تفسیر شریف تسنیم سوره آل عمران (شماره 116)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 04 آبان 1399
- نوشته شده توسط علی جزینی
- بازدید: 617
فَتَقَبَّلَها رَبُّها بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَ أَنْبَتَها نَباتاً حَسَناً وَ كَفَّلَها زَكَرِيَّا كُلَّما دَخَلَ عَلَيْها زَكَرِيَّا الْمِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً قالَ يا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هذا قالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِساب﴿37﴾
گزيده تفسير
اين آيه از اجابت دعاي مادر مريم(عليهاالسلام) خبر ميدهد؛ مريم كه بايد بدون همسر، مادر پيامبري مانند حضرت عيسي شود، از اينرو هم پذيرش او براي خدمتگزاري بيت مقدس و هم رشد و تربيت او ويژه و با اهميت بود و براي تحقق تربيت شايسته، هم از مبدأ فاعلي (مربي لايق) هم از طعام طيب و پاك و هم استاد شايسته و الهي و هم از درس خوب و محيطي امن و روحاني براي جهاد و سختكوشي در عبادت و مبارزه و محاربه با نفس و شيطان برخوردار بود.
خداوند سبحان حضرت زكريا(عليهالسلام) را كفيل و متعهد به تأمين معيشت و امور زندگي حضرت مريم قرار داد. زكريا(عليهالسلام) هرگاه براي تكفّل و تربيت مريم(عليهاالسلام) به آن محراب وارد ميشد، به گونهاي سؤالانگيز رزقي آماده را ميديد؛ رزقي ويژه و غير معهود كه غذا يا ميوه رايج و عادي آن زمان نبود و به ديگران نميرسيد و به لحاظ هماهنگي روزي غيبي با حساب عالم شهادت، آن رزق مناسب همان دوران سنّي حضرت مريم بود، از اينرو از وي پرسيد: اين روزي از كجاست؟ اين رزق، كرامت ويژه و خارق عادت بود؛ آنسان كه زكريا را به فكر انجام دادن كاري كريمانه و غير عادي انداخت و آن درخواست فرزند طيب از خدا بود.
تفسیر شریف تسنیم سوره بقره(شماره 116)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 18 مهر 1399
- نوشته شده توسط مصطفی حسینی کوپایی
- بازدید: 564
ما ننسخ من آية أو نُنْسها نأت بخير منها أو مثلها ألم تعلم أنّ الله علي كلّ شيءٍ قدير (106) ألم تعلم أنّ الله له ملك السموات و الأرض و ما لكم من دون الله من ولي و لا نصيرٍ (107)
تفسیر
ننسخ: نسخ با ازاله همراه است. مانند این که میگوییم خورشید سایه را نسخ کرد. در نتیجه هم سایه زایل شد و هم خورشید سبب این ازاله بود. در نتیجه میگوییم خورشید سایه را نسخ کرد. در برابر هیچ گاه برای از بین قرفتن روز و شب شدن نمیگوییم شب روز را نسخ کرد. زیرا اگر چه که روشنایی روز زایل شد ولی شب که سراسر ظلمت و عدم است این کار را انجام نداد.
ننسها: انسا از ریشه نسیان است. انساء به معناي ناسي كردن از كارهاي علمي و ذهني است و تفاوت آن با نسخ اين است كه نسخ ازاله خارجي است و انساء ازاله علمي؛ برداشتن شيء از صحنه عين را نسخ و برداشتن آن از صفحه علم را انساء گويند.
تفسیر شریف تسنیم سوره بقره(شماره 115)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 17 مهر 1399
- نوشته شده توسط مصطفی حسینی کوپایی
- بازدید: 556
يا أيّها الّذين امنوا لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا و اسمعوا و للكافرين عذاب أليم
گزيده تفسير
برخي مسلمانان به رسول اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) ميگفتند: در گفتار خود حال ما را مراعات كرده، با تأنّي سخن بگوييد، تا ما آن را ادراك كنيم و به ياد سپاريم يا بنگاريم. آنان مراد خويش را با كلمه «راعنا» بيان ميكردند.
