مقالات

اطلاعیه گروه زبان

با سلام خدمت برادران گروه زبان یادآوری می نماییم که تا چهله 15 و 16 خرداد، ۳۰۰۰ لغت اکسفورد تا اخر حرف L می بایست مطالعه شود با تشکر

تفسیر شریف تسنیم(نشریه شماره 60)

بحث روایی

1- جايگاه تحميد خداى سبحان  

عن النبى صلى الله عليه و آله و سلم: اول من يدعى الى الجنة الحمادون الذين يحمدون الله فى السرأ و الضرأ(بحار، ج 90، ص215)

لو ان الدنيا كلها لقمة واحدة فأكلها العبد المسلم، ثم قال: الحمد لله لكان قوله ذلك، خيرا من الدنيا و ما فيها(بحار، ج 90، ص 216)

اشاره: سر برتری حمد از دنیا و متاع آن در این است که حمد از آن­جهت که از کلمات پاک است، به­سمت خداوند صعود می­کند و هر چه به سوی خدا صعود کرد، عندالهی می­شود«ما عندكم ينفد و ما عند الله باق»پس حمد از دنیا و آن­چه درآن است بالاتر است.

معرفت شناسی در قرآن (نشریه 60)

بسم الله الرحمن الرحیم

معرفت شناسی در قرآن : فصل هفتم ( طرح مساله  معرفت در آیات قرآن )

طرح مسأله معرفت در قرآن کریم

در قرآن کریم به تفصیل درباره شناخت و ارکان آن یعنی معلم ، عالم ، علم و معلوم و همچنین در باره شرایط ، وسایل ، ابزار ، موانع و حجاب های شناخت سخن به میان آمده است.

در بسیاری از آیات به حقایق خارجی که می توانند معلوم انسان واقع شوند اشاره شده است ، مانند خداوند سبحان ، آسمان ها و زمین ، فرشتگان ، وحی ، غیب و شهادت ، قیامت و برزخ ،دین و دنیا ، بهشت و جهنم ، پاداش و کیفر. در بسیاری از آیات دیگر به غیر واقعی بودن و بطلان اوهام و خیالات بت پرستان و یا اهدافی را که آنها دنبال می کنند تصریح شده است.

انسان و ارتباط او با خارج که از طریق حس ، عقل و شهود قلبی حاصل می شود و آنچه میزان و معیار  برای شناخت آدمی است از موضوعات دیگری است که در قرآن کریم مطرح شده است.

در قرآن کریم ، علاوه بر تصدیق به ارکان شناخت یعنی معلوم ، عالم ، علم و معلم از خداوند سبحان  به عنوان آفریننده آنها و نیز معلم اول و بالذات و تعلیم دهنده ای که به تدبیر ربوبی خود ، پیوند بین عالم و علم را تامین می کند یاد شده است.

امور یاد شده به همراه برخی دیگر از مسائل ، رئوس و اصول مبحث قرآنی معرفت است که در طی چند فصل مطرح و مبرهن می گردد.

تفسیر انسان به انسان (نشریه 59)

 

به نام خدا

 

قلمرو تواناییهای انسان

شناسایی قلمرو توانایی انسان مانند شناخت نهاد انسان و پیوند عالم و انسان دو راه دارد:

برهان عقلی کامل: متکی به ضروریات، اولیات، بدیهات

دلیل نقلی معتبر: وابسته به وحی و الهام

درباره قلمرو توانایی انسان به دو بحث استعمار و تسخیر می توان استدلال کرد:

کار اصلی ما از بین بردن نظام شاهنشاهی درون است

بسم الله الرحمن الرحیم
ماه رجب, ماه درخواست ظرفيت است, درست است كه بعضي از كارهاي بدي كه كرديم از ما ظرفيت را گرفته است; ولي ظرفيت‌ده همچنان بخشنده است, اولاً از او ظرفيت طلب كنيد, استحقاق طلب كنيم, لياقت طلب كنيم, ثانياً از حضرت مسئلت كنيم كه به اين ظرفيت, پاسخ مثبت بدهد, مظروف را عطا كند.
دادِ او را قابليّت شرط نيست٭٭٭ بلكه شرط قابليّت دادِ اوست
خدا دوتا كار مي‌كند: اول ظرف مي‌دهد بعد مظروف عطا مي‌كند.
...

