مقالات

تفسیر انسان به انسان (نشریه هادی شماره 76)

گفتار چهارم. تفسير حيات متشابه به حيات محكم

آن جانِ ملكوتي و روح «ونَفَختُ فيهِ مِن رُوحي» (سوره ص، آيه 72)، محكمِ اصيلي است كه بايد حيات خويش را به آن عرضه كنيم. علم و عمل انسان و پيوند آن دو با يكديگر، حيات او را شكل مي‏دهد. هماهنگي حيات اكتسابي با حيات الهي موهبتي، عامل آرامشي عميق و نشاطي حقيقي در وجود انسان است و نبود اين هماهنگي سبب ناآرامي و تشويش است.

     اگر حيات اكتسابي انسان با حيات الهي او ناهماهنگ بود، متشابه است و چنانچه هماهنگ بود، محكم است و باز در صورت نخست، حياتْ حيواني است و در صورت دوم، انساني.

     بايد توجه شود كه روح منفوخ الهي در طليعه حدوث، به همگان عطا مي‏شود؛ ليكن برخي آن را كامل كرده و در حفظ طهارت آن مي‏كوشند و بعضي آن را آلوده و در تدسيس او سعي بليغ مي‏كنند.

فتامل(20) زیر پوست دانشگاه

هدایت علوی تبار: در فیلم «جویندگان طلا»، ساخته ‌ی چارلی چاپلین، یکی از شخصیت ‌های فیلم که گرسنه است شخصیت دیگر را به شکل مرغ می ‌بیند و می ‌خواهد آن را به چنگ آورد. بر همین قیاس می ‌توان گفت که برخی از اساتید، دانشجو را به شکل کیسه ‌ی پول می ‌بینند که باید به نحوی آن را به دست آورند. این اساتید دانشجو را شکاری در نظر می ‌گیرند که باید به دامش اندازند.
زیر پوست دانشگاه‎؛

آسیب ‌شناسی عملکرد اساتید در زمینه ‌ی پایان ‌نامه

| هدایت علوی تبار *|

معاد در قرآن

باسمه تعالی

معاد در قرآن

دنياي ستوده و نكوهيده

امير مؤمنان (عليه‏السلام) شنيد كسي دنيا را نكوهش مي‏كند. فرمود: چرا دنيا را مذمّت مي‏كني. تو مجرمي وگرنه دنيا جرمي نكرده. دنيا هر چه در آن است آشكار ساخت و عيبي را كتمان نكرد؛ بيمارستان، گورستان و حوادث سخت و ناگوار را نشان داد. اگر دنيا نشاط و سرورهاي جواني، ثروت، رفاه و مانند آن را نشان مي‏داد و اندوه و مرگ و بيماري را نشان نمي‏داد خيانت مي‏كرد، ولي دنيا زشتي‏ها را در كنار زيبايي‏ها نشان داد: «أيّها الذّامّ للدّنيا المغترّ بغرورها، المخدوع بأباطيلها، أَتَغْتَرّ بالدّنيا ثم نذمّها؟ أنت المتجرّم عليها، أم هي المتجرّمة عليك؟ متي استهْوَتْكَ أم متي غرّتْكَ؟

تفسیر انسان به انسان (نشریه هادی شماره 75)

جنود عقل (عملی) در روایات

جنود عقل و جهل در روایات بسیاری معرفی شده که غالبا درباره ­ی شناساندن عقل عملی بوده است؛ مثلا روایت «سماعة بن مهران» از وجود نورانی امام صادق (علیه السلام) ، 75 مورد از جنود عقل و جهل را برشمرده است. برخی از آنها عبارتند از: «خیر» وزیر عقل و «شر» وزیر جهل؛ ایمان و کفر؛ تصدیق و جُحود؛ رجاء و قنوط؛ عدل و جور؛ شکر و کفران؛ طمع (طمع ممدوح) و یاس؛ توکل و حرص؛ رأفت و قَسوت؛ رحمت و غضب؛ علم و جهل؛ فهم و حُمق و ...

تفسیر انسان به انسان (نشریه شماره 74)

به نام خدا

تفسیر انسان به انسان

تفسیر متشابهات عملی به محکمات عملی

پذیرش محکمات علمی
این مطلب در نشریه گذشته بحث شد.

قبول تمايلات فطري و انساني

جهت ديگر عمل دروني، قبول تمايلات فطري يا طبيعي در عرصه گزينش است. انسان از لحاظ فطرت و طبيعت، تهي از جذب و دفع و تمايل و تنفّر نيست؛ ولي خداوند در ورطه قبول و نكولِ اين تمايلات فطري يا طبيعي، او را آزاد آفريده است و او مي‏ تواند براساس (قَد اَفلَحَ مَن زَكّها)[ سوره شمس، آيه 9] تمايلات فطري خويش را برگزيند؛ يا بر محور (وقَد خابَ مَن دَسّها)[ سوره شمس، آيه 10] تمايلات فطري‏ را مقهور هيجانات طبيعي شهوت و غضب و جاه‏ طلبي كند.

