شک منطقی مایه ی شکوفایی مسأله خواهد بود؛ زیرا محقق فحاص را به جستجوی برهان بر اثبات یا نفی تحریک می کند، بر خلاف شک روانی که مایه ی افسردگی و پژمردگی اوست و شاک را ایستا و راکد می کند.

ابزارهای شناخت گردان شهید کریمی

موضوع : ابزار شناخت

با این سوالات بحث را شروع می‌‌‌کنیم

وسیله‌‌‌ی انسان برای شناخت چیست؟

چند ابزار برای شناخت در وجود انسان است

انسان از چند دریچه می‌‌‌تواند جهان را در خارج بنگرد و با حقایق هستی آشنا گردد؟

درباره ابزار شناخت دانشمندان بر دو گروه اند : گروه تک ابزاری و گروه چند ابزاری.

-گروه تک ابزاری به سه دسته‌‌‌ی حسیون- عقلیون-اشراقیون تقسیم می‌‌‌شوند

تفسیر انسان به انسان (نشریه شماره 60)

به نام خدا

عرض سلام و ادب و احترام!

گروه انسان به انسان اگر چه با کمی تأخیر  (تاخیر چند ساعته) مطلبشون را آماده کردن و البته این گروه به خوبی می دانند که همین اندک تأخیر، جای هیچ توجیهی ندارد (مخصوصا که صاحاب نشریه هم توی همین گروهه) ولی الله وکیلی این تأخیر چند ساعته نباید به چند روز تبدیل می شد!! نمی خوام بهونه بیارم ولی من دیروز با عجله مطلبا زدم رو سایت و رفتم حالا امروز که اومدم می بینم خبری نیست!!!

با همه ی این احوال بنده به نمایندگی از بچه های انسان به انسان، عذرخواهی می کنم و متضمن می شوم که دیگر هرگز این رخداد تلخ روی ندهد!

فصل سوم

اوصاف انسان در قرآن

گفتار اول: مبدأ اوصاف ستوده و نکوهیده

آیات فراوانی در بیان ویژگی های  انسان است که در بعضی وی ستایش و در برخی نکوهش شده است.

مبدأ این ستایش ها فطرت گرایی و منشأ این نکوهش ها طبیعت گرایی انسان است؛نه خود طبیعت یا فطرت او.

تفسیر انسان به انسان (نشریه هادی شماره 58)

به نام خدا

سطوح تواناییهای انسان

رسول گرامی اسلام (ص) می فرمایند : «النّاس معادن کمعادن الذّهب و الفضّة»(انسانها معادنی هستند مانند معادن طلا و نقره)(بحار الانوار، ج58 ، ص 65) 

این حدیث اشاره به دفائن علمی و عملی در وجود انسان دارد و نشان می دهد افراد گوناگون در تواناییهای مختلف علمی و عملی سطوح متفاوتی دارند.برخی استعداد راقی دارند، بعضی میانی و گروهی نازل.

 

حکمت متعالیه جلسه 82 (استاد یزدان پناه)

ما در باب تحقق فلسفه اسلامی پس از فارابی به بو علی پرداختیم. ابتدا دیدگاه بو علی را نسبت به نبوت و نوع تلقی اش را نسبت به وحی و آموزه های دینی عرض کردیم و نوع نگاهش را نسبت به فهم متون دینی عرضه داشتیم. بعد از این که دیدگاه ایشان مشخص شد برای این که نشان دهیم تحقق فلسفه اسلامی در کار بو علی چگونه است ابتدا از توحید شروع کردیم و مباحثی را عرض کردیم پس از آن به بحث ملائکه پرداختیم.

حکمت متعالیه جلسه 81 (استاد یزدان پناه)

بسم الله الرحمن الرحیم

ملائکه در متون دینی و فلسفی


ما در بحث هویت دینی فلسفه‌ی اسلامی پس از فارابی به بوعلی رسیدیم، در باب بوعلی هم عمده مباحث توحیدی را عرض کردیم. مباحث مربوط به خداوند سبحان و اوصاف و افعال او از آن حیث که افعال او هستند. نتیجه هم گرفتیم. به حمدلله آهسته آهسته نسبت به فارابی، کار بوعلی پیشرفت کرده و خطوط بیشتری را در خصوص توحید توضیح داده، مطالب بسیار واضح‌تر شده و فهم ویژه‌ای در باب روایات و آیات توحیدی صورت می‌گیرد.

جلسه 80 حکمت متعالیه (استاد یزدان پناه)

به نام خدا

حکیم بودن حضرت حق از نگاه بوعلی

بوعلی در متون دینی حکیم بودن حضرت حق را دیده است. حکیم بودن به دو مقام تقسیم می شود: 1-درمقام ذات 2-در مقام فعل

در مقام ذات یعنی علم به اشیا و کائنات و حکیم حقیقی در مقام ذات خداوند است چون علم به خود و علم به هستی دارد آنگونه که هست.

حکیم در مقام فعل یعنی حضرت حق هر چه در مورد اشیا انجام داده محکم انجام داده است. فعل محکم به این معنی است که حکیم هر چه را که شی برای وجود نیاز دارد به او بدهد.

جلسه 78 حکمت متعالیه استاد یزدان پناه

جلسه 77 حكمت متعاليه (استاد يزدان پناه)

به نام خدا

جلسه 77

اشاره شد که در مقام فهم متون دینی جناب بو علی قائل است که متون دینی اشاره به اسراری از حقایق هستی است ولی با زبان مثالی و تمثیل و لذا یک زبان رمزی پدید می آید و زبان رمزی هم نیازمند تاویل است. برای کامل شدن بحث دو متن باقیمانده که اشاره می شود و سپس به بحث بعدی پرداخته می شود.

شما اینجا هستید: خانه مقاله ها