تفسیر شریف تسنیم سوره بقره (نشریه هادی شماره 114)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 08 بهمن 1398
- نوشته شده توسط محمدرضا الله بیگی
- بازدید: 693
آیه 97: قل من كان عدوًّا لجبريل فانّه نزّله على قلبك باذن اللّه مصدّقا لّما بين يديه و هدى وبشرى للمؤمنين
آیه 98: من كان عدوّا للّه و ملائكته و رسله و جبريل وميكال فانّ اللّه عدوّ للكافرين
تفسیر
من كان: در علم نحو ثابت شده است كه در موردى كه ادات شرط اسم باشد لازم است ضميرى در جواب، به آن اسم بازگردد و روشن است كه در جمله (فإ نّه نزّله على قلبك ) ضميرى به من بازنمى گردد؛ پس بايد جمله اى نظير فعداوته لا وجه لها به عنوان جواب در تقدير باشد؛ يعنى من كان عدوّاً الجبريل فعداوته لا وجه لها، فإ نّه نزّله على قلبك
عدواً: معناى عداوت تجاوز از حد خود و ورود خصمانه به حق ديگران است.
لجبريل: اين واژه اعجمى (غير عربى ) است. برخى برآنند كه واژه اى است مركب از جبر كه در لغت عبرانى يا سريانى به معناى نيرو ي عبد يا جبروت است و ايل كه اسمى از اسماء اللّه است ؛ پس جبريل يعنى قوة اللّه يا عبداللّه يا جبروت اللّه، ليكن صاحب البحر المحيط مركّب بودن اين واژه را نمى پذيرد زيرا اولاً، واژه اعجمى اشتقاق عربى نمى پذيرد و ثانياً، اگر مركّب باشد از دو حال خارج نيست : يا تركيب آن، اضافى است ودر اين صورت جزء سوم اين هر كدام از حالات بنا و اضافه و منبع صرف در آن راه دارد و از اين كه هيچ يك از دو حالت بنا و اضافه در آن شنيده نشده، بلكه پيوسته غير منصرف است، معلوم مى شود كه اين كلمه مركّب مزى نيست.
بشرى: بشرى و بشارت خبر و گزارشى است كه در بشره به معناى پوست اثر بگذارد و از آن جا كه اولين اثر و انعكاس خبر مسرّت بخش يا تلخ در چهره و بشره انسان ظاهر مى شود، بشرى يا بشارت نام گرفته است
سلام علی آل یاسین...(301)
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 03 بهمن 1398
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 766
مقدمه نشريه هادي شماره 114
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...
أشهدُ أنّ لا إله إلاّ الله وحده لاشريك له كما شهد الله لنفسه و شهدت له ملائكته وأولو العلم من خلقه لا إله إلاّ هو العزيز الحكيم؛
چگونگي شهادت ملائكه
سلام سردار....
- توضیحات
- دسته: بدون مجموعه
- تاریخ ایجاد در 15 دی 1398
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 3017
تفسیر شریف تسنیم سوره آل عمران (نشریه هادی شماره 113)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 04 دی 1398
- نوشته شده توسط علی جزینی
- بازدید: 676
قُل اَطيعوا اللهَ والرَّسولَ فَاِن تَوَلَّوا فَاِنَّ اللهَ لايُحِبُّ الكفِرين (32)
گزيده تفسير
بر اساس آيه قبل، پيروي كامل، تبعيت همراه با محبت است كه ظهور آن در اطاعت محض است، بنابراين لازمِ محبت، اطاعت يعني تبعيت همراه با طوع و رغبت از خدا و رسول اوست و ارزش اين اطاعت به حرمت مطاع بودن خدا و رسول است.
بدون اطاعت كامل از پيامبر در همه جنبهها (رسالت، ولايت و تبيين قرآن) كسي محب و محبوب خدا نيست.
اعراض كنندگان از حكم و دستور خداوند كافرند و بدان سبب كه كفرْ همه شئون آنان را آلوده كرده است، به هيچرو از فيض محبت برخوردار نيستند، درنتيجه مغضوب و مبغوض محضاند.