مسلماً اگر به اختيار خويش از تمايلات فطري اثر پذيرد و از تمايلات طبيعي (شهوت، غضب و جاه)، تحت امامت حكمت عملي متأثّر شود، اختياري محكم شكل مي‏گيرد كه زمينه عزمي راستين را فراهم مي‏آورد.

 

سلام علی آل یاسین...!(238)

بهایی ها درباره امام زمان چه می گویند؟
بررسی مفهوم مهدویت، امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در ادیان آسمانی ازجمله اسلام مطرح شده است. اما در این بین فرقه های ساختگی ازجمله بهاییت سر برآوردند که در این باب مواردی را مطرح و به خورد پیروان خویش دادند.

امام زمان بهائیت کیست؟ و چه رابطه ای با امام زمان شیعه و سنی با این اسم و رسم دارد؟ این مسئله پرسشی که از سوی بسیاری مطرح می وشد، پاسخ در وهله نخست آن است که اعتقاد به امام دوازدهم از اصول عقاید شیعیان است و تمام شیعیان درباره وجود شریف ایشان با استناد به احادیث و تاریخ و برهان های عقلی باور و یقین دارند. فرقة ضاله بهائیت منشعب از بابیت است و بابیت فرزند یکی از جریانات فکری شیعه بنام شیخیه می باشد. در مسلک شیخیه اصلی وجود دارد، مبنی بر اینکه بایستی در هر عصری یک شیعه کامل که از آن به عنوان رکن رابع یاد می شود وجود داشته باشد که رابطه فیض بین امام و امت باشد. سیدعلی محمد باب که جوانی جاه طلب بوده، مدتی در شهر مقدس کربلا در مکتب سید کاظم رشتی رئیس و اعلم علمای مسلک شیخیه تحصیل نموده و بعد از مرگ استاد ادعای رکنیت و ذکریت و مقام موهوم باب امام زمان(ع) نمود. وی در یکی از کتاب هایش می نویسد:

تفسیر انسان به انسان(نشریه شماره 73)

به نام خدا

تفسیر  متشابهات عملی به محکمات عملی

قبول و نكول در عرصه انتخاب و اختيار

اعمال انسان جوانحي يا جوارحي است و عمل جوانحي، مقدّم بر عمل جوارحي است. خداوند علومي را در فطرت انسان نهادينه ساخته و قدرت كسب علوم و دانشهاي ديگر را نيز به او عنايت كرده و در مرحله قبول و نكول اين علوم، به انسان قدرت انتخاب داده وهمچنين تمايلات و تنفّراتي را در فطرت و طبيعت انسان به وديعه نهاده و باز هم در مرحله پذيرش و ردّ آن، قدرت گزينش به انسان بخشيده است، بنابراين قبول و نكول درباره بينشها و پذيرش و رد نسبت به تمايلات فطري و طبيعي، در محدوده انتخاب و اختيار انسان است و اين همان عمل جوانحي يا قلبي است كه مقدمه‏اي براي عمل جوارحي است؛ يعني قواي عامله انسان براساس همين قبول و نكولي كه در محدوده انتخاب و اختيار خويش و در حيطه علوم و تمايلات دارد، دستورهايي هماهنگ با آنها را براي اعضا و جوارح مي‏فرستد و عمل بيروني انجام مي‏پذيرد.

 

تفسیر انسان به انسان

به نام خدا

تفسیر انسان به انسان شماره 73

قبول و نكول در عرصه انتخاب و اختيار

اعمال انسان جوانحي يا جوارحي است و عمل جوانحي، مقدّم بر عمل جوارحي است. خداوند علومي را در فطرت انسان نهادينه ساخته و قدرت كسب علوم و دانشهاي ديگر را نيز به او عنايت كرده و در مرحله قبول و نكول اين علوم، به انسان قدرت انتخاب داده و

همچنين تمايلات و تنفّراتي را در فطرت و طبيعت انسان به وديعه نهاده و باز هم در مرحله پذيرش و ردّ آن، قدرت گزينش به انسان بخشيده است، بنابراين قبول و نكول درباره بينشها و پذيرش و رد نسبت به تمايلات فطري و طبيعي، در محدوده انتخاب و اختيار انسان است و اين همان عمل جوانحي يا قلبي است كه مقدمه‏اي براي عمل جوارحي است؛ يعني قواي عامله انسان براساس همين قبول و نكولي كه در محدوده انتخاب و اختيار خويش و در حيطه علوم و تمايلات دارد،

دستورهايي هماهنگ با آنها را براي اعضا و جوارح مي‏فرستد و عمل بيروني انجام مي‏پذيرد.

 

معاد در قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم

معناي دنيا و آخرت

واژه دنيا، مؤنث اَدني است. اگر آن را از مادّه «دنيءَ» و «دناءَت» بگيريم به معناي پست تر و خسيس تر است و اگر آن را از ريشه «دنوّ» به حساب آوريم به معناي نزديك تر است. بر اين اساس، همواره واژه دنيا نياز به موصوف يا متعلَق دارد؛ مانند حيات دنيا، عذاب دنيا، سعادت دنيا، گرفتاري دنيا، ثروت دنيا، متاع دنيا، حبّ دنيا، غرور دنيا، جاه دنيا، رياست دنيا.

شما اینجا هستید: خانه مقاله ها