در زبان عبري، انسان پليد و خبيث را «راع» ميگفتند. يهوديان تحريفگر، فرصت طلب و جسور، «راعنا» را، كه واژهاي عربي و به معناي درخواست رعايت و تأنّي در سخن گفتن است، به قصد طعن در دين و توهين به پيامبر گرامي(صلّي الله عليه وآله وسلّم) و تحقير و استهزاي مسلمانان، عبري فرض كرده، از آن سبّ و شتم و دشنام مزبور را اراده ميكردند كه معاذ الله «تو در ميان ما خبيث و شرور هستي» و گاهي با پيچاندن زبان و لَعْب با حروف، آن را به صورت «راعينا» ادا ميكردند كه به معناي «چوپان ما» است.
از اين رو، خداي سبحان مسلمانان را از گفتن چنين كلمهاي در گفتوگو با رسول اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) نهي كرد و به آنان فرمود: براي بيان مراد خود واژه «انظرنا» را برگزينيد تا افزون بر افاده معناي مطلوب، زمينه سوء استفاده بيگانگان و بهويژه يهود عنود را در آن فضا از بين ببريد.
توهين به شخصيت حقوقي پيامبر گرامي(صلّي الله عليه وآله وسلّم) توهين به خداوند است؛ ازاينرو خداي سبحان با تأكيد بر ضرورت امتثال اين فرمان، پيامد ناديده گرفتن و ترك آن را «كفر عملي» دانسته؛ چنان كه توهينكنندگان عمدي رسول اكرم، گرفتار «كفر اعتقادي»اند و براي انذار هر دو گروه فرموده است: كافران را عذابي دردناك در پيش است.
تحریر رساله الولایه (شماره 115)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 16 مهر 1399
- نوشته شده توسط محمد مهدی افشاری
- بازدید: 615
فصل 4: طریقه دستیابی به مقام ولایت ← مقام دوم (دلیل نقلی) ← طریقت مشروع در سایه عبادت عاشقانه
11.تفاوت معروف عارفان با دیگران
معرفت شهودی حق تعالی زمینه ساز عبادت واقعی عارفانه و عاشقانه است و معرفت حصولی زمینه ساز عبادت غیر حقیقی اهل خوف و طمع. انسان غیرعارف با استدلال مفهومی و علم حصولی به وجود خدا و اسماء و صفاتش پی می برد، اما از خداوند چیزی جز تصویری ساختگی در ذهن به دست نمی آورد و آن تصویر ذهنی چون مصنوع و مخلوق خود اوست، فروتر از اوست. این خدای ذهنی نه تنها مقوّم وجود نفس نیست، بلکه خود قائم به نفس عالِم است و بالتّبع چنین تصویری نمی تواند عبادت کننده را به مقام محبت و فناء رهنمون شود. از این رو عبادت این گروه جز به طمع دستیابی به لذت یا رهایی از رنج و عقاب اخروی و تحصیل بخشی از مشتهیات نفسانی نخواهد بود، در حالی که عارف چون به وجود خدای واقعی پی می برد و حضور و ظهور جهان شمول او را با جان خود ادراک می کند، بی درنگ منقطع و فانی و دلبسته و وابسته به او شده و در نتیجه عبادتش محبت و کرنش در برابر عظمت و جمال آن یکتای بی همتاست. «سبحان الله عمّا یصفون * إلا عباد الله المخلصین» (سوره صافات، آیات 159 و 160). برای همین تنها کسانی که می توانند خدای سبحان را وصف کنند همین مخلَصین اند که به شناخت حقیقی حق بار یافته اند.
تفسیر شریف تسنیم سوره آل عمران (شماره 115)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 28 شهریور 1399
- نوشته شده توسط علی جزینی
- بازدید: 589
إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمينَ (33)
ذُرِّيَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ (34)
...
اشارات و لطايف
1. دين برگزيده
قرآن كريم اسلام را دين صفوه (برگزيده) مينامد و ابراهيم و يعقوب(عليهماالسلام) به فرزندانشان درباره دين اسلام سفارش كردند كه خداوند اين دين را براي شما برگزيده است: ﴿ووصّي بِها اِبرهيمُ بَنيهِ ويَعقوبُ يبَنِي اِنَّ اللهَ اصطَفي لَكُمُ الدِّينَ فَلا تَموتُنَّ اِلاّواَنتُم مُسلِمون﴾ (سوره بقره، آيه 132)
قرآن كريم منحرفان از دين مصطفا را داراي دلهايي چركين و زنگار گرفته ميخواند: ﴿اِذا تُتلي عَلَيهِ ءايتُنا قالَ اَسطيرُ الاوَّلين*كَلاّبَل رانَ عَلي قُلوبِهِم ما كانوا يَكسِبون﴾ (سوره مطفّفين، آيات 14 ـ 13)
آري انسان اگر گاهي به گناه كوچك مبتلا شود، ميتواند به عفو و عنايت خداوند اميدوار باشد؛ امّا اگر پيوسته به تباهي تن دهد، به تدريج صحنه دل او تيره و راه نفوذ حكمت و موعظت بسته ميشود؛ آنگاه نه با استدلال و برهان سخن حق را ميشنود و نه با كشف و شهودْ حق را مييابد و مانند دستگاه هاضمهاي خواهد شد كه حالت تهوّع دارد و آماده پذيرش غذا نيست؛ حتّي گاهي دارو را نيز نميپذيرد.
سلام علی آل یاسین...(302)
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 16 تیر 1399
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 735
قرآن كريم وقتي از طبيعت و مادّه سخن ميگويد، بهرههاي طبيعي و مادّي را براي افراد عادي و حيوان، مشترك ميداند وچنين ميفرمايد: متاعاً لكم ولأنعامكم[خدا نعمتها و مواهب مادي را در اختيارتان گذاشت تا وسيله بهرهبرداري براي شما و چهارپايانتان باشد (سوره نازعات، آيه 33 ]، كلوا وارعوا أنعامكم[بخوريد و چهارپايانتان را بچرانيد (سوره طه، آيه 54)]، اما وقتي از توحيد و معرفت الهي سخن ميگويد، عالم موّحد را در كنار ملائكه ذكر ميكند: و الملئكة و أُولواالعلم. به تعبير امام سجاد (عليهالسلام) عظمت علم چنين فضيلتي به عالم بخشيده است كه در رديف فرشتگان قرار گيرد.
البته
تحریر رساله الولایه (نشریه هادی شماره 114)
- توضیحات
- دسته: اخلاق و عرفان
- تاریخ ایجاد در 09 بهمن 1398
- نوشته شده توسط محمد مهدی افشاری
- بازدید: 665
فصل 4: طریقه دستیابی به مقام ولایت ← مقام دوم (دلیل نقلی) ← طریقت مشروع در سایه عبادت عاشقانه
6. معرفت آفاقی و انفسی حق تعالی
دانستیم معرفت حق تعالی نخستین لازم و مقدمه سلوک و عبادت حبّی است، اما شناخت حق تعالی طبق آیه «سنُریهم آیاتِنا فی الآفاق و فی انفسِهِم حتّی یَتبیَّنَ لهم اَنَّه الحقّ» (سوره فصلت، آیه 53) بر دو گونه متصور است که مانعة الخلوّند، نه مانعة الجمع: سیر آفاقی و انفسی.
تفسیر شریف تسنیم سوره آل عمران (نشریه هادی شماره 114)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 08 بهمن 1398
- نوشته شده توسط علی جزینی
- بازدید: 732
إنّ الله اصطفي ادم و نوحاً و ال ابراهيم و ال عمران علي العالمين (33)
ذرّيّة بعضها من بعض و الله سميع عليم (34)
گزيده تفسير
اين آيه برگزيدگاني را كه پيروي آنان واجب است معرفي ميكند.
مكتب الهي مكتب مصطفاست و از اينرو پيروان آن اهل صفوه و صفا و در عقايد، اخلاق و اعمال صاف و بيتيرگياند و خداوند با توفيق و تأييد و تهيه وسايل و هدايت، خواسته است آنان صاف و خالص باشند.
حضرت آدم، نوح، آلابراهيم (خود حضرت ابراهيم و نسل پاك و صالح وي) و آلعمران (پدر حضرت مريم) عليهمالسلام افزون بر مجتبا و مختار بودن مصطفا نيز هستند. اين اصطفا كه نسبي و مسبوق به اصطفاي نفسي است، صفوتي خاص و مراد از آن زعامت كبرا و رهبري يا اول بودن در رساندن پيام الهي است.