تفسیر شریف تسنیم

آیه 2، الحمد لله رب العالمين

گزيده تفسير

ستايش هر ستايشگرى، در برابر هر كمال و جمالى، در حقيقت حمد خداست و جز او هيچ كس سزاوار ستايش نيست. خداى سبحان رب هر عالم است و آن را به سوى كمال مناسبش سوق مى دهد و عالم چيزى است كه به وسيله آن علم حاصل شود (ما يعلم به) و چون در جهان هستى هر موجودى نشانه خداوند است، پس هر موجودى در حد خود يك عالم است و با ربوبيت خداى سبحان به سوى كمال خود پيش مى رود. اين كريمه جامعترين تعبير از حمد خداست و با تبيين الوهيت و ربوبيت انحصارى خداوند، مفيد اختصاص حمد به اوست؛‌ خدايى كه همه كمالات را دارد (الله) و پروراننده همه چيز است (رب العالمين)، شايسته ستايش است و چون ستايش در برابر بخشش كمال و جمال است و اين نيز در انحصار خداست، پس حمد ويژه اوست و خداوند، يگانه محمود است.خداى سبحان نه تنها يگانه محمود، كه يگانه حامد نيز هست؛‌ زيرا حمد حقيقى بدون شناخت ولى نعمت و همه كمالات و نعمتهاى او ميسور نيست و غير خدا چنين شناختى ندارد.

منطق جنون

پس از قرنها در عصر جاهلیت مدرن، چشم‌های ما به دو چشم ابر مردی نگریست که ید بیضای موسوی داشت و دم مسیحایی و ابهت ابراهیمی...

خمینی عزیز ما، عصاره انسان‌های الهی بود و در عصری که مهر خاتمیت بر امتداد نبوت نواخته اند، او بانگ بر آورد و شیفتگان وصال را به «شراباً طهورایی» بشارت داد که نوشندگانش را نه به «جنت المأوی»، که به «لاهوت» میرساند.

نوای دلنشین خمینی، صلای فطرت زلال بنی آدم بود، که از فراز ذروه کرامت و انسانیت، بر اعماق دره ظلمت و جهل بشری ترنّم وصل بارید و گمگشتگان آخرین مراتب هبوط را از اسفل سافلین خودپرستی به اعلی علیین رهنمون ساخت.

... و اینچنین بود که فطرتهای پاک، شب پره وار، بر گرد تلألؤ آن مهر فروزان به طواف آمدند.

 

سیر فلسفه

بسم الله الرّحمن الرّحیم

نام سیر : فلسفه                 سرپرست سیر: محمد علی صدری

تعریف:

" شبهات زیاد است. شما اگر در میان جوانان بروید، مى‌بینید جوان خوبِ ما هم گاهى در ذهنش شبهه وجود دارد. ایرادى هم ندارد؛ شبهه به ذهن همه مى‌آید؛ نباید به جوان ایراد گرفت كه تو چرا شبهه دارى. وقتى ذهن فعال و كارگر شد، شبهه به ذهن مى‌آید چالش عمده‌ى امروز شما این است.... .كسى مثل مرحوم علامه‌ى طباطبایى (رضوان‌اللَّه‌تعالى‌علیه) در حوزه‌ى علمیه‌ى قم پیدا شد؛ ایشان، هم فقیه بود و هم اصولى؛ هم مى‌توانست درس خارج فقهِ مفصلى بدهد؛ هم مى‌توانست درس خارجِ اصول مفصلى ترتیب دهد و فضلا را جمع كند؛ اما او به كارى پرداخت كه آن روز آن را لازم مى‌دانست بعد هم حوادث و وقایع شهادت داد بر این‌كه اینها لازم است. او گفت من مى‌بینم كه دارند تفكرات و فلسفه‌ى كاذب ماركسیستى را در ذهنها جا مى‌دهند؛ نمى‌شود با توضیح‌المسائل اینها را پاسخ دهیم؛ توضیح‌المسائل جاى خودش را دارد؛ جواب این شبهه‌ها را با چیز دیگرى باید داد ایشان «اصول فلسفه و روش رئالیسم» را نوشت. یكى از تربیت‌شده‌هاى او مرحوم شهید مطهرى (رضوان‌اللَّه‌علیه) است. كارى كه شهید مطهرى كرد، امروز باید همه‌ى فضلاى جوان درصدد باشند خود را براى آن آماده كنند؛ و اگر آماده هستند، اقدام كنند."(از بیانات مقام معظم رهبری)