تحریر رساله الولایه (نشریه هادی شماره 113)
- توضیحات
- دسته: اخلاق و عرفان
- تاریخ ایجاد در 03 دی 1398
- نوشته شده توسط محمد مهدی افشاری
- بازدید: 635
فصل4: طریقه دستیابی به مقام ولایت ← مقام دوم: دلیل نقلی
اهتمام آیات و روایات به طریقه معرفت نفس
3. شبهه استحاله خودشناسی متوقف بر خداشناسی
برخی گفته اند: «من عرف نفسه فقد عرف ربّه» نوعی تعلیق بر محال بوده و معنایش این است که چون خداشناسی محال است، معرفت نفس نیز محال است.
این سخن منسوب به ابن عربی است، اما سخن او این نیست که معرفت نفس مطلقا محال است، بلکه می گوید: معرفت حق اجمالا ممکن و تفصیلا محال است، همچنانکه معرفت نفس نیز اینگونه است، بلکه معرفت هر چیزی چنین است، زیرا زمانی می توانیم یک شیء را تفصیلا بشناسیم که حقیقت آن و لایه های درونی آن را بشناسیم. از طرفی می دانیم که حق تبارک و تعالی در نهان هر چیزی حضور دارد، نه آنگونه که چیزی داخل چیز دیگر باشد؛ پس معرفت تفصیلی هر شیء فرع بر معرفت تفصیلی حق تعالی است و معرفت تفصیلی و اکتناهی حق تبارک و تعالی محال است.
تفسیر شریف تسنیم سوره بقره (نشریه هادی شماره 113)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 03 دی 1398
- نوشته شده توسط محمدرضا الله بیگی
- بازدید: 679
آیه 92- ولقد جاءكم موسى بالبيّنات ثمّ اتّخذتم العجل من بعده وانتم ظلمون
آیه 93- و اذ اخذنا ميثاقكم و رفعنا فوقكم الطّور خذوا ما آتيناكم بقوّةٍ و اسمعوا قالوا سمعنا وعصینا واشربوا فى قلوبهم العجل بكفرهم قل بئسما يامركم به ايمانكم ان کنتم مؤمنين
تناسب آیات
یهودیان مدعی بودند تنها بر آنچه بر ما نازل شده است ایمان میآوریم. قرآن کریم با دو روش برهان و جدال احسن نظر یهودیان را نقض میکند. در این آیه با استفاده از جدال احسن بیان میکند که شما که ایمان به تورات و حضرت موسی دارید چرا اولا پیامران الهی را کشتید و تعدادی از آنها را تکذیب کردید. ثانیا با وجود عهد محکم با خدا و دیدن معجزات بزرگی مانند قراردادن کوه طور چرا فرمان الهی را زیر پا گذاشتید
سلام علی آل یاسین...(300)
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 02 دی 1398
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 683
مقذمه نشریه هادی شماره 113
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و
...
أشهدُ أنّ لا إله إلاّ الله وحده لاشريك له ….
معناي عينيت ذات با صفات
تفسیر شریف تسنیم سوره آل عمران (نشریه هادی شماره 112)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 15 آبان 1398
- نوشته شده توسط علی جزینی
- بازدید: 726
قُل ان كنتم تُحبّون اللهَ فاتّبعوني يُحببكمُاللهُ و يغفِر لَكُم ذُنوبكم و الله غَفور رَحيم (31)
اشارات و لطايف
1. قله رفيع جذب و دفع
انسان داراي «بينش» و «گرايش» است؛ با كمك بينش (عقل نظري) ميفهمد و با استمداد از گرايش (عقل عملي) آموختههايش را عملي و اجرا ميكند.
«محبت»، اراده، نيّت، اخلاص و مانند آن و نيز ريا و نظاير آن از شئون عقل عملي است. اگر انسان در «جهاد اكبر» كه از شئون عقل عملي است پيروز شود، نيروي جذب و دفع او تعديل خواهد شد و از اسارت شهوت و غضب و گرفتاري جذب و دفع سركش و لگام گسيخته رهايي خواهد يافت.