مقالات

جلسه 76 حكمت متعاليه (استاد يزدان پناه)

جلسه ­ی هفتاد و ششم از مباحث حكمت متعاليه استاد يزدان پناه 

روش بوعلي در فهم متون ديني

در بحث بوعلی پس از مبحث وحی که از ایشان عرض  کردیم و از آن نتایجی را گرفتیم ، به کیفیت فهم متون دینی از سوی بوعلی می­رسیم در جلسه­ ی قبل عرض شد که جناب بوعلی اساساً همان دیدگاهی را در باب متون دینی دارند که فارابی دارد و می­ گوید : دین آمده برای سعادت همه ­ی انسان­ها و مخاطبش را همه­ ی انسان­ها قرار داده با اینکه سطوح فهم هر یک متفاوت است لذا مباحث اعتقادی که دین می­گوید باید به زبان عرفی باشد .

جلسه 75 حکمت متعالیه استاد یزدان پناه

حکمت متعالیه 75

در این بحث

جلسه ی 74 حکمت متعالیه

بسم الله الرّحمن الرّحیم

جلسه ی 74 حکمت متعالیه

        در بحث تحقق فلسفه ی اسلامی پس از فاربی به بوعلی پرداخته شد. باب وحی بوعلی میتواند به عنوان نشان دهنده ی نوع نگاه بوعلی به متون دیدنی باشد، در جلسه ی گذشته عرض شد که در اندیشه ی بوعلی پیرامون باب وحی مسئله ای به نام قوّه ی قدسیّه مطرح است، این قوه که متعلّق به انبیا است به اندازه ای از استعداد دارا می باشد که نزدیک است خود به مَلَک یا عقل فعّال تبدیل شود و به گونه ای است که احتیاجی به تامّل و تفکّر برای حصول نتیجه ندارد بلکه به قوّه ی حدس مطلب را می یابد.

حکمت متعالیه استاد یزدان پناه 73

بسم الله الرحمن الرحیم

نقش ابو علی سینا در شکل گیری حکمت اسلامی

بوعلی متوفای 428 است که تقریبا 90 سال با فارابی فاصله دارد. خود بوعلی میگوید کارهای علمی اش را در سن بیست سالگی تمام کرده است . با توجه به تاریخ فوت فارابی که حدود 340 میباشد تا 390 که بوعلی بیست ساله است حدود 50 سال فاصله می باشد.

حکمت متعالیه استاد یزدان پناه 72

به نام خدا

در جلسه گذشته نقش فارابی را در فلسفه اسلامی بررسی کردیم

این جلسه می خواهیم به ادامه نقش او بپردازیم

 

معرفت شناسی

ويژگي هاي علم حضوري

با تأمّل در تعريف هاي «علم حضوري» و «علم حصولي» مي توان ويژگي ها يا تمايزهايي ميان آنها يافت. در اينجا، نگاهي گذرا به اهمّ ويژگي هاي علم حضوري خواهيم داشت. پيش از هر چيز، لازم است خاطرنشان سازيم كه ممكن است بتوان بعضی ويژگي هايي را كه ارائه ميشود، به يك ويژگي ارجاع داد يا يك ويژگي را به چند ويژگي تحليل كرد.

حکمت متعالیه استاد یزدان پناه 71

به نام خدا

ما در بخش نخست مقام دومی باز کردیم به نام هویت فلسفه اسلامی، و در این مقام مطلب اولی که بحث شد، امکان فلسفه اسلامی بود و در آن توضیح دادیم که چگونه قبل از این که به مرحله ی تحقق برسیم چگونه چنین چیزی ممکن است. بعد اون رسیدیم به تحقق فلسفه ی اسلامی و یک بحث تاریخی که عملاً یک چنین چیزی محقق شد. و رسیدیم به فارابی که مطالبی بیان شد و نوبت به نتیجه گیری رسید. در ابتدا این نتیجه را گرفتیم که از آن جایی که در بحث فلسفه ی اسلامی معیار اصلی برای فلسفه ی اسلامی آن است که خطوط کلی حفظ شود، که خطوط کلی نیز توضیح داده شد. عملاً در کار فارابی این خطوط کلی را می بینیم هر چند که با نقایصی نیز همراه است که به نقایص نیز فی الجمله پرداختیم. اکنون می خواهیم چندی دیگر از کارهایی که فارابی انجام داده را معرفی کنیم و بحث فارابی را به اتمام برسانیم و به مباحث دیگر بپردازیم.

حکمت متعالیه استاد یزدان پناه69

در بخش بحث هویت فلسفه اسلامی مطرح شد و در آن بحث امکان فلسفه اسلامی مطرح و پس از آن به تحقیق فلسفه اسلامی رسیدیم.

در امکان فلسفه اسلامی اصل اینکه می شود فلسفه اسلامی داشت بحث شد و حال  بدنبال آن هستیم که عملاً فلسفه اسلامی در تاریخ فلسفه مسلمانان روی داده است یا نه. و از این بحث به عنوان تحقیق فلسفه اسلامی نم بردیم و از کندی آغاز کردیم که ایشان فلسفه اسلامی را شروع کرده است اما نه به صورت جدی و کامل. ولی از فارابی که آغاز کردیم می توانیم بگوییم که فلسفه اسلامی هم آغاز شده است. مباحثی از فارابی را با عنوان وحی و نیز نسبت دین و فلسفه را مطرح کردیم که نوع نگاه او مشخص شد. بعد از آن به مبحث توحید رسیدیم و سپس به مبحث ملائکه و معاد رسیدیم و عرض شد که ضعیف ترین مبحث فارابی همان معاد ایت در صورتی که جناب بوعلی مبحث معاد را خیلی مبسوط تر بحث کرده اند و دلیل آن فهم درست و دقیق آموزه های دینی است که شیخ اشراق آن را کامل تر و در آخر جناب ملاصدرا آن را به اوج می رسانند.

شما اینجا هستید: خانه مقاله ها