تفسیر شریف تسنیم سوره بقره(شماره 119)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 12 دی 1399
- نوشته شده توسط مصطفی حسینی کوپایی
- بازدید: 995
ومن أظلم ممّن منع مساجد الله أن يذكر فيها اسمه و سعي في خرابها أُولئك ما كان لهم أن يدخلوها إلاّ خائفين لهم في الدّنيا خزي و لهم في الاخرة عذاب عظيم (114)
تناسب این آیه با آیات دیگر را بیان کنید؟
در باره این آیه دو شان نزول آمده است.1- ناظر به قصّه «طيطوس» رومي و پيروان مسيحي او باشد كه با بنياسرائيل به جنگ برخاستند، تورات را آتش زدند، فرزندان آنها را به اسيري گرفتند و بيتمقدس را ويران و آلوده كردند. در این صورت به یکی دیگر از ویژگی های زشت اهل کتاب اشاره دارد که به علت تعصبات جاهلانه تا حد قتل و غارت پیش میروند.
2- ممكن است آيه ناظر به مشركاني باشد كه پس از هجرت رسول مكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) به مدينه، مساجدي را كه مؤمنان قبل از هجرت در آن نماز ميخواندند ويران ميكردند و نيز از ورود پيامبر به شهر مكّه و مسجدحرام مانع ميشدند که در این صورت با قسمت آیه قبل «كذلك قال الذين لا يعلمون مثلقولهم» که درباره مشرکان است مرتبط است.
تحریر رساله الولایه (شماره 118)
- توضیحات
- دسته: اخلاق و عرفان
- تاریخ ایجاد در 02 بهمن 1399
- نوشته شده توسط محمد مهدی افشاری
- بازدید: 1040
فصل 5: مقصد نهایی و کمال حقیقی انسان
مقام اول (دلیل عقلی)
تحریر اجمالی
انسان در سیر و سلوکش تا حق تعالی با مراتب گوناگون رو به رو است و باید از همه مراتب افعال و اسماء و ذوات بگذرد تا به توحید خالص در هر سه مرحله (فعلی، اسمی و ذاتی) برسد.
انسان به هیچ مرتبه از کمال واقعی اش نمی رسد مگر از طریق فناء تعیّن امکانی آن مرحله و بقاء اسم حق تعالی در آن موضع به جای آن، پس به هر مرحله از کمالات واقعی که برسد، عین فیض و وجه الله در همان مرحله شده و بر انواع فیوضاتی که از آن مرتبه به مراتب پایین تر ترشح می کند واقف خواهد بود و به همه کمالات آن مرحله متحقّق و متلبّس خواهد گردید. این فرایند تکاملی همواره ادامه دارد تا جایی که سالک به توحید ذاتی برسد و هیچ اسم و رسم و حدّ و تعیّن امکانی برایش باقی نماند و نیک دریابد که «المُلکُ یومئذٍ لله»
تفسیر شریف تسنیم سوره آل عمران (شماره 118)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 28 آذر 1399
- نوشته شده توسط علی جزینی
- بازدید: 986
وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ یا مَرْیمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى نِساءِ الْعالَمین﴿42﴾
گزیده تفسیر
حضرت مریم محدثه بود و با فرشتگان گفتوگو داشت. این گفتوگو كرامت خود آن بانوی بزرگوار و نبوت انبایی و وحی تسدیدی و تبشیری است نه وحی و نبوت تشریعی. گوهر ذات آن حضرت از صفوت الهی برخوردار بود و طبق این اصطفای نفسی، خداوند در بین فرزندان انبیا؟عهم؟ او را برگزید (نه اینكه ترجیح داد)؛ همچنین وی را از همه رذایل اخلاقی و اتهامات ناروا (نه فقط از عادت ماهانه) تطهیر و تنزیه كرد و آن حضرت از طهارت ظاهری و باطنی و طهارت نفسی برخوردار بود.
نیز خداوند او را از میان زنان گذشته و آینده عالم برای مادر شدن بدون همسر برگزید؛ یعنی اصطفای نسبی آن حضرت به جهت این ویژگی است كه بیهمسر صاحب فرزند شد؛ نه اینكه در جمیع شئون علمی و تقوایی بر جمیع زنان همه اعصار و امصار برتری داشته باشد.