آری اهمیت فلسفه حقیقی به همان اندازه‌ی اهمیت اندیشیدن و درست اندیشیدن در زندگانی انسان است، فلسفه یعنی جهان‏بینی، یعنی اینکه چه هست و چه نیست. فلسفه از «بود و نبود» خبر می‏دهدو...
وآدمی كه از سویی پیوسته دستخوش تمایلات پنهان خود است و از سوی دیگر زیر تأثیر گفته ها و شنیده های گوناگون، برایش اهمیت روكردن به اندیشیدن خردمندانه و جستجوی اصول داوری درست ـ كه معنای حقیقی فلسفه است ـ آشكار می گردد و بروشنی دیده می شود كه اگر خرد مزین شده به حکمت ناب بكار نیاید نه تنها جهل آدمی و انگیزه های حیوانی، بلكه چه بسا توانایی های برتر آدمی ـ از احساسات گرفته تا هوش ـ نیز می توانند به راحتی مایه‌ی تباهی و گمراهی شوند.
واز آن سو تفكر سیری ناپذیر آدمی که همواره در حال تكاپو می باشد می تواند با توجه به بهره گیری از میانی ناب فلسفه اسلامی و به خصوص حکمت متعالیه (مانند کار مهمی که مرحوم صدرالمتألهین برای ما انجام می‏دهد که در جهان‏بینی برهان را با عرفان در خدمت قرآن قرار میدهد، و تاکید می کند که در برهان باید قضایای مبیّن به بیّن ختم شود، یعنی تا مسائل نظری به بیّن ختم نشود مفید یقین نیست. در شهود هم این چنین است، تا شهود شاهدان به کشف معصوم که منزه از هر خطا و آسیب است ختم نشود سودمند نیست، به همین جهت است که در اسفار دارند که: قول معصوم، می‏تواند حد وسط قرارگیرد. وقتی حد وسط قرار گرفت صبغه‏ی برهانی پیدا می‏کند) در عرصه های مختلف به جولان درآمده و به برکت فلسفه ناب فرآورده های سالمی را مانند «فلسفه‌ی علم»، «فلسفه‌ی دین»، «فلسفه‌ی اخلاق»، «معرفت شناسی»، «فلسفه‌ی تعلیم و تربیت»، «هستی شناسی» و بوجود آورد؛ انشاالله تعالی

 

هدف: رهرو آن است که پیوسته و آرام رود.....

تفسیر انسان به انسان (نشریه هادی شماره 57)

به نام خدا

سلام

به خدا تقصیر من نبود، من پری شب، همه ی بچه هامونا زنگ کش کردم، مطلباشونا گرفتم، ویرایش کردم، زدم رو سایت، امشب اومدم، دیدم، هی زور زدم، چیزی ندیدم!! 

 

گفتار چهارم. ساختارهای وجودی انسان

در گفتار قبل با فطرت و طبیعت آشنا شدیم، حال برای این که بتوان طبیعت نازل انسان را پیرو فطرت عالی او قرار داد و از کیفیت این کار آگاه شد، نخست باید سازمان وجودی انسان را که چند ساختار دارد، شناسایی کرد و در هر یک از ساختارهای وجود، قوای طبیعی و فطری او را شناخت، تا چگونگی ائتمام طبیعت به فطرت روشن شود.

شما اینجا هستید: خانه مقاله ها