سلام علی آل یاسین...(297)
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 05 شهریور 1398
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 687
مقدمه نشریه هادی شماره 110
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و
...
أشهدُ أنّ لا إله إلاّ الله وحده لاشريك له كما شهد الله لنفسه و شهدت له ملائكته وأولو العلم من خلقه لا إله إلاّ هو العزيز الحكيم؛
....
. معناي «كما
از آنچه در تفسير وحدت و تبيين نفي شريك بهطور مطلق بيان شد، معلوم گشت كه هيچ ذات، فعل و اثري نميتواند شريك و همانند ذات، وصف، فعل و اثر خداي سبحان باشد. بنابراين، معناي «كما» در «كما شهد الله لنفسه» تشبيه ومانند آن نيست تا شهادت توحيدي بنده مماثل، مشابه ومساوي شهادت توحيدي خداوند باشد؛ زيرا هيچ مظهري كه عين ربط، فقر وقصور است، شبيه ظاهري كه عين استقلال، غنا وتمام است، نخواهد بود. البته نسبت به جملههاي بعدي ميتواند به عنوان تشابه، تماثل يا تساوي باشد و چون حرف عطف به منزله تكرار كلمه «كما» است، لذا ميتوان از جمله «كما شهد الله لنفسه» يك معنا واز جمله «و[كما] شهدت له ملائكته... » معناي ديگر اراده نمود! چنانكه ميتواند نظير «لا أُحصي ثناءً عَلَيك أنت كما أثنَيت علي نفسك» باشد؛ يعني من قادر نيستم تو را ثنا گويم؛ تو آن چناني كه خودت را ثنا گفتي وميگويي.
تفسیر شریف تسنیم سوره بقره (نشریه هادی شماره 110)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 04 شهریور 1398
- نوشته شده توسط مصطفی حسینی کوپایی
- بازدید: 779
آیه 83- و اذ اخذنا ميثاق بنى اسرائيل لا تعبدون الا اللّه و بالوالدين احسانا و ذى القربى واليتامى والمساكين و قولوا للنّاس حسنا و اقيموا الصّلوة و اتوا الزّكوة ثمّ تولّيتم الا قليلاً منكم وانتم معرضون
تناسب ایات
اینایه در ادامه ایاتقبل ،نعمتیدیگربرای بنیاسراییل را یاداوریمیکند. این نعمت منشوری با ده فرمان است که به 5 فرمان در این آیه و 5 فرمان دیگر را در آیات دیگر اشاره می کند. این ده فرمان عبارتند از
1. پرستش خدا و دورى از هرگونه شرك. 2. احسان به والدين، خويشاوندان، يتيمان و مساكين. 3. گفتار نيك و معاشرت نيكو با همه مردم و اقوام و ملل. 4. برپاداشتن نماز. 5. پرداختن زكات. 6.پرهیز از کشتن و ریختن خون7.آواره نساختن یکدیگر8.ایمان به رسولان9.جهاد در راه آنان 10.انفاق
تحریر رساله الولایه (نشریه هادی شماره 109)
- توضیحات
- دسته: اخلاق و عرفان
- تاریخ ایجاد در 02 مرداد 1398
- نوشته شده توسط محمد مهدی افشاری
- بازدید: 750
راهکارهای رسیدن به مقام انقطاع
با اینکه قرآن کریم به نحو مانعة الخلوّ دو راه سیر آفاقی و انفسی را برای شناخت خدا بیان کرده، اما بی تردید معرفت نفس نزدیکترین و بهترین و بلکه تنها راه رسیدن به این مقصود است.
طریقت عملی رسیدن به این معرفت و شهود در این بخش به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار می گیرد، اما تا کنون دانستیم که عصاره این طریقت، انقطاع الی الله بلکه کمال الانقطاع است، یعنی انسان از هر چیزی جز خدا بریده شود تا خویش را از همه امور بیگانه با خود، تهی کند و آنگاه حقیقت بی پیرایه نفس خود را دریابد و در آن آینه صاف و صیقلی و شفاف وجه خدا را بنگرد.
سلام علی آل یاسین...(296)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 01 مرداد 1398
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 748
مقدمه نشریه هاد شماره 109
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و
...
أشهدُ أنّ لا إله إلاّ الله وحده لاشريك له كما شهد الله لنفسه و شهدت له ملائكته وأولو العلم من خلقه لا إله إلاّ هو العزيز الحكيم؛؛
....
زيارت جامعه كبيره كه به مثابه تفسير مقام عترت طاهرين (عليهمالسلام) وتحرير نبوّت وامامت ارائه شده در جامه خلافت وشرح آنان در كسوت ولايت است سهم شجره طوباي توحيد را همچنان در رأس معارف خود قرار داده است؛ لذا پيش از عرض ادب در فِناي مقربان معصوم (عليهمالسلام) چراغ توحيد را برافروخته است وآن حقيقت بيهمتاي معرفتي را با تكبير صدگانه تثبيت نموده است.
. بازگشت تكبير به تهليل
تفسیر شریف تسنیم سوره آل عمران (نشریه هادی شماره 109)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 01 مرداد 1398
- نوشته شده توسط علی جزینی
- بازدید: 823
ادامه تفسیر آیه 30 سوره آل عمران
تناسب صدر و ذيل آيه
غالباً پايان هر آيهاي متناسب با مضمون آن آيه و نيز دليل آن است. در صدر آيه مورد بحث، هم از خير و هم از سوء سخن به ميان آمد و در ذيل آن نيز هم تحذير و انذار و هم تبشير و ترغيب مطرح شد: درباره عاملان كار خير فرمود: ﴿واللهُ رَئُوفٌ بِالعِباد﴾ و درباره بدكاران فرمود: ﴿ويُحَذِّرُكُمُ اللهُ نَفسَه﴾.
انضمام ﴿ويُحَذِّرُكُمُ الله﴾ با ﴿واللهُ رَئُوفٌ بِالعِباد﴾ نشان است كه تحذير الهي براساس رحمت اوست؛ يعني از سر لطف و محبّت، شخص را از خطر ميترساند. گذشته از آنكه سنت الهي درباره بندگان خود بر محور رحمت، رأفت و احسان است نه عدل محض، كه نشان آن را در كيفيّت پاداش و كيفر ميتوان يافت: حسنه ده برابر و سيّئه يك برابر جزا دارد؛ ضمن آنكه تمام آثار مشئوم گناه با توبه طرد ميشود.
تفسیر شریف تسنیم سوره بقره (نشریه هادی شماره 109)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 01 مرداد 1398
- نوشته شده توسط مصطفی حسینی کوپایی
- بازدید: 677
آیه 75- افتطمعون ان يؤمنوا لكم وقد كان فريق منهم يسمعون كلام اللّه ثمّ يحرّفونه من بعد ما عقلوه وهم يعلمون
تناسب آیات و فضای نزول
مومنان به ایمان داشتن یهودیان علاقه شدید داشتند. کسی که به چیزی علاقه شدید دارد، در صورت عدم دریافت و رسیدن به خواسته خود، دچار غم شدید میشود و نیاز به دلداری دارد. خداوند در آیات قبل ویژگی یهودیان را بیان میکند. و به مومنان این گونه تسلی میدهد که افرادی که این ویژگیها را دارند نباید به ایمان آوردن آنها زیاد امید بست. درباره فضای نزول این آیه مواردی بیان شده است که در اینجا بیان میگردد.
1. رسول اكرم صلى الله عليه و آله و مؤ منان به وى، به ايمان آوردن يهودى هاى معاصر نزول قرآن علاقمند بودند؛ چون برخلاف مشركان، اهل كتاب و شريعت بودند. 2. انصار بر اثر هم سوگند بودن، هم پيمان بودن، هم شير بودن و... با يهوديان معاصر به ايمان آوردن آنان علاقمند بودند. 3. عدّه اى از تبار هفتاد نفرى كه موساى كليم عليه السلام را همراهى مى كردند و كلام خدا را شنيدند و آن را تحريف كردند، در محضر رسول اكرم صلى الله عليه و آله بودند؛ از اين رو ايمان آوردن آنها مورد علاقه بود. 4. ايمان آوردن علماى يهود كه گرفتار تحريف حلال و حرام بودند، مورد علاقه بود؛ زيرا اينان اگر مؤمن مى شدند، ديگر يهوديان به آنها اقتدا مى كردند
تفسیر شریف تسنیم سوره بقره (نشریه هادی شماره 108)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 14 خرداد 1398
- نوشته شده توسط میثم طاهریان
- بازدید: 692
آیه 67- و اذ قال موسى لقومه انّ اللّه يامركم ان تذبحوا بقرة قالوا اتتّخذنا هزوا قال اعوذ باللّه ان اكون من الجاهلين
آیه 68- قالوا ادع لناربّك يبيّن لنا ماهى قال انّه يقول انّها بقرة لا فارض و لا بكر عوان بين ذلك فافعلوا ما تؤمرون
آیه 69- قالوا ادع لناربّك يبيّن لنا ما لونها قال انّه يقول انّها بقرة صفراء فاقع لونها تسرّالنّاظرين
آیه 70- قالوا ادع لناربّك يبيّن لّنا ماهى انّ البقر تشابه علينا و انا ان شآء اللّه لمهتدون
آیه 71- قال انّه يقول انّها بقرة لا ذلول تثير الارض ولا تسقى الحرث مسلّمة لا شية فيها قالوا الآن جئت بالحقّ فذبحوها وما كادوا يفعلون
آیه 72- و اذ قتلتم نفسا فادّارءتم فيها واللّه مخرج مّا كنتم تكتمون
آیه 73- فقلنا اضربوه ببعضها كذلك يحیى اللّه الموتى و يريكم آيته لعلّكم تعقلون
آیه 74- ثمّ قست قلوبكم من بعد ذلك فهى كالحجارة او اشدّ قسوةً و انّ من الحجارة لما يتفجّر منه الانهار وانّ منها لما يشّقق فيخرج منه الماء وانّ منها لما يهبط من خشية اللّه وما اللّه بغافل عمّا تعلمون
تفسیر شریف تسنیم سوره آل عمران (نشریه هادی شماره108)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 13 خرداد 1398
- نوشته شده توسط علی جزینی
- بازدید: 710
قُل اِن تُخفوا ما في صُدورِكُم اَو تُبدوهُ يَعلَمهُ اللهُ ويَعلَمُ ما فِي السَّموتِ وما فِي الاَرضِ واللهُ عَلي كُلِّ شيءٍ قَدير (29)
گزيده تفسير
اگر كسي جز در مقام تقيه كه در آيه پيشين بيان شد، با كافران رابطه برقرار كند، خداوند به نهان و آشكار او آگاه است، زيرا اوّلاً خداوند خالق كلّ آسمانها و زمين و آگاه به آن است و انسان نيز كه جزئي از اين مجموعه است، معلوم خداوند است؛ ثانياً خداوند افزون بر آگاه بودن، هم ميتواند به حساب هر كسي رسيدگي و هم ميتواند آن اسرار را براي ديگران آشكار كند؛ نيز چون خداوند قادر مطلق است، ميتواند علم خود را به ثمر برساند و طبق آن عمل كند.