تفسیر شریف تسنیم سوره بقره(شماره 118)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 21 آذر 1399
- نوشته شده توسط مصطفی حسینی کوپایی
- بازدید: 542
و أقيموا الصلوة و ءاتوا الزكوة و ما تقدّموا لأنفسكم من خير تجدوه عند الله إنّ الله بما تعملون بصير (110)
سوال:ارتباط این آیه با آیه پیشین را بیان کنید؟
پس از دستور عفو و صفح و وعده نصرت به مؤمنان؛ ﴿حتّي يأتي الله بأمره إن الله علي كلّ شيءٍ قدير﴾، در آيه مورد بحث راه تحقّق اين وعده را به آنان مينماياند؛ يعني با نمازي كه دستگيره ايمان را محكم و همّتها را متعالي ميكند و با اجتماعي كه از اين طريق در مساجد براي آنان پديد ميآيد و قلبها الفت مييابد و با زكات كه ميان توانگران و تهيدستان پيوند و اتحاد پديد ميآورد، طبعاً شبهات و وسوسههاي اهل كتاب، در پايداري مؤمنان بر ايمان و پرهيز از ارتداد و بازگشت به شرك قبلي تأثيري نخواهد داشت و زمينه نصرت الهي فراهم خواهد شد
تفسیر شریف تسنیم سوره بقره(شماره 117)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 21 آذر 1399
- نوشته شده توسط مصطفی حسینی کوپایی
- بازدید: 530
أم تريدون أن تسئلوا رسولكم كما سئل موسي من قبلُ و من يتبدّل الكفر بالإيمان فقد ضلّ سواء السبيل (108(
تناسب این آیه با آیات پیشین چگونه است؟
این آیه در ادامه آیات پیشین کارشکنی های یهودیان را اشاره میکند. اگر مخاطب یهوذیان باشند، لجاجت آن ها در نپذیرفتن دین حق با آوردن دلایل واهی را بیان دارد. اگر مخاطب مسلمانان باشند، تاثیر گیری مسلمانان ضعیف الایمان از یهودیان و بیان خواسته های ناروا را اشاره دارد و اگر مخاطبان کفار باشند، به تشابه قلوب کافران و یهودیان میپردازد.
در آیه قبل بیان داشت که خداوند اگر آیه و نشانه ای را نسخ کند بهتر از آن را می آورد. در اینجا بیان میدارد با وجود آوردن معجزه بسیار عظیم قرآن، یهودیان باز مانند زمان حضرت موسی بهانه گیری کرده و در پی درخواست معجزات دیگر هستند.
تحریر رساله الولایه (شماره 117)
- توضیحات
- دسته: اخلاق و عرفان
- تاریخ ایجاد در 02 بهمن 1399
- نوشته شده توسط محمد مهدی افشاری
- بازدید: 562
جمع بندی و سخن پایانی فصل 4
1. جاذبه و دافعه و فعل و ترک اصلی سالک
طريقت عملی عرفانی مرکب از دو جزء است:
1. رفض و ترک مطلق ماسوى الله؛
۲. گرایش و جذب و توجه تام به الله تبارک و تعالی.
به بیان دیگر، سلوک عملی متشکل از دو عنصر اصلی جاذبه و دافعه یا گرایش و گریز يا أخذ و رفض است. این دو رکن
تفسیر شریف تسنیم سوره آل عمران (شماره 117)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 16 آبان 1399
- نوشته شده توسط علی جزینی
- بازدید: 591
قالَ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لي غُلامٌ وَ قَدْ بَلَغَنِيَ الْكِبَرُ وَ امْرَأَتي عاقِرٌ قالَ كَذلِكَ اللَّهُ يَفْعَلُ ما يَشاءُ ﴿40﴾
گزيده تفسير
حضرت زكريّا(عليهالسلام) با شگفتي و همراه ادب از خداوند ميپرسد كه چگونه در پيري و با همسر پير و نازايش فرزنددار خواهد شد و پاسخ به او قانون جاودانه ﴿كَذلِكَ اللهُ يَفعَلُ ما يَشاء﴾ است كه حاكي از قدرت بيكران الهي است.
گفتار و تعجب حضرت زكريا نه به معناي استبعاد آن كار، بلكه از سنخ بزرگ شمردن كار و نعمت خدا و براي ادامه دادن گفتوگو با خدا يا دانستن اين مطلب بود كه آيا خداوند با حفظ موجود يعني اثرگذاري پيري و عقيم بودن همسر يا با تغيير وضع و از همسري ديگر يا با دگرگوني در او و همسرش بهوي فرزند ميدهد.
فرشتگان براي كاستن از شدّت تعجّب حضرت زكريا گفتند: خداوند هر كاري را بخواهد ميكند. هيچ چيزي توان ايستادگي در برابر قدرت مطلق او را ندارد و متعلق اراده حكمتْ محور الهي، گاهي كار عادي و زماني خارق عادت است؛ مانند اعجازها.
تحریر رساله الولایه (شماره 116)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 13 آبان 1399
- نوشته شده توسط محمد مهدی افشاری
- بازدید: 602
فصل 4: طریقه دستیابی به مقام ولایت ← مقام دوم (دلیل نقلی) ← راهکارهای رسیدن به مقام انقطاع
2-5. عزلت نشینی و خلوت گزینی
عزلت متشرعان چیزی جز ترک مجالس گناه و عدم همنشینی با فاسقان نیست، اما اهل معرفت به طور مطلق مصاحبت و هم نشینی با هر کسی را که مصاحبت با او انسان را از یاد حق غافل کند و تأثیری در ذکر حبیب ندارد ناروا و مضرّ می شناسند، چنانکه حافظ شیرازی فرموده:
نخست موعظه پیر صحبت این حرف است که از مصاحب ناجنس احتراز